Gods stem verstaan

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel staat vaak dat God tot mensen sprak of mensen een opdracht gaf. Maar hoe deed God dat? Sprak hij letterlijk tegen de mensen? Ik vind het nu wel lastig om na te gaan of, wanneer en hoe God tot mij spreekt. Hoe kan ik daarin oefenen? Ik zou echt graag willen leren om Gods stem te verstaan en Zijn leiding meer te ervaren in mijn leven. Ik mis dat nu.

Antwoord

Lieve schrijfster,

De HEERE spreekt nu door Jezus Christus zegt Openbaringen 1. Ik neem aan dat je bidt? En Bijbel leest? En naar de kerk gaat? En dat je Psalmen, gezangen en geestelijke liederen zingt? Al deze dingen zijn Gods spreken in je hart. Die zou je niet doen als Hij die niet door Zijn lieve Geest in jou sprak.

De moeilijkheid is niet dat God niet tot je spreekt, maar dat er zoveel stoorzenders zijn dat jij en wij het signaal niet meer opvangen of steeds moeilijker opvangen. En die stoorzenders die noemt Gods Woord: vlees en de zonde, wereld en haar begeerte, de duivel en de verleidingen.

God spreekt elke dag op velerlei wijze en vele malen tot je hart. Leer daar weer op te letten. Juist ook in de heel gewone dingen in het leven. In de natuur, in ons opstaan in de morgen, in onze hartslag en onze adem van alle dag IS God aanwezig en ook in ons schuld belijden. Lees biddend in Zijn Woord en leg de dingen aan Hem voor en wijs Hem er op dat Hij Zelf gezegd heeft dat Hij een bidder nooit laat staan om Christus’ wil.

Als je zegt dat je Zijn spreken mist, dan is dat ook Gods leiding en Zijn spreken in jouw leven! Hoe erg zou het zijn als jij Zijn spreken niet meer zou missen, zoals vele mensen in deze wereld? Dank God voor al Zijn spreken, ook in jouw leven en vraag Hem of jij het ook weer en meer mag opmerken en horen.

Gods zegen.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman

Tags in dit artikel:

Gods leiding