Fout in mijn redenering

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Ik worstel soms met de vraag of de God van het Oude Testament wel diezelfde is als nu en hoe Jezus in verband staat met Hem. Ik erken de triniteit en geloof dus ook dat Christus voor ons aan het kruis de beker van de gramschap heeft leeggedronken en voor onze zonden is gestorven. Maar als ik kijk naar hoe God de wereld schiep, Hem vervolgens onder water liet lopen omdat de engelen die over de mensen moesten waken op aarde gemeenschap hadden met de vrouwen, waardoor er titanen ontstonden en vervolgens pas jaren later Christus op aarde laat komen om vergeving te schenken aan alle mensen met de boodschap van genade -die toch iets anders lijkt dan de boodschap uit het Oude Testament- vraag ik mij wel eens af hoe God dit heeft kunnen doen, aangezien Hij alwetend is. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. En ik ben slechts een schepsel met een zondige aard. Maar toch komt deze vraag in mij op. Ik hoop dat er misschien een fout in mijn redenering zit?

Antwoord

Beste vriend(in),

Het zijn indringende vragen, die je stelt. Ze zijn ook herkenbaar. Deze vragen zijn van onze tijd, maar ze zijn ook weer eeuwen oud. Graag wil ik proberen, wat lijnen te trekken.

Je spitst je vraag toe op de verhouding tussen de God "van het Oude Testament" en "van nu." Als we de Bijbel lezen, wordt duidelijk dat altijd van een absolute eenheid wordt uitgegaan. God is als de Schepper van de hemel en de aarde dezelfde als de Vader van de Heere Jezus. Hij, die toornt over de zonde is dezelfde als de Heere, die genade geeft aan zondige mensen. Hij leeft en regeert van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Dat kan ik niet verstandelijk met argumenten onderbouwen. Het is een belijdenis in gehoorzaamheid aan het spreken van de Schrift. Dat geeft soms de nodige spanning, omdat er dingen in de Bijbel staan die ik niet kan begrijpen. Al die vreselijke dingen - waarom liet God dat toe? Je ziet de Bijbelschrijvers (denk aan Asaf in Psalm 73 en 77) ook al met deze vragen worstelen.

Hoe het dan zit met de schepping en de zondvloed? "Waarom liet God de aarde onder water lopen?" Dat was niet het gevolg van een tegenstrijdigheid in Gods wezen en handelen. Hij had de aarde volkomen goed geschapen. Maar de zonde en de ongerechtigheid werden zo mateloos groot, dat Hij de mensheid met deze vreselijke straf moest treffen.

In Genesis 6 wordt gesproken over "de zonen van God", die de vrouwen aanzagen en "reuzen" verwekten. De uitleg van deze woorden is heel moeilijk. Ik kan al de verklaringen niet opnoemen, want die zijn talloos. In ieder geval is het heel onwaarschijnlijk dat het om engelen gaat. We moeten eerder aan knappe, vooraanstaande mensen denken (in het Hebreeuws wordt iets, dat heel groot is "van God" genoemd. Denk aan Nineve, dat een "grote stad Gods" genoemd wordt). Uit de genoemde verbintenissen werden "reuzen" geboren. Het hoeft daarbij niet te gaan om mensen met een groot postuur. Het woord kan ook overdrachtelijk gebruikt zijn en dan zou het gaan om mensen met geweldige capaciteiten,  die ze helaas niet gebruiken in de dienst van God.

Inderdaad, pas jaren (zelfs eeuwen later) wordt de Heere Jezus geboren. Dat betekent niet dat er voor die tijd geen genade mogelijk was. Het Oude Testament is vol van de verkondiging van Gods genade voor zondige mensen, evenals het Nieuwe Testament.  Over schuld, zonde en verlorenheid wordt ook overigens in beide gedeelten van de Bijbel ook even indringend gesproken. Er lijkt soms een verschil te zijn, maar zo is het dus niet.

Veel zegen toegewenst bij het lezen en onderzoeken van het Woord van de Heere.

Ds. W. Arkeraats

Tags in dit artikel:

zondvloed
1 reactie
AHHK76
Jesaja wordt weleens de Evangelist van het Oude Testament genoemd. Als je hoofdstuk 53 leest, staat dat vol van wie de Heere Jezus zou zijn. Als je hoofdstuk 55 leest staat het vol van Gods nodigende genade... Als je hoofdstuk 11 leest, staat daar al geschreven over de nieuwe hemel.
Ik hoop dat het antwoord van de Dominee en het lezen van deze hoofdstukken je helpt om te zien, dat God ook al een God van genade is in het Oude Testament.