Weinig energie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Al lange tijd loop ik er tegen aan dat ik weinig energie heb, uitgeput uit mijn werk kom en daar dan ook de volgende dag van moet bijkomen. Veel dingen doen lukt me niet; denk aan sociale verplichtingen. Energie is snel op, ook na bijvoorbeeld huishoudelijk werk. Na een uurtje in de badkamer bezig te zijn geweest moet ik echt even rust nemen. Dan ben ik op en licht in mijn hoofd.

Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt. Mijn man heeft al meerdere keren geopperd dat het misschien long covid kan zijn. Ik heb twee keer corona gehad, allebei de keren milde klachten. Dat is alleen lastig te achterhalen, aangezien ik in de coronatijd ook twee keer moeder ben geworden en dus nu een behoorlijk druk bestaan heb met twee kleine kinderen. Dus het vergelijken met voor corona is lastig, omdat gezinssituatie veranderd is. Is het mogelijk om te testen op long covid? En hoe kan ik het beste omgaan met mijn situatie? Ik wil zo graag meer dan ik nu kan...

Met vriendelijke groet, een jonge vrouw.

Antwoord

Vele overwegingen gaan door mijn hoofd bij het lezen van je uitputtende vermoeidheidsklachten. Na Corona is het mogelijk heel lang moe te zijn. Dit is overigens niet hetzelfde als longCOVID. Er zijn echter meer redenen voor vermoeidheid. Een bezoek aan je huisarts is echt niet gek. Ik raad het je aan. Die zal je verhaal aanhoren en je vragen stellen. Mogelijk zal hij/zij verder onderzoek doen om een aantal andere oorzaken uit te sluiten. Mocht er sprake zijn van post-corona-moeheid, dan kan je huisarts je bijvoorbeeld verwijzen naar een ergotherapeut waar je kan leren hoe om te gaan met de beperkte energie die je nu hebt.

José de Jongh-van Hoof