Vlaggen op zondag 5 mei

Ds. J.D. Heikamp / 21 reacties

Vraag

Na lang gezoek op internet, in jullie vragenrubriek en rondvragen bij vrienden en familie willen we de volgende vraag bij jullie neerleggen. Aanstaande zondag is het 5 mei en dan mag je officieel vlaggen. Van huis uit hebben we meegekregen om niet te vlaggen op zondag, maar is dit zo? En vooral, waarom zou je niet mogen vlaggen op zondag? We zijn heel nieuwsgierig naar het antwoord!

Antwoord

Antwoord: Gemeenten en kerkenraden zijn er vrij in om wel of niet op zondag te vlaggen. Volgens mij vlaggen de meeste reformatorische kerken niet op zondag. Of daar een principieel besluit aan te grondslag ligt waag ik te betwijfelen. De kosters behoeven op zondag geen werk te verrichten om de vlag te in top (bv. kerktoren) te hijsen. Onder ons was het eigenlijk een vanzelfsprekendheid dat dit niet gebeurde uit eerbied voor de rustdag des Heeren. Nu de zondag ter discussie staat, denk aan de koopzondagen, moet ineens zoveel andere dingen plaatsvinden. Ook al kunnen wij geen Bijbeltekst noemen die het vlaggen verbiedt, we doen dit uit eerbied niet. Of we moeten een zwarte vlag halfstok gaan hangen omdat ons land en volk, God en Zijn dienst heeft verlaten. Maar hiervoor halen we de schouders op, nietwaar? Of een spottende glimlach.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

zondag
21 reacties
Gouwenaar
@marlies123
ik geef eerlijk toe dat ik me ook niet aan het vlagprotocol houd, ik vlag(de) alleen op 30 april, 4 en 5 mei, en ben niet eens in het bezit van een oranje wimpel.
Ik blijf er alleen moeite mee houden dat mensen die rond de koningshuisvlagdagen (mooi woord voor scrabble...) enorm precies zijn, dit rond de Bevrijdingsdag (wat mij met meer dankbaarheid vervult dan welke verjaardag buiten mijn directe kring van dierbaren om dan ook) en dodenherdenking (mensen die wij stuk voor stuk meer respect verschuldigd zijn dan een familie die veilig in Engeland/Canada zat) laks zijn met het protocol wat ze anders zo belangrijk vinden.