Elkaars zonden uit het verleden kennen

Ds. J. Prins / 10 reacties

Vraag

Is het nodig voor een goed huwelijk, waarin je beide wilt groeien naar de Heere toe en naar elkaar, om elkaars zonden uit het verleden te kennen (zonden die dus begaan zijn voordat de relatie begonnen is en die dus niet tegen jou zijn begaan)? De zonden zijn al vergeven door de Heere en vormen geen belemmering voor de relatie. Een reden om ze wel te kennen lijkt me dat je de persoon beter leert kennen als je ook zijn/haar verleden zo goed mogelijk kent. Een reden om ze niet te weten is misschien dat het niet relevant is voor je huidige relatie en het misschien zelfs de relatie kan schaden omdat je anders naar je partner gaat kijken.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is in het algemeen gesproken zeker goed om ook zonden uit het verleden op sobere wijze te vertellen aan elkaar. Hierdoor zal jullie relatie groeien in eerlijkheid naar elkaar en in vertrouwen tot elkaar. Een dergelijk gesprek kan worden gevoerd wanneer de huwelijksrelatie goed is en kies dan een moment dat er openheid en emotionele nabijheid is. Ik zou zo'n gesprek samen met gebed beginnen, biddend om de leiding en zegen van de Heere Jezus Christus.

Ik bid jullie hierin de kracht en liefde van de HEERE toe, met een hartelijke groet,
Ds. J. Prins

Lees meer artikelen over:

eerlijkopbiechten
10 reacties
AHHK76
Vanuit mijn eigen ervaring wil ik adviseren om wel alles te vertellen! Het hoeft niet tot in details maar wel in grote lijnen. Het is niet de gemakkelijkste, maar wel de beste weg, volgens mij. Je mag mij mailen als je hier verder op in wilt gaan: ahhk76@gmail.com
Sterkte!
Linc
Mijn advies is ook om het te vertellen aan elkaar. Het is niet altijd makkelijk, maar houdt er rekening mee dat het verleden van je partner ook deel uit gaat maken van jouw toekomst. Als er dan opeens onverwachtse dingen naar boven komen, is het wel goed als je iets van iemands verleden weet.
Ik denk ook (tenminste, bij mezelf is dat zo) dat je uit deze dingen sterker komt, en het goed is voor de ontwikkeling van je relatie. Het kost moeite, maar je krijgt er ook wat voor terug!
Sterkte!
Johan00297
Sorry tot tegenstelling tot bovenstaande reacties, is het naar mijn inzien niet nodig.
Zonden uit verleden zijn een zaak tussen jou en God.
Mijn ervaring is, dat hoewel je dingen bij voorbaad al kan vergeven, het een te grote rol in de rest van je leven blijft spelen, je moet niet vergeten dat we een mens van vlees en bloed zijn, waarbij gevoel en emoties wisselende rollen spelen door de levensjaren heen.
Elkaar rottigheid vertellen klinkt voor mij te vroom voor woorden, in tegenstelling tot als je zwakheid met elkaar deelt wordt de band en vertrouwen sterker.
Cloudsadmirer
Hoeveel zonden hebben al niet sluimerend doorgewerkt omdat ze nooit in het licht gebracht zijn? Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'dat is een zaak tussen God en jou'. Als je met iemand trouwt, trouw je ook met zijn/haar verleden. Je partner heeft er recht op om alles te weten vind ik. Waarom zou je het niet vertellen? Bang om te kwetsen? Om je partner kwijt te raken? Dat risico loop je maar hoe sterk is de liefde dan? Ik vind het heel onbetrouwbaar en kwalijk dat er mensen zijn die er zowiezo over nadenken om iets te verzwijgen. Je doet je dan mooier voor dan je bent.
Iets verzwijgen voor iemand die het wel toekomt het te weten is hetzelfde als liegen. Dat het een te grote rol in de rest van je leven kan spelen.... tja... als we alles van te voren hadden overwogen wat de consequenties zouden zijn.... dan zouden we denk een stuk minder zonden doen.
Is het niet vertellen van zonden uit het verleden ook een zaak tussen God en jou? Hoe kun je ooit tot een volledige eenheid komen, geestelijk en emotioneel als je niet alles van elkaar weet?
Johan00297
Dat bedoel ik nou met misleidend sprookje, volledige eenheid.. in een mensenleven, is het ontkennen van de gevallen mensheid en doen alsof je leeft in een paradijs.
Het ene is voor iemand zonde en voor de ander niet, het heeft geen zin om constant gedachten op te sommen, die mogelijk zonde zijn, omdat mijn echtgenote er recht op heeft.
Als ik een vrouw met flinke uitdagende borsten zie en denk, nou nou , poeh poeh, snel mn vrouw bellen; jaah lieverd het ligt niet aan jou hoor, het ligt aan mij, en ik wil het graag met je delen, ik wil groeien in onze relatie.
Ik denk niet dat ze daar veel wijzer en beter van wordt, nee haar andacht zal gaan naar vrouwen met flinke borsten, waar ik mogelijk naar kijk en vergelijk met haar.
Nouja dit is zomaar een voorbeeld en ik hoop dat je de achterligende gedachte begrijp.

