Met je talenten woekeren

G.J. Jansen / 2 reacties

Vraag

Ik kan erg goed leren. Toch vind ik met mijn handen werken leuker. Is het dan Bijbels geoorloofd om een wat minder moeilijke studie te kiezen? Je moet natuurlijk wel met je talenten woekeren, maar vindt God ook dat je alleen maar beter, beter en nog eens beter moet worden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Fijn dat je zelf al opmerkt dat je met je talenten moet woekeren. Je zult dus eerst moeten ontdekken wat je talent is. Klassiek worden talenten ingedeeld in die van het hart, het hoofd en de handen.

Talenten van het hart zijn bijvoorbeeld: voor iemand zorgen als verpleegkundige, hulpverlener, arts, maatschappelijk werker, etc. Talenten van het hoofd zijn bijvoorbeeld: een goed ruimtelijk inzicht, logisch denken (wiskundig inzicht), logisch redeneren (taalkundig inzicht), taalvaardigheid, verbale vaardigheid, etc. Talenten van de handen zijn bijvoorbeeld: een goede (fijne) motoriek (goudsmid, monteur, horlogemaker, metselaar, timmerman, meubelmaker, kunstschilder, etc.  We hebben helaas als Westerse mensen de neiging de talenten van het hoofd het meest te waarderen, maar dit is natuurlijk onzin. Elk talent is even waardevol en evenzeer God-gegeven.

Je moet vooral een studie kiezen die bij jouw kwaliteiten past en waarvan je echt ‘warm’ wordt; waar je een klik mee hebt. Op die manier kies je een studie die je aan kunt qua capaciteiten/vaardigheden/niveau en die ook bij je past qua talent/kernkwaliteiten.

Natuurlijk mag je jouw studiekeuze in je persoonlijk gebed bij God brengen. Hij weet welke talenten je gekregen hebt en welk(e) het beste ontwikkeld is/zijn. God verlangt van niemand dat deze de nummer één in zijn/haar vakgebied wordt; Hij vraagt alleen maar om het door Hem gegeven talent te ontwikkelen tot Zijn eer en tot nut/voordeel van de naaste.

Volgens mij is het dus van belang dat jij voor jezelf op een rijtje zet wat je talenten (kernkwaliteiten) zijn. Dat kan bijvoorbeeld door een online kernkwaliteitentest te maken. Zie hiervoor bijvoorbeeld deze of deze. Op die manier krijg je wat beter zicht op jezelf, je persoonlijkheid en je talent (kernkwaliteiten).

Vervolgens kun je eens gaan kijken naar de verschillende schoolvakken die je momenteel volgt en met goed (g), voldoende (v) of onvoldoende (o) in kaart brengen voor welke schoolvakken je aanleg/talent hebt. Zo krijg je helder waar je talent zich bevindt m.b.t. de verschillende schoolvakken. Daarna zou je een beroepskeuzetest kunnen maken. Dat kan op verschillende niveaus, afhankelijk van je vooropleiding.

MBO
HBO/WO
Studeren HBO/WO en werken
Algemene beroepskeuzetest (1) (2) (3)

De volgende stap bestaat uit het vinden van een een ‘match’ tussen jouw talent(en), een interessant(e) studie/beroep en de voor deze studie/dit beroep belangrijke schoolvakken (en cijfers). Op deze manier kun je een studie/beroep kiezen die/dat past bij jouw talent en interesse(s). Een andere optie is datgene wat je heel leuk vindt hobbymatig op te pakken of twee deeltijdstudies te volgen.

Als ik je vraag goed lees, ben jij bang dat het kiezen van een minder moeilijke studie door God verboden is. Ik vermoed dat jij bij “minder moeilijk” vooral aan de talenten van het hoofd denkt, terwijl God ook andere talenten heeft gegeven; die van het hart en van de handen. God vindt ze allemaal even waardevol en heeft in Zijn wijs beleid ieder mens met een cocktail van diverse talenten bedeeld. Kies iets dat aansluit bij jouw voornaamste talent(en) en doe daarvoor goed je best. Volgens mij is dat de kern van jouw vraag en van mijn antwoord.

Veel wijsheid in inzicht toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Gertjan Jansen,
docent en decaan

Tags in dit artikel:

schoolstudiekeuze
2 reacties
K80
Herkenbaar verhaal.

Ik wilde ook altijd met mijn handen werken. Na het behalen van mijn VWO diploma ben ik naar het MBO gegaan. Dit heb ik in een erg verkorte tijd kunnen doen omdat ik heel veel vrijstelling kreeg.
Einde van mijn 20ste kreeg ik toch spijt dat ik geen HBO had gedaan. Ik vond het werk leuk, maar miste op een gegeven moment uitdaging in denken qua werk.
Doordat ik VWO had en praktijkervaring heb ik nu toch een baan op HBO niveau waar ik zo nu en dan toch de mouwen uit de handen kan steken. Daarnaast is het werken met mijn handen nu de grootste hobby in mijn vrije tijd.
Ook het verschil in salaris hoogte speelde op een gegeven moment mee.
Mijn advies zou zijn om bv toch een HBO opleiding te doen als je dit aan kan. Je kan dan altijd met je handen gaan werken, maar wil je hoger op dan heb je toch het juiste papier in je zak. Ook als je bv een eigen bedrijf wilt beginnen heeft dat voordelen.
mortlach
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies leuk vindt, maar vaak is met een beetje creativiteit wel een gebied te vinden wat zowel het handwerk als het denkwerk combineert. In plaats van automotors onderhouden kun je ze ook ontwerpen, bijvoorbeeld. Misschien is een ingenieursopleiding wat voor je.