Niemand heeft ooit God gezien

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Onze dominee zei zondag dat niemand ooit God heeft gezien. Maar in de Bijbel -volgens mij in Numeri- staat toch dat Mozes de God van Israël zag en daarna at en dronk? Hoe moeten we dat zien?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag heb ik ontvangen en ik heb begrepen dat je dominee in zijn preek zei dat niemand ooit God heeft gezien. Bij jou kwamen twijfels op, omdat je bijv. van Mozes leest, dat Hij God gezien heeft. Je vraagt je af hoe zit dat nu? Je hebt het goed opgemerkt en je denkt erbij door. Fijn dat er zo door jongeren naar de preek wordt geluisterd. Inderdaad is het zo: wie zal God zien en leven? God is zo heilig, rein en majesteitelijk, dat wij Hem met onze natuurlijke ogen niet kunnen aanschouwen. Wij zouden verteerd en verzengd worden wanneer wij God in Zijn onbedekte en ongetemperde heerlijkheid zouden aanschouwen. Er gaat een lichtglans van Hem uit en straalt naar alle kanten. Lees Openb. 1:9 ev maar eens. Nadat Jakob aan de Jabbok met de Engel des Heeren geworsteld heeft, geeft hij die plaats een naam. Hij noemt die plaats “Pniel” want, zegt hij, ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn ziel is gered geweest. Jakob heeft God dan gezien in Zijn getemperde heerlijkheid in de verschijning van de Engel des Heeren.In Ex. 33 lezen we ook, dat God aan Mozes zal voorbijgaan. Als God aan hem in vers 22 en 23 voorbijging, bedekte de Heere Mozes met Zijn hand bedekken, zodat hij slechts de achterste delen van God zou zien. Hij heeft slechts een glimp van God opgevangen. Mozes zou het niet hebben kunnen verdragen, wanneer hij God in Zijn onbedekte lichtglans zou aanschouwen.

Je noemt ook Ex. 24:11b, waar we lezen, dat Mozes en Aaron met Nadab en Abihu en de zeventig ousten de God van Israël gezien hebben. Ik denk, dat je het zo moet verstaan, dat ze alleen Zijn voeten zagen. Ze keken en zagen iets geweldigs, maar van God zagen ze niet meer dan Zijn voeten en onder Zijn voeten als een saffieren vloer, klaar als het blauw van de hemel. Nu, zeg maar wat ze gezien hebben. Het is in ieder geval indrukwekkend geweest. Gods voeten staande op een ondergrond van blauw saffier, zo helder als de blauwe lucht. Dat blauw zal wel het blauw van de heiligheid, de reinheid en de majesteit van God zijn. Ze hebben God gezien, maar eigenlijk hebben ze niets gezien. Iets van Hem. Meer kon niet. Meer is voor een zondig mensenkind absoluut niet mogelijk. In Joh. 1:18 lezen we: “Niemand heeft ooit God gezien; de Eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.” In Zijn Zoon de Heere Jezus Christus heeft God Zich geopenbaard. Maar buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed, bij wie niemand wonen kan (Hebr.12:29). Hier op aarde kunnen we God alleen maar in het geloof zien. Maar wie de Heere Jezus ziet, ziet de Vader. We hebben geloofsogen nodig om God te aanschouwen. Eenmaal zullen wij God zien, maar dan niet meer met zondige ogen maar in volmaaktheid. Dan zullen we Hem zien gelijk Hij is (1 Joh. 3:2b).

Er zouden meer voorbeelden uit de Bijbel aan te halen zijn, maar hier laat ik het maar bij. Ik hoop, dat het je duidelijk is, hoe in de Schrift gesproken wordt over het zien van God.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. B. de Romph