Embryo-adoptie?

Ds. B.A. Belder / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van embryo adoptie? Hoe denkt u over ICSI met Tese bioptie?

Antwoord

Beste,
Een korte maar lastige vraag. Althans ik moest mij eerst eens even verdiepen in de onderwerpen die daarin worden aangeroerd. Een vraag, met misschien een heel persoonlijke problematiek op de achtergrond; maar dat blijft voor mij natuurlijk speculeren. Ik zal dus een zakelijke antwoord op de vragen proberen te geven.

(1) Allereerst embryo-adoptie. Wat is het en wat vind ik ervan? Ik citeer uit een heldere samenvatting daarvan dat ik vond in een krantenbericht:
“Embryo's die na een reageerbuisbevruchting overblijven, zijn de afgelopen jaren in Nederland al verscheidene keren ter adoptie afgestaan aan onvruchtbare paren. Voor zover bekend heeft deze terugplaatsing van embryo's van Nederlandse stellen nog niet tot een succesvolle zwangerschap geleid.Bij ingevroren embryo's die na een IVF-behandeling overblijven, mogen paren de bestemming bepalen. De embryo's kunnen worden gedoneerd aan de wetenschap, worden vernietigd of ter adoptie worden aangeboden. In Nederlandse IVF-klinieken worden naar schatting zo'n tweehonderd van deze embryo's bewaard.”

Zo bezien stelt embryo-adoptie voor een ethisch dilemma. Aan de ene kant geldt het bezwaar de zgn. rest-embryo’s. Wat wordt daarmee gedaan? Zij worden vernietigd, voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt, of ter adoptie aangeboden. Aan de andere kant, gesteld dat deze rest-embryo’s er toch zijn, kun je ze dan niet beter ‘gebruiken’ door ze ter adoptie af te staan, zodat ze niet hoeven te worden vernietigd of dat ermee wordt geëxperimenteerd? De politiek is er in elk geval nog niet, maar zal binnenkort een besluit nemen over deze kwestie.

Ik zelf sta er zeer aarzelend tegenover. Je kunt dan misschien er het beste maken gegeven de omstandigheden (adopteren ipv vernietigen of experimenteren), maar (1) dat is toch uiteindelijk niet het doel van de adoptie (dat is toch het krijgen van kinderen en niet het ‘redden’ van embryo’s?) en (2) - en dat vind ik zwaarwegend - in hoeverre moet je ergens in meegaan waar je grote bezwaren bij kunt aantekenen? Je sluit dan misschien het minst onaanvaardbare compromis, maar moet je überhaupt in deze praktijk meegaan? Geen duidelijk ja of nee, maar ik heb grote aarzelingen.

(2) Dan in de tweede plaats ICSI met these bioptie? Wat is het en wat vind ik ervan?

Het medisch probleem is dat er in het sperma geen of te weinig goede zaadcellen aanwezig zijn. Oorzaak van dit probleem ligt in de productie van zaadcellen, nl. zaadcellen die niet uitrijpen. Als dat het geval is geen biologisch vaderschap mogelijk. Het kan ook zijn, dat er slechts een kleine hoeveelheid cellen uitrijpen, maar vanwege de geringe hoeveelheid niet in het sperma terecht komen. Via testen is dit goed vast te stellen.

Indien er bij zo’n test een voldoende aantal zaadcellen wordt gevonden, kunnen deze worden gebruikt voor een reageerbuisbevruchting, de zgn. ICSI (IntraCytoplasmatische Sperma Injectie) Punt echter is dat dit in Nederland (nog) niet is toegestaan, zoals in Duitsland en België. Overweging die hierin meespeelt is dat deze methode niet zonder risico’s is. Omdat de zaadcellen niet op een natuurlijke wijze vrijkomen, maar via kunstmatige, chirurgische ingreep, is het zeer de vraag of dit geen gevolgen heeft in een later stadium. Bovendien kleven aan de reageerbuisbevruchting nogal wat ethische bezwaren, die op deze site al eerder uitvoerig zijn aangegeven.
Kortom, ook hier heb ik grote aarzelingen. Afgezien van de bezwaren die kunnen worden aangetekend bij reageerbuisbevruchting (wat te doen met de overige bevruchte eicellen?), zijn de risico’s bij deze methode zeker niet uit te sluiten. Bij mist niet uitvaren, zo zeggen zij wel eens. Ik denk dat dat zeker ook hier van toepassing is.

Lastige kwesties, maar ik hoop dat ik je hiermee wat helderheid heb kunnen geven in je vraag.  Ik wens je van harte Gods wijsheid toe,

Ds. B. A. Belder

Tags in dit artikel:

isci en ivfkinderloos