Niet in de kerk trouwen

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Volgend jaar ga ik trouwen. Ik wil ook graag vanuit mijn geloof trouwen maar niet in de kerk. Hoe kan ik dat praktisch doen? Heeft u voor mij een trouwbelofte?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hoopt volgens jaar te gaan trouwen. Hartelijk gefeliciteerd. Je wilt ook vanuit je geloof trouwen. Ik begrijp daaruit dat je het heel belangrijk vindt dat de Heere je Leidsman is. Zonder Hem kunnen wij niets doen. Als God niet onze Leidsman is, wat voor zegen kunnen we dan verwachten?

Je schrijft verder: ik wil graag vanuit mijn geloof trouwen, maar niet in de kerk. Ik lees deze zin zo: ik wil niet in de kerk trouwen. Als dat zo is, dan is mijn wedervraag: waarom wil je dat niet? Dat lijkt mij vreemd. Dat is net zo vreemd als: ik wil wel trouwen, maar ik wil niet met mijn vrouw onder een dak wonen.

Ik weet natuurlijk je achtergrond niet. Misschien zijn er omstandigheden die maken dat je niet in de kerk kunt trouwen. Maar misschien ben je het niet eens met bepaalde regels of voorwaarden of vragen die de kerk stelt bij een kerkelijke huwelijksbevestiging. Als dat aan de orde is, dan zou ik zeggen: benut je tijd die je nog hebt (meer dan een jaar) om hiermee in het reine te komen. Want het is namelijk veel mooier om wel in de kerk te trouwen. En samen te knielen voor Gods Aangezicht en Hem om een zegen te smeken. Daar gaat het Woord open en wil de Heere Zijn belofte meegegeven voor je levensweg. Goede voorbereidingstijd op je huwelijk toegewenst!

Met hartelijke groet,

Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

trouwplannen