Onstuimige hormoonhuishouding

Ds. P. Koeman / 8 reacties

Vraag

Ik heb een aantal artikelen gelezen over hoe men op Refoweb tegen zelfbevrediging aankijkt. Het lijkt erop dat dit primair wordt afgewezen omdat dit bepaalde gedachten opwekt die zondig zouden zijn. Ik merk dat deze antwoorden bij mij onbegrip oproepen omdat ze in mijn ogen geen echte antwoorden zijn en volledig voorbij gaan aan het feit dat jongeren rond hun 13/14 geslachtsrijp zijn en doorgaans pas tien jaar later trouwden. Ondertussen worden jongeren jarenlang bepaald door een onstuimige hormoonhuishouding. Daarbij wordt dan wel gevraagd dat jongeren daar helemaal niets mee doen (niet alleen geen seks, maar ook geen masturbatie). Nu is mijn eigen ervaring uit mijn jeugd dat dit gewoon niet kan en is het voor mij een reden geweest om mij van het geloof af te keren: zelfbevrediging was zonde en ik kon die gewoon niet laten. Op een zeker moment vond ik het hypocriet om nog langer te doen alsof en te bidden om vergeving. Ik kon het immers slechts enkele dagen volhouden. Het verbaast me dan ook niets als ik lees dat het merendeel van christelijke jongeren met porno worstelt, om de hele simpele reden dat er geen werkbaar alternatief wordt geboden voor het omgaan met seksualiteit voor het huwelijk. Nu gaat het mij niet om porno -ik ken de bezwaren en die deel ik- maar om een realistische waardering van zelfbevrediging. Ik heb zelf een zoon en weet niet wat ik hem straks moet meegeven. Met de antwoorden die worden gegeven kan ik niets, om bovenstaande redenen. Ook de site van Set Captivities Free heb ik bekeken, maar die gaan er van uit dat zelfbevrediging direct een verslaving is. Ook dit vind ik kunstmatig en niet reëel. Ik -en ik denk velen met mij- zou het fijn vinden als er een eerlijk en realistisch antwoord op deze problematiek komt. En volgens mij ligt dat niet in de hoek waarbij masturbatie direct aan verslaving wordt gekoppeld.

Antwoord

In uw vraag snijdt u een niet eenvoudige problematiek aan. Inderdaad krijgen jongeren te maken met allerlei zaken rond seksualiteit. Om die zo eerlijk mogelijk te hanteren is gerichte voorlichting nodig. Gelukkig is die er, al wordt bijvoorbeeld wat een instelling als Eleos doet met de nodige hulp ter zake, te weinig erkend of gebruikt.

Dat er bij jongeren (en niet alleen bij hen!) bepaalde spanningen komen, is waar. Vaak zie je dat zij gaan experimenteren om aan hun verlangens tegemoet te komen. Nu is de praktijk helaas dat wanneer masturbatie wordt toegepast, dit niet alleen geen echte bevrediging geeft, maar meer spanningen oproept. Zeker bij serieuze jongeren die rekening willen houden met God en Zijn wil. De praktijk wijst uit dat de weg van zelfbevrediging kan -jammer genoeg meer dan toegegeven wordt!- leiden tot verslaving en erger. Je gevoelsleven en je gedachtenwereld zijn hierbij in het geding en echt niet waardenvrij. Het is oppassen geblazen dat masturbatie niet als een gewoon gebeuren wordt beschouwd waarmee je natuurlijk je gang mag gaan. Dit spanningsveld vraagt eerlijke bespreking en de nodige zelfdiscipline en training. Ik ben blij dat er jongeren zijn die proberen zo eerlijk mogelijk naar elkaar en naar anderen toe te leven. Elkaar daarbij helpen en naast persoonlijk gebed ook dat van anderen vragen, of er samen mee tot God gaan.

Ik vind het jammer dat uw eigen ervaring in dit opzicht geleid heeft tot een u afkeren van het geloof. Een heel ingrijpende beslissing.

U vraagt om een realistische waardering van zelfbevrediging. Als u daarmee bedoelt, dat zelfbevrediging gewaardeerd moet worden, vraagt u van christenen te veel. Realistisch is wel om met jongeren, met ouders en ouderen in gesprek te gaan om hun spanningsveld te onderkennen en hen daarbij te helpen. Ik weet dat jongeren door een seksuoloog die christen is geholpen zijn met concrete adviezen en "werkbare alternatieven". Daarbij mag je jongeren en ouderen duidelijk maken dat er bij God voor dit gebeuren kracht en vergeving is. Wie ook in dit gebeuren zichzelf overwint, is sterker dan...!

Met vriendelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
8 reacties
marlies123
beste vraagsteller,
zelfbevrediging is een onderwerp waar veel ouders (vooral in onze gezindte) liever niet over spreken. er is nog veel schaamte over dit onderwerp, en de drempels zijn hoog. terwijl het juist zo goed is om er met je kinderen er open en eerlijk over te praten. in de eerste plaats door open te vertellen dat jij als jongere hier ook een weg in moest vinden.

lees eens wat boeken van Sarina Brons-van der Wekken over seksualiteit, ze gaat hier ook op een goede manier in op zelfbevrediging. Voor kinderen heb je het boek Blozen Mag (met kinderen praten over seksualiteit).
ze beschrijft het zo dat je je kind aan de ene kant kan laten zien dat hij enerzijds seksuele gevoelens kan voeden en anderzijds ook zijn best kan doen om die verlangens te beheersen.

