Orde des heils

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. De Paasdagen liggen weer achter ons. We zijn dus al een poosje op weg in het kerkelijk jaar. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente. Vaak hoor ik dat de stappen die gezet worden in het geestelijk leven, gelijk zijn met de heilsfeiten. Orde des heils, wordt dit toch genoemd. Ik geloof zeker dat we moeten opwassen in de kennis van Christus. Maar soms vraag ik me af of iedereen al die ervaringen zo beleeft. Goede Vrijdag: De afrekening, het moet een afgesneden zaak worden, geen hoop meer: een dode Jezus. Pasen: De vrouwen en enkele discipelen zagen de doeken opgerold; aanwijzingen dat Jezus is opgestaan. Zo krijgen Gods kinderen ook aanwijzingen/beloften, maar dat is nog niet geschonken. Enzovoort, enzovoort. U zult wel begrijpen wat ik bedoel. Ik weet het niet meer. Ik zit in een rechtse Ger. Gem. Bijna elke preek behandelt deze "orde des heils", in allerlei stapjes. Van geen Bijbelheilige lees ik zo'n bekeringsgeschiedenis. Ja, bij Jacob wordt dit er vaak bij gehaald. Maar ik weet niet wat ik er van denken moet. Doorlopen Gods kinderen allemaal deze weg? Maken sommige van Gods kinderen alleen maar Kerst mee? Komen anderen iets verder? En een enkeling maakt Pinksteren, de verzegeling mee? Kunt u het uitleggen?

Antwoord

6 reacties
MUS
Er zijn zeker constanten aan te wijzen, maar er zijn ook zeer veel variaties!
Zonde, bekering, geloof, opstaan in een nieuw leven, ontvangen van de Heilige Geest zijn zulke constanten. Het tijdsaspect, soms de volgorde, ervaring of mate van beleving zijn de variabelen.
De langste bekering (die van Paulus) verschilt zeker van die van de Moorman...
Zodra er een systeem van gemaakt wordt beland je in sektarisch vaarwater.
1a2b3c
Ik zou zeggen: kieper die hele theorie de prullenbak in, want die komt niet uit de Bijbel.
Dr. ir. J Blaauwendraad heeft er een duidelijk boekje over geschreven: het is ingewikkeld geworden. Aanrader!
Race406
Mag ik het heel scherp zeggen? Dat systeem, dat leert God NERGENS in Zijn Woord. Als men denkt God te kunnen en mogen voorschrijven hoe Hij moet werken, dan zijn we dieper dan diep gevallen. Wanneer leren we nu eens dat God vrij is in Zijn doen en laten? Ik begrijp wel dat men in die kerken de tijd alleen maar uitzit zonder daadwerkelijk gevoed te worden. Als je allerlei theologische spitsvondigheden en dogmatische hoogstandjes vanaf de kansel over je krijgt uitgebraakt, dan zou ik ook afhaken met het te (willen) begrijpen. Gods Woord moet eenvoudig en rechttoe rechtaan worden verkondigd. Geen gedoe over standen en allerlei stations die je moet passeren. Heel eenvoudig: Ken je Christus al als je Zaligmaker? Zo nee, dan mag Hij als Verlosser worden aangeboden. Voor hen die Hem kennen is het straks eeuwig Feest. Als je Hem buiten je leven laat, dan ben je straks eeuwig zonder Hem. We kunnen hier uren over discussiëren maar zo eenvoudig is het. En alles wat wij mensen erbij hebben gehaald is overbodige ballast en kan alleen maar in de weg staan bij het leren kennen van God. Vraagsteller: Als je zondags alleen dat soort zaken over je heen krijgt gestort vanaf de kansel: MAAK DAT JE DAAR WEG BENT! Zoek echt goed geestelijk voer!
Spatie
Beste vraagsteller,

Ook ik raakte in de knoop van de prediking die ik iedere zondag hoorde in een ultra rechtse Ger.Gem. Je leest het goed: hoorde. Verleden tijd (sinds kort). Nu mag ik 's zondags luisteren naar een dominee die preekt over Christus! i.p.v. een preek over "er is een volk ........"
Ik kan maar één advies geven: Zoek een kerk waar Christus gepreekt wordt, waar Christus aangeprezen wordt als de Zaligmaker. Zeg je lidmaatschap op bij deze kerk. Wees niet bang voor familie, vrienden, bekenden, kerkenraad of wie dan ook. Het gaat om jouw ziel!
EdW
Beste vraagsteller,

Let maar niet op al die ervaringen die verteld worden en/of als voorwaarde gesteld worden.
Houd maar heel eenvoudig vast aan de Bijbel waar staat: "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven." (Joh. 1:12)

Met kijken naar zichzelf is nog nooit iemand gered, de Bijbel zegt: "Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!" (Joh. 1:29b)

Kortom, geloof in de Heere Jezus Christus en je bent gered!
vdm02
och vragenstellertje, ik kan je goed begrijpen hoor. Weet je, we moeten niet vergeestelijken maar geestelijk zijn. Als ik een woord verafschuw dan is het wel het woord Ervaring. Je moet het ervaren en beleven, want ja, anders is het niet echt. Dat geloven niet buiten het gevoel en beleven omgaat mag dan zo zijn, maar in jouw kerkje wordt heel de theologie opgeknoopt aan het ervaringsbegrip. Dat is een heilloze weg. Zelf heb ik er ook enorm de pest in om met die begrippen dood te worden gepreekt. Ik zou oppassen om snel ergens anders te gaan kerken, want je kunt ook te snel veranderen. Maar ik zou toch eens met Kohlbrugge aan de slag gaan als ik jou was. Je zou er best weleens van op kunnen knappen.