In het boek "Toch Gered" komt een scene voor waarin de hoofdpersoon in de satans...

J. C. Stijns / Geen reacties

Vraag

In het boek "Toch Gered" komt een scene voor waarin de hoofdpersoon in de satanskerk het lied "Kumba Ya" (of "Kumba Yo") zingt. Ik herinner mij van jaren geleden dat we dit versje, oorspronkelijk geïntroduceerd als negro spiritual, niet meer mochten zingen omdat het van de duivel was. Nu hoorde ik het pas op de radio en ben eens gaan Googlen. Het viel  me op dat nergens het lied in verband gebracht wordt met satanisme. Is dat verband een christelijk broodje-aapverhaal?

Antwoord

Het is een negrospiritual en let wel, een christelijke. Negro spiritual is niet per definitie christelijk, denk maar aan jazz- en soulmuziek, die bezingen heel ander thema's en worden gespeeld met spirituele inspiratie. In die lokale teksten zitten veel taal verbasteringen uit diverse talen, Amerikaans-Engelse, Spaans, Portugees, Creools en Afrikaans en dus spelen daar ook animistische invloeden in mee. Maar omdat het om lokale muziek gaat komt die maar zelden op de markt. Als je door de taalverbastering niet begrijpt waar het over gaat heeft het weinig nut.

Als je de vertaling een beetje kunt volgen en daar geen pikante zaken in voorkomen kun redelijk snel onderscheiden of het goed of fout is met de christelijke identiteit er van.

Dat de negrospirituals door sommige Nederlandse kerken verboden werden heeft dus een heuse achtergrond, waarbij ook de moderniteit een rol speelt, zeker in Geformeerde en Bondskerken was dit een onderwerp dat onder kritiek stond. Na ‘85 heb ik er niet veel meer over hopen spreken. Laten we zeggen, het is een christelijk broodje-aapverhaal met een typisch Nederlandse muizenstaart.

Tekst: http://en.wikipedia.org/wiki/Kumbaya
Betekenis: http://www.backyardgardener.com/loowitboard/messages/251.html

Met vriendelijke groeten,
J. C. Stijns

Tags in dit artikel:

boeken