Concerta

drs. P. C. Hildering / 5 reacties

Vraag

Ik gebruik al acht maanden concerta. In eerste instantie ging het helemaal geweldig. Geen bijwerkingen, helemaal geen problemen. Bij de methyl had ik wel problemen met bijwerkingen omdat ik het soms vergat, waardoor ik hoofdpijn kreeg. Van de acht maanden dat ik concerta gebruik heb ik de laatste drie a vier maanden slecht geslapen (nog steeds). Eerst begon het af en toe op maandag. Nu de afgelopen maand slaap ik soms. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik te weinig deed op maandag. Toen ben ik gaan sporten en was ik ook wel echt heel erg moe, zowel lichamelijk als geestelijk en viel ik wel in slaap, maar werd ik na een uur wakker. En was ik ook echt helemaal wakker. Soms kwam ik sowieso al niet in slaap en bleef ik 48 uur wakker. Hoe moe ik ook werd, ik kon/kan niet slapen. Eerst kreeg ik oxazepam voorgeschreven. Dat nam ik in en werd niet slaperig. Ging wel op bed liggen, maar ik viel niet in slaap tot soms wel 5 uur 's morgens, terwijl ik er om 7 uur uit moet. Oxazepam wilde ik niet meer slikken, bang om verslaafd te raken en als ik dan om 5 uur in slaap viel was ik de volgende dag nog erg versuft en kon ik geen auto rijden. Toen heb ik homeopatishe middelen genomen om in slaap te komen. Maar dat werkte ook niet. Ik heb naar mijn idee alles geprobeerd. Thee drinken, geen koffie meer drinken. Warme melk als ik niet in slaap kwam. Asprine voor het slapen gaan. Alcohol voor het slapen gaan. Slaapmedicatie. Geen tv in de slaapkamer. Wekker omgedraaid, zodat ik de tijd niet kan zien. Apart slapen van mijn partner. Hele dag geen tv-kijken, alleen maar boeken lezen. Sporten en werken. En nog werd ik niet moe en sliep ik niet. Terwijl ik vroeger als ik ging liggen op mijn bed, meteen in slaap viel. Zonder problemen en zonder wakker te worden of wat dan ook. Nu ben ik naar de dokter geweest. Die denkt dat het aan de concerta ligt. Omdat ik zo uitgeput ben heb ik voor vijf dagen hele zware slaapmiddelen gehad, om mijn vermoeidheid goed 'weg te slapen' en mag ik een paar dagen zonder concerta. Maar ik heb last van ADHD en ik ben bang voor een terugval in mijn concentratie en denken en doen. Liever stop ik dus niet met de concerta omdat het erg goed werkt en ik zo 'normaal' kan functioneren in de maatschapij zonder dat er wordt gekeken naar mijn beperkingen. En mijn baan wil ik niet kwijt door mijn klachten/problemen met ADHD. Voordat ik aan de rytalin begon had ik heel veel moeite met mijn concentratie en het relativeren van mijn emoties. Nu mijn vraag: Komt het vaker voor dat mensen die concerta gebruiken in eerste instantie geen last hebben van de bijwerking (slapeloosheid) en daarna verder in de tijd daarvan toch last krijgen? En zo ja: gaat het dan over als ik stop met de concerta (tijdelijk of helemaal)? Zo nee: Wat is mij dan aan te raden? Want normaal functioneren na een week lang niet slapen zit er niet in.

Antwoord

Slaapproblemen zijn een bekende bijwerking bij gebruik van concerta (en ook methylfenidaat). Over het algemeen lost gebruik van slaapmiddelen dat niet op, in veel gevallen gebruik van melatonine wel. Melatonine is een voedingssupplement en tevens een stof die bij diverse centrale kernen een rol speelt in de prikkeloverdracht. Het is wel belangrijk om goed te doseren: voor de nacht 5mg of 2mg bij een vorm met een verlengde werking.

De dosering kan nog verdubbeld worden. Regelmatig hoor ik terug dat het direct effect heeft, het moet zeker binnen ca. vijf nachten merkbaar effectief zijn. Een goede dosering is belangrijk daar de drogist melatonine verkoopt in tabletten van 0,1mg en 0,5mg - in die dosering werkt het dus niet. Bij starten met melatonine kan de concerta gewoon doorgebruikt worden. Wellicht wil je mettertijd even laten weten wat het effect was?

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

bijwerkingen
5 reacties
drj
Wanneer neem je de Concerta in? Als je last hebt van slaapproblemen is het het beste, je medicatie 's ochtends in te nemen. Als je desondanks slaapproblemen blijft hebben, is het toch beter minder in te nemen.

Als dat geen optie is omdat minder niet genoeg doet voor je concentratie kun je er bijvoorbeeld aan denken toch weer Ritalin in te nemen (niet-langwerkend) en dan 's ochtends een hogere dosering. Je kunt dan de dingen waarbij je je concentratie nodig hebt proberen 's ochtends te organiseren als dat gaat. 's middags kun je dan een lage dosis innemen zodat je geen last hebt met je slaap.

Het punt is, dat bij sommige mensen de stofwisseling medicamenten sneller afbreken dan anderen. Dat is ook de reden dat de een een hogere dosering nodig heeft dan de ander. Natuurlijk bestaan er ook verschillen bij de gevoeligheid voor slapeloosheid.

Als dit je eerste behandeling is met dit geneesmiddel, dan zou ik met mijn behandelend arts afstemmen, of je misschien iemand bent die echt een lagere dosering nodig heeft. Als je 48 uur wakker kunt blijven en je kunt concentreren, dan lijkt de dosering voor jou te hoog.
Hobbes
Yep. AD(H)D zorgt voor slaaptekort (nachtbraken ed.). Ritalin (Concerta/medikinet whatever) zorgt voor slechter inslapen. Gebruik nu 4 maanden melatonine, een openbaring! 's Avonds rond 21.00 uur 5 mg melatonine innemen om 22.00 uur lig ik te slaaaaaaaaapen.

Overleg met je psychiater voor een receptje voor melatonine. Of koop bij de drogisterij. Neem wel de hoge dosering en zonder andere poespas. Kruidvat heeft 1,5mg melatonine (Sleepzz forte), maar dan moet je er 2 of 3 innemen.

Succes ermee!
mirteboom
Ik gebruik al jaren succesvol melatonine om in slaap te komen (maar ik slik geen Ritalin of Concerta)
Sinds kort is bij de meeste drogisten ook een 3 mg variant te koop van het merk Melatomatine. 2 mg directe afgifte + 1 mg geleidelijke afgifte. Ik slik die nu ook omdat ik er dan niet meerdere hoef te nemen ( voor mij is 3 mg genoeg).
Maar als je het via doktersrecept kan krijgen, krijg je het misschien vergoed?
Samanthi
Melatonine wordt niet vergoed, maar als je het op recept krijgt is het wel aftrekbaar van de belasting.
Ik hoop dat het helpt.
altijdwat
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen met adhd een melatonine tekort hebben. Heel vaak wordt dan ook direct met de medicatie (bijv ritalin) ook gestart met melatonine. Je kunt daarvoor naar de slaappoli in het ziekenhuis. Ze meten de melatonine die je aanmaakt en het tekort krijg je in de vorm van een pilletje. Bij mensen met adhd is dat zoveel tekort dat de melatonine uit de drogisterij niet helpt. Of je moet er een stuk of tien van innemen;-).
Ik snap dat je niet zonder concerta wil, dus ik zou naar je behandelend arts gaan om een recept, of via de huisarts naar de slaappoli.