Veel sterkte ook wat betreft je zoon en ik hoop dat je toch eens weer terug zou mogen keren tot het geloof!!
Daniel
Ja hoor, als je de goede boeken leest is mastuberen niet nodig, naast een stevige en deskundige ondersteuning van de ouders en bv Eleos.

Zo ging het bij ons vroeger ook, we moesten met de handen boven de dekens slapen en kregen geen eieren, want dat zou lustopwekkend kunnen werken.

En mijn broer en ik hebben nooit gemastubeerd, wel koude handen in de winter, maar wat is dat nu helemaal afgezet tegen het masturbatie vrij zijn.

We hadden wel een Opa die er anders over dacht, die zij wel eens:
"Een kraan die niet gebruikt wordt gaat vanzelf wel druppelen".

Maar iedereen heeft wel mensen met rare ideeën in de familie.
marlies123
nou daniel als je zo van je familie vertelt vind ik je opa anders wel eerlijk wat betreft dit onderwerp!
ik ben dan wel een vrouw maar ik heb ook een man die ook open over z,n jongere jaren verteld heeft dat het niet altijd zo makkelijk gaat als ze denken! en dat is logisch vind ik!
Daniel
@marlies....., mijn opa had gevoel voor satire, mijn ouders niet.
En ik ben zijn kleinzoon!
AHHK76
Als een jongere zijn/haar eigen lichaam verkent, kan het ook ontdekken dat hij/zij zichzelf kan bevredigen! Ik denk dat met die verkenning en ontdekking niks mis is. Maar als je ermee doorgaat kan het een verslaving worden en is het moeilijk om het zonder zondige gedachten te doen. Onreine gedachten of een verslaving die jou beheerst dat is Gods bedoeling niet.
De kinderen hoeven van mij echt niet met hun handen boven de dekens te slapen... Wel wil ik open met ze praten. Een kraan die gaat druppen, daar is niks mis mee. Als een tiener een natte droom krijgt, dan is dat een natuurlijk gebeuren.
De ervaring is: dat je zelfbeheersing moet leren, voor het huwelijk. Als je het in het huwelijk nog moet leren, is er grote kans dat er iets mis gaat. Wat te denken van een man die zijn vrouw, min of meer onder druk zet, om gemeenschap te hebben. Zo gezien is die periode dat je al wel deze gevoelens hebt, maar ze nog niet uit kunt leven een leerschool!
Jongens willen van kleins af aan vaak al graag autorijden, maar dat ga je toch ook niet goed vinden, voordat ze hun rijbewijs hebben? Nou zo moeten ze zich ook leren beheersen in seksualiteit, totdat ze getrouwd zijn (een vrijbewijs hebben) en ook dan is die vaardigheid nog nodig. Want als een vrouw net bevallen is, of ziek dan "het" ook niet altijd?
Wat te denken van jongeren rond de 20 jaar die al met verschillende mensen naar bed geweeest zijn. Dat is tegenwoordig normaal maar daar wordt je toch niet blij en gezond van?
Het beste ermee!
Race406
Wat wel interessant is, is dat de antwoorden die het afkeuren worden gegeven door getrouwde mensen. En die hebben toch wel iets makkelijker praten... Overigens zeg hiermee niets over het antwoord zelf!
AHHK76
De vraag is ook gesteld door een getrouwd iemand.... Enne misschien heben getrouwde mensen, wat meer levenservaring?!
Lynn
Ik snap de vraagsteller goed, ook ik vind het wat vergezocht dat masturbatie altijd verslavend is en verkeerde fantasieen oproept en dat het daarom niet mag. Anderzijds lees je hier op refoweb en in boeken over sexualiteit dat als je getrouwd bent je als vrouw je je man sex niet mag onthouden, omdat mannen dat nu eenmaal nodig hebben (ik als vrouw overigens ook!) Maar als je alleenstaand bent kan je als man ineens wel zonder sex en mag je niet masturberen. Beetje tegenstrijdig!
Ik ben blij dat ik als tiener mijn lichaam ontdekt heb en weet hoe een orgasme werkt en nee ik ben er niet verslaaft aan geworden. k zal ook zeker niet tegen mijn kinderen zeggen dat mastruberen niet mag. Wat heel christelijk nederland daar ook van mag vinden. Wat ik wel belangrijk vind is dat ze leren er op een gezonde manier mee om te gaan, dat ze weten wat de gevaren zijn of ze nu alleenstaand zijn of getrouwd. Ook veel getrouwde mannen zijn verslaaft aan sex/porno, of gaan op een foute manier met sex en hun vrouw om, in mijn beleving ligt dat niet alleen aan masturbatie.
En ja natuurlijk is het Gods bedoeling dat je er samen van geniet, samen eten is ook veel fijner dan alleen, maar als er geen samen is, vind ik het erg ver gaan om te zeggen dat je er dan niet alleen van mag genieten, en idd helemaal als je dat als getrouwd persoon zegt.