En als je leest uit voorgaande reactie, ben ik degene die veel dingen niet had willen weten, die van mij verzwegen hadden mogen worden, omdat die toch geen toegevoegde waarde voor onze relatie hadden, maar dus wel mee blijven spelen in een leven.

Zonde daarnaast is nogal een heel ruim begrip, eerlijk zijn tegen iemand is iets anders als moedwillig verzwijgen, daar ben ik ook op tegen.
Daniel
Ja hoor, tot in de details aan elkaar vertellen over elkaars zonden. Tot hoe ver moet dan gaan?

Met ik ben zondig geweest kom je er dan niet daar moeten ook al dan niet sappige details bij en ik word soms zo moe van dit gedoe. Of je wilt dat het verleden altijd aan je blijft kleven, ook best, ik begin liever met een schone lei. Wie is er dan zonder zonden.....iets van eerste steen werpen enzo.
juni
heb je elders een kind? ben je souteneur,dief,inbreker,kinderverkoper,incest,tegen alle 10 geboden overtreden.

in EEN zin vertelt

of wil je een bereput openen, de stank wordt erger als je erin roert!!!

je neemt elkaar om de persoon!
niet om het ,,verleden''

kom vele tegen die 10,25,40,55jaar getrouwd zijn,en nooit hadden gedacht,hun ega zo de zonde te verwijten,van het "verleden".

tot in de treure....

begin toch met een schone lei!

liefde zoekt zichzelf niet!

ik wens u toe,dat u na jaren kan zeggen,,als ik het over kon doen,nam ik weer hem/haar

dan heb je de goede keus gedaan

maar..geniet nu van alle momenten,en heb genoeg zolang het kan.
Spatie
Ter aanvulling op het antwoord van Ds Prins:
Wat bedoel je met "zonden uit het verleden"?
De godslasteringen? het ontheiligen van de zondag? Het niet eren van je ouders? Het liegen en bedriegen? Het stelen? Het begeren? Je woede naar bepaalde mensen toe? Of misschien alleen de zonden op seksueel gebied?
Johan00297
@juni zobedoelik, vergeven, maar niet vergeten,dat je het vergeven hebt.
En dat wil niet zeggen dat je er nooit meer mee te dealen krijgt in terugkerende situaties.
marlies123
Je kunt de keuze maken dat je het beter voor je relatie vind om met een schone lei te beginnen zoals dat zo mooi heet, en elkaar niet al te veel of helemaal niet over je zonden uit je verleden te vertellen.

Maar het kan toch zijn dat evt zonden waar je het in het verleden erg moeilijk mee hebt gehad, en je denkt dat het nu afgesloten is, en het niet de moeite waard is om dit nu nog aan je partner te gaan vertellen, in je huwelijk door moeilijke omstandigheden of wat dan ook, toch wel weer een rol kan gaan spelen. Hoe fijn is het dat je partner er dan al vanaf weet dat je er voor je huwelijk het ook hiermee moeilijk hebt gehad en je hiermee kan helpen als het toch weer een rol gaat spelen.

Mijn man en ik hebben elkaar voor ons trouwen elkaar wel zoveel mogelijk in vertrouwen genomen, en heb hier nooit geen spijt van gehad in de jaren dat ik al getrouwd ben. Het gaf ons juist meer verbinding naar elkaar toe dat onze liefde dit kon hebben.