Balsem in Gilead

Ds. W. C. Meeuse | 1 reactie | 27-05-2013| 16:00

Vraag

Gedurende de afgelopen weken is bij ons in de kerk de uitspraak "balsem in Gilead" een paar keer gevallen. Ik weet dat deze uitspraak o.a. te vinden is in Jeremia 8:22, maar dit lijkt me meer een uitspraak die niet zomaar uit zijn context te halen is. Wat bedoelde Jeremia precies met deze uitspraak en wat is de reden dat deze tegenwoordig buiten zijn context genoemd wordt?


Antwoord

Aangezien ik het verband waarin deze woorden gebruikt werden, niet ken, is het ook moeilijk een antwoord te geven op de gestelde vraag.

Uit verschillende teksten (o.a. Gen. 37:25, Jer. 8:22, Jer. 46:11) blijkt dat het gebergte Gilead bekend was om zijn specerijen en geneeskrachtige balsem. Jozef wordt verkocht aan een gezelschap Ismaelieten die uit Gilead kwamen en o.a. balsem naar Egypte brachten.
 
In Jeremia 8 (en het begin van hoofdstuk 9) lezen we de klacht van de profeet over de onbekeerlijkheid van Israel. Ze wenden zich steeds weer  tot de afgoden. Zo wordt de balsem uit Gilead als voorbeeld gebruikt ter genezing en wordt het door de profeet ook geestelijk verstaan: ze hebben de geestelijke middelen veracht en niet naar de woorden van de profeten geluisterd (kanttek. SV). Zo kunnen deze woorden bedoeld zijn in een preek om heen te wijzen naar de Heere Jezus Christus. Dan zijn deze woorden niet zozeer uit hun verband gerukt, maar wordt het beeld van de geneeskrachtige balsem uit Gilead gebruikt om aan te geven dat er genezing voor de ziel is te vinden bij de Heelmeester Christus.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

jeremia

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
juni
30-05-2013 / 19:41
wens je toe, dat jou ogen open mogen gaan, voor deze balsem
mooi antw. v d dominee.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Kunnen er redenen zijn, oorzaken dat je verliefdheidsgevoelens 'blokt'? (...)

Kunnen er redenen zijn, oorzaken dat je verliefdheidsgevoelens 'blokt'? Bijvoorbeeld je mag iemand graag, maar je voelt je niet verliefd. Terwijl je dit wel heel graag zou willen. Hoe kun je daar mee ...
Geen reacties
27-05-2006

Gevoelens bij onbereikbare partners

Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd en al een aantal jaar alleenstaand. Nu merk ik dat ik de laatste tijd vaak gevoelens heb voor mannen. Niet tegelijk hoor... Deze mannen zijn vaak onbereikbaar....
Geen reacties
27-05-2026

(...) Op welke punten MOET een stelletje het GEWOON met elkaar eens zijn om een redelijke kans te hebben op een geslaagd huwelijk?

Ik heb een vrij lange periode al een relatie met een lieve jongen. We zijn erg gehecht aan elkaar en hebben een intieme band, die prettig, uitdagend en serieus is. Onze karakters en meningen verschill...
Geen reacties
27-05-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag