Bang dat vriend wat overkomt

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

De laatste tijd ben ik vaak bang dat mijn vriend wat overkomt of dat hij gaat sterven. Ik ben zo bang dat ik hem moet missen door de dood. Is het raar dat ik zo denk? Ik bid veel of hij bekeerd mag zijn en dat als de Heere hem van mij afneemt, dat ik dan de zekerheid mag hebben dat hij voor eeuwig bij de Heere in de hemel mag zijn. Meisje, 19 jaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is een feit dat ieder mens het tijdelijke met het eeuwige moet verwisselen en dat daarbij vaak de mensen die ons het meest na aan het hart liggen met betrekking tot het sterven en de eeuwige bestemming, ons het meest bezig kunnen houden. Een goede zaak om over elkaar bewogen te zijn, zoals de Heere ook Zelf bewogen was over de schare; hoor Hem ook spreken daar bij Jeruzalem: "Och, dat u ook nog op deze uw dag zou onderkennen wat tot uw vrede dient." Hoe noodzakelijk voor onszelf en de ander in het geloof te mogen zien op Hem, de Heere Jezus Christus, Die de dood en het graf heeft overwonnen. Dat is het bereid zijn waar Hij Zelf ook van spreekt: U dan, wees ook bereid, want op een uur waarop u het niet zou denken, zal de Zoon des mensen komen.

Je vraagt je af of het raar is dat deze dingen je bezig houden met betrekking tot jouw vriend. Gezien het bovenstaande in zekere zin niet, maar ik krijg de indruk dat het voor jou haast een realiteit is dat er iets gaat gebeuren met jouw vriend, zeker ook gezien de laatste zin in jouw vraag. Ik ken jou verder niet, maar is er mogelijk een bepaalde reden dat je de laatste tijd hierover vaak bang bent? Dat zou kunnen. Misschien is er iemand in jouw omgeving jong gestorven of ben je gewoon bang om jouw vriend kwijt te raken; het zou ook kunnen zijn dat jouw vriend nog buiten de Heere Jezus voortleeft en dat als hij zo sterft het voor eeuwig verloren is.

Ik kan niet in jouw gedachten kijken, maar probeer voor jezelf eens na te gaan waarom of waardoor je de laatste tijd zo bang bent. Daarbij wil ik je ook aanraden om met jouw bangheid naar de Heere toe te gaan en Hem te vertellen wat je zo al bezig houdt.

Het lijkt mij ook een goede zaak om met jouw vriend zelf hierover te spreken. Kent hij jouw gedachten met betrekking tot hem? Het kan voor jou heel helpend zijn om daar met hem over te spreken; daarbij is het ook heel goed om met elkaar te spreken over het ene nodige, je samen te verdiepen in de dingen die tot het eeuwige welzijn behoren, opdat je ook met betrekking tot elkaar mag weten, de zekerheid mag hebben, dat niets jullie kan scheiden van de liefde van God, die in Christus Jezus is.

Een hartelijke groet en Gods zegen in alle dingen,
Ds. P. C. van Keulen

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

angstdood
1 reactie
cb24
lieve meid

Ik zal eerlijk zijn dat heb dat mijn gedachten ook waren. Heb er zo mee gezeten ik dacht dat hij bekeerd moest worden en dat hij zijn leven moest veranderen. Dus bad ik altijd tot de Heere bekeer hem. Tot de Heere mij liet zien dat ik degene was waar het slecht mee voor stond. Ik was en ben die gene die bekeerd moest worden. Dus zorg voor je ziel dat deze er niet onder lijd. Tuurlijk mag je er om vragen en bezorgt zijn voor je vriend. Maar zorg dat je eigen ziel niet hierdoor schade lijd. De satan weet hoe hij iemand kan slapend houden of bij de Heere vandaan. Kan ook door zo iets. Dus verheerlijkt de Heere in alles. Wees in geen ding bezorgt.