Verkering uit

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn verkering is een tijdje geleden uitgegaan. We hadden een half jaar verkering. In dat half jaar hebben we een paar keer gemeenschap gehad. Ik vind zelf dat we niet uit elkaar mochten gaan. We zijn nu in pricipe man en vrouw van elkaar. Ik ben waarschijnlijk ook nog zwanger (ik moet nog een test doen). Onze relatie kan heel misschien nog hersteld worden, maar dat is niet zeker. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben eigenlijk best wel bang. Een 19-jarig meisje.

Antwoord

Beste 19-jarige

Het feit dat je gemeenschap hebt gehad, maakt je nog niet automatisch man en vrouw. Het is wel zo dat gemeenschap thuishoort in een huwelijk, maar je kunt het niet zomaar omdraaien. Uit je vraag kan ik niet opmaken waarom je verkering is uitgegaan en wat de mogelijkheden zijn voor een eventueel herstel. Maar het feit dat je gemeenschap hebt gehad en dat je mogelijk zwanger bent, zou nog niet zomaar tot een huwelijk moeten leiden. Met het uitmaken van de relatie heeft je vriend te kennen gegeven niet met je verder te willen: dat lijkt mij geen goede basis voor een huwelijk. Of je nu wel of niet zwanger bent, sta er eerst eens bij stil en vraag anderen daarbij om advies, én breng het in gebed of je vriend echt bij je past, of jullie samen man en vrouw kunnen zijn met alles wat daarbij hoort. Ben je daar allebei volwassen genoeg voor?

'Gedwongen' huwelijken, als jongeren zelf vinden dat ze maar moeten trouwen omdat er een kindje wordt verwacht (of hun ouders vinden dat dat moet) hoeven niet per defnitie te leiden tot slechte relaties. Maar dan moet je daar wel allebei aan toe zijn en de verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen om er samen iets goeds van te maken. Maar al te vaak is deze basis er niet en ontstaan er relatieproblemen met alle negatieve gevolgen voor de jongeren zelf en de kinderen. Helaas zien we daar in de hulpverlening vaak de gevolgen van.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk