Het niet meer zien zitten

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar en zie het echt niet meer zitten. Ik doe mezelf van alles aan. En ik als ik dat gedaan heb en daarna bid, voel ik me een bedrieger voor God. Ik vind het daarom moeilijk om te bidden en te lezen uit de bijbel en daarom bid en lees ik niet veel meer. Wat moet ik doen om dit weer te kunnen en weer vertrouwen te krijgen in het leven?

Antwoord

Beste vraagsteller, Ik weet natuurlijk niets van je omstandigheden af. Ik weet niet waarom je het niet meer ziet zitten. Misschien moeten we daar eerst even over praten. Ben je teleurgesteld? Voel je jezelf minderwaardig? Denk je dat niemand jou graag mag? Denk je dat God Zich niet om jou bekommert of bekommeren wil?  Bij dat laatste wil ik aanhaken. Bedenk, dat God jou heeft geschapen. Dat is een feit. Daarmee is tevens gezegd dat jouw leven een doel heeft. Niet: jouw doel, maar: Gods doel. God heeft ons geschapen met een zeker doel. Ons leven is niet doelloos of zinloos! Houd dat in gedachten!

De God Die jou geschapen heeft, heeft je ook laten dopen.Daarmee heeft de Heere gezegd: Ik wil niet alleen jouw Schepper zijn, maar uit genade om Christus' wil ook  jouw Verlosser. Alles wat wij door de zonde hebben stuk gemaakt, is te herstellen. Niet door ons, maar alleen door het werk van de Heere Jezus. Daar wijst je doop al op: het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Houd dat ook in gedachten!

"Ja maar, is het wel voor mij?" Ken jij een vader, die als zijn kind om een boterham vraagt, hem een baksteen geeft? Zou dan de hemelse Vader niet de Heilige Geest geven aan degenen die Hem daarom bidden? Zie Lukas 11:1-13.

Je leven is niet zinloos.Want God de Vader is je Schepper. God de Zoon is gewillig en bereid om ook jouw Verlosser te zijn. God de Heilige Geest wil in je hart wonen, de duisternis verdrijven, de kilte wegnemen. Er is een weg! Bewandel die en je zult vrede hebben. Bewandel hem niet, en je zult geen vrede hebben.

Ik heb vast niet al je vragen beantwoord. Maar net als Paulus tegen de cipier in Filippi zei, wil ik tegen jou zeggen: doe jezelf geen kwaad (Hand. 16:28: doe jezelf niets aan). Als jouw vraag is: wat moet ik doen om zalig te worden? (Hand. 16:30), is het antwoord even diep als eenvoudig: geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden. (Hand. 16:31).

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

depressief