Atlascorrectie

Ds. A.S. van der Lugt / 6 reacties

Vraag

In allerlei teamtrainingen, cursussen en alternatieve geneeswijzen zitten elementen die afkomstig zijn uit Oosterse godsdiensten of occulte stromingen. Toch zijn dat soms dingen die wel echt werken. Zijn zulk soort successen (genezing, sterkere teamsamenwerking) 'los verkrijgbaar' of kun je daardoor ongewild in de greep komen van duistere machten? Verder verdiep ik me wat in de mogelijkheden van een atlascorrectie. Nu hoor/lees ik dat veel mensen die deze atlascorrectie uitvoeren, zich ook bezighouden met wat zweverige (occulte?) dingen (Reiki enzo). Kan het kwaad als je bij zulke mensen je atlas laat corrigeren, of is die atlascorrectie sowieso iets occult?

Antwoord

Bepaalde diagnoses en therapieën uit de niet-reguliere geneeskunst werken inderdaad. Dat komt omdat er in een ver verleden door mensen goed is geobserveerd hoe de menselijke geest en het menselijk lichaam werken. Deze kennis werd in een lange traditie overgedragen en is nu ook beschikbaar. Wel werd het soms verbonden aan een wereldvisie of een religie. Soms gaat dat samen als een bepaalde diagnose of behandeling wordt aangeboden aan mensen die op zoek zijn naar genezing. Toch is dat niet altijd het geval. Het hangt vooral af van de behandelende geneesheer of therapeut. Als deze niet alleen een behandeling wil geven, maar ook een complete levensoriëntatie wil overdragen, dan is het zaak afstand te houden. Een christen zal geen andere Heer willen dienen dan Jezus Christus en zelfs z'n gezondheid is niet alles waard. Maar als de behandelaar zich beperkt tot goed observeren van de persoon en zijn kwaal, een goede diagnose weet te stellen en zo kan bijdragen aan het welzijn, zonder dat je geloof in Jezus Christus ter discussie wordt gesteld, dan is er geen bezwaar die weg te proberen.

Zo ligt het ook met atlascorrectie. Uit wat ik er op internet over gelezen heb zit er een sterke fysieke kant aan (beïnvloeding van spieren) en een psychische of mentale kant (zelfvertrouwen of onzekerheid). Die combinatie is niet zorgelijk, we weten van het bestaan van psychosociale aandoeningen. Wel wordt er ook gesproken over chackra's. Dat komt wel uit een oosterse mensvisie, maar het is niet automatisch verbonden aan de verering van andere goden of de invloed van boze geesten. Wel is waakzaamheid op z'n plaats. De ervaring leert dat degene die deze weg van genezing of hulp onderzoekt vanzelf wel merkt of de behandelaar of therapeut bescheiden is in zijn levensvisie of opdringerig. En net als in het verkeer adviseer ik hierbij: bij twijfel niet inhalen.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskundeoccult
6 reacties
mfrits
Ik zou willen adviseren er verre van te blijven.
zie : http://www.essentie-instituut.net/orakel.html
mfrits
op deze pagina nog meer info over Atlas correctie:
http://www.essentie-instituut.net/spiritueel.html
mieptruus
creepy....
DIe atlas correctie komt op mij over als het vrij willen zijn en totale controle hebben over alles in je leven. Of zoeken naar een wedergeboorte vanuit jezelf.
rotterdam
@mieptruus ; wat aardig van je, dat je denkt dat er werkelijk iets "achter zit" ? Een filosofie en diepe gedachte ? Volgens mij uitsluitend winstbejag - flessentrekkerij - kwakzalverij.

Zo is de jaarlijkse omzet van de "alternatieve" geneeskunde in de Verenigde Staten thans +/- 15 miljard dollar.

Teruggrijpen naar oude geneeswijzen is terug naar de tijd dat de gemiddelde leeftijd nog geen 40 jaar was. Naar pijn en ellende. Toverdokters, totempalen en sjamanen.
Alle alternatieve genezers weigeren elk objectief onderzoek, uiteraard ; ze zouden allemaal door de mand vallen.
De "bewijzen"zijn altijd hetzelfde ; het nichtje van de zus van mijn buurvrouw heeft er baat bij gehad.

Wees met name achterdochtig als ;

** Het product of behandeling wordt aangeprezen als een snelle en doeltreffende allesgenezer voor een brede waaier aan aandoeningen.

** De verkopers gebruikten woorden als wetenschappelijke doorbraak, wonderbaarlijk geneesmiddel of behandeling, exclusief product, geheim ingrediënt of oud middel.

** De tekst is geschreven in een typisch jargon - indrukwekkend klinkende terminologie die het gebrek aan goede wetenschap moet verbergen.

** De verkopers beweren dat de overheid, de medische wereld of onderzoekswetenschappers geprobeerd hebben om het product of behandeling tegen te houden.

** De advertentie bevat onbewezen verhalen over gevallen waarin verbazingwekkende resultaten werden behaald.

** Het product of behandeling is slechts bij één bron te koop.

Het is me een raadsel waarom veel predikanten niet krachtig en ondubbelzinnig afstand nemen van deze praktijken.
mieptruus
Hoi Rotterdam, ik heb het niet helemaal goed beschreven wat ik wilde zeggen.
Degene die zijn heil zoekt in deze "geneeskunde" zoekt een wedergeboorte of wilt vrij zijn.
Mij lijkt het allemaal maar eng!
Het is vertrouwen op een leegte naar mijn gevoel.
Daniel
Als je griep krijgt duurt dat meestal een week, ga je naar de arts duurt het 7 dagen....,
tel uit je winst.
Lieve mensen, waar blijft het geloof in de HEERE, ook als we ziek zijn.