Pijn in mijn rug

drs. J. de Jongh-van Hoof / 7 reacties

Vraag

Ik heb zo'n pijn in mijn rug. Als mijn rug wordt gemasseerd dan voel ik het minder. Het lijkt dat zodra er een hand op komt of warmte, dat de pijn dan veel minder is. Maar nu heb ik een plek die erg zeer doet. Vooral als er met de hand wat harder (drukkend) overheen gaat. Dan lijkt het of er knobbels zitten. De pijn straalt dan door naar mijn nek en mijn onderrug. Na een poosje komt het dan weer terug. Ook kraakt mijn hele nek, schouders en rug. Wat is dit? Komt dit door stress? Dat heb ik heel veel door werk. Ik heb fysio gehad, maar niets helpt. Soms word ik bang dat er wat zit, ook omdat het hard aanvoelt en als je er op duwt doet het heel erg zeer door mijn hele lichaam.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan je rug natuurlijk niet via een website beoordelen. Dus wat er precies aan de hand is, kan ik moeilijk zeggen.

In het algemeen: rugklachten komen veel voor. Soms voelen spieren hard aan en kunnen deze als knobbels aanvoelen (hardere stukken). Daarbij kan (over)belasting een rol spelen. Doorgaans is er geen sprake van "iets ergs" - bedoel je kanker?

Je huisarts kan je onderzoeken. Vertel dan ook je angst voor "iets ergs." Je huisarts kan je dan vertellen waarom hij of zij daar niet aan denkt.

Veel informatie over rugklachten is te vinden op thuisarts.nl. Zoekterm: rug of rugklachten.

Jose de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

pijnrug
7 reacties
Jess
Hoi, bekend verhaald wat je zegt. Heb je wel eens gehoord van trigger points? Moet je maar eens op googlen. Dit had ik ook, met behulp van de chiropractor is het ontzettend verminderd
mieptruus
Mijn fysio / manuele therapeut heeft aardig wat pijn voor me weten te herleiden.
Goede tip Jess.

De meeste zorg verzekeraars vergoeden dat vanuit alternatieve geneeswijze.
Tip van mij, als je naar een chiropracticus gaat, laat je goed informeren.

Ik ben bij 1 geweest voor enkel hoofdpijn. Maar deze man wilde gelijk alles aanpakken. dat zou mij buiten de vergoeding om nog eens 500 gaan kosten.
AaHa
Een osteopaat kan waarschijnlijk ook heel veel voor je betekenen. Ik heb hier enorm veel baat bij gehad en ken meer mensen die er veel aan hebben. Op de site van de Nederlandse Vereniging voor Osteopathie is er vast één bij jou in buurt te vinden.
naam
Chiropractor, manueel therapeut, fysio, osteopaat; allemaal prima.
Maa... GA EERST NAAR JE HUISARTS!!!
rotterdam
Chiropraxie en osteopathie ; niet doen - beide is onbewezen lariekoek - kwakzalverij.
Neem het advies van naam ; ga naar de huisarts.

Osteopathie ; De stichter heet Stills, zijn opvattingen over de oorzaak van ziekte dateren van voor de tijd dat bacteriën, virussen en andere oorzaken bekend waren. De filosofie van Still moet dan ook in de tijdgeest worden geplaatst waarin deze is ontstaan.
Osteopaten stellen onder andere dat ze door het betasten van de schedel een diagnose kunnen stellen door de "stroming en pulsaties" van het hersenvocht te voelen en dat zij het ritme hiervan kunnen beïnvloeden bij wijze van therapie (craniosacraaltherapie). Het bestaan van deze pulsaties is echter niet aangetoond. Ook de vermeende regulatie van de "vochtstroom" door de beenderen van de schedel "goed te zetten" is strijdig met de huidige kennis van het menselijk lichaam.

Chiropraxie ; een alternatieve behandelmethode die zich bezighoudt met diagnose, behandeling en preventie van stoornissen aan het bewegingsapparaat en de effecten ervan op het functioneren van het zenuwstelsel en de hele gezondheid. Chiropraxie wordt niet aan Nederlandse en Belgische universiteiten gedoceerd en is geen medisch specialisme, het wordt als pseudowetenschappelijke discipline beschouwd. De werkzaamheid van veel behandelmethoden is niet of nauwelijks aangetoond en de onderliggende assumpties van deze benadering (met name het idee dat het manipuleren van gewrichten door de chiropractor een gunstig effect zou kunnen hebben op aandoeningen die geen duidelijke relatie hebben met gewrichten) worden betwist.
AaHa
Bij mijn klachten heeft de osteopaat niets met mijn schedel gedaan!
mieptruus
inderdaad, beter eerst naar huisarts. Die zal je toch doorsturen.
Ik waqs doorgestuurd naar een fysio. De beste man heeft me niet veel kunenn helpen. Tenminste, ik vond hem niet kundig.
De twee was hetzelfde. De derde fysio / manuele therapeut heeft me wel geholpen. Ik ben niet van de hoofdpijn af.
Maar ik weer nu wel wat de oorzaak is. Zwakke monnikskapsier. Bij stress worden ze stijf en zo krijg ik hoofdpijn die vaak 2 dagen aanhoud.
Meestal zit er ook een werveltje vast, er word dan gemanipuleerd(kraken).
Kortom, het heeft even geduurd voor ik iemand had die mij echt verder kon helpen.
sterkte