Muziek van zwagertje

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Ik ben er achter gekomen dat mijn zwagertje (13 jaar) de meest verschrikkelijke muziek luistert (hardstyle, pop en weet ik wat nog meer). Ik heb zelf een verschrikkelijke hekel aan die rotzooi. Hij zet deze muziek incl. clips in grote hoeveelheden ook op twitter, zodat degenen die hem volgen ook al die herrie krijgen. Ik dat hij dit doet omdat hij denkt er zo bij te horen. Het doet mij pijn om dit te zien, omdat hij waarschijnlijk niet beseft waar hij mee bezig is. Als ik dit aan mijn schoonouders vertel, gooien ze het waarschijnlijk op het feit dat hij verkeerde vrienden heeft (al valt dat nog wel mee). Graag zou ik hem meenemen naar een van de poplezingen van de stichting Jij daar! Uit mijzelf zou ik daar niet zo snel heengaan omdat ik niet naar deze muziek luister, maar voor hem heb ik er wel een avond voor over. Mijn vraag is, hoe kan ik hem meekrijgen? Is het misschien een idee om een aantal clips met vertaalde songteksten aan mijn schoonouders te laten zien en hen te vertellen dat ik hem mee wil nemen naar zo'n avond. Ze zullen hier wel van schrikken, want dit verwachten ze totaal niet. Of moet ik hem er zelf mee confronteren? Alleen dan is het risico dat ik hem niet meekrijg. Zelf zegt hij op twitter dat hij van elke soort muziek houdt, inclusief de psalmen.

Antwoord

Dat lijkt me een prima idee om je jonge zwager mee te nemen naar een poplezing van Jij daar! Ik heb begrepen dat er op het moment weer drie lezingen op de planning staan: 9 maart in Rijssen, 13 april in Katwijk en 11 mei in Gouda.

Ik denk ook dat hij niet goed beseft waar hij mee bezig is. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. En hij is niet de enige. Maar hij is hopelijk nog ontvankelijk voor waarschuwingen. Het lijkt me daarom goed van de gelegenheid gebruik te maken. Het kan zijn dat het er over een paar jaar anders uitziet en hij dan al meer is geworteld in deze muziek. En al zou de poplezing nu op dit moment nog niet helemaal het gewenste effect hebben, het zal zeker remmend werken en helpen zijn geweten te vormen.

Het "te wijten aan verkeerde vrienden" zou de kop in het zand steken zijn. Ik begrijp dat wel. Als ouders -en ik ken dat ook van mezelf- hebben we wel eens de neiging verkeerd gedrag van onze kinderen te wijten aan hun vrienden. Immers onze brave kinderen zouden uit zichzelf toch niets verkeerd doen? Als ze maar betere vrienden hadden zou het wel goed komen... Dat te denken is een ontkennen van de zondige natuur van ieder mens, van onszelf en van onze kinderen. Uiteraard kunnen vrienden een grote invloed hebben. Maar iemand kiest er ook zelf voor met welke vrienden hij meedoet en met welke niet.

Ik weet dat het voor een 13-jarige dit soort zaken gevoelig liggen en acceptatie door de groep belangrijk is. Dergelijke dingen spelen dus ook een rol. Maar het is voor ouders goed onder ogen te zien dat we niet de vrienden verantwoordelijk moeten stellen voor wat onze kinderen doen en zeker niet de oplossing allereerst moeten zoeken in het selecteren van andere vrienden, maar dat we doen wat we kunnen om onze kinderen te bewegen om zelf andere keuzes te maken. Ik zou dit ook zeggen tegen je schoonouders voor het geval dat ter sprake komt.

Misschien kun je het je schoonouders in stappen vertellen. Bijvoorbeeld eerst dat je hebt gemerkt dat je zwagertje actief met deze muziek is, niet alleen luistert maar ook hier in roemt (want dat is wat hij in wezen doet door dit rond te twitteren). Ik zou ook noemen dat ongeacht welke rol zijn vrienden hierbij spelen, hij in de eerste plaats zelf de keuze moet maken een andere richting in te slaan. Dan zou je kunnen vertellen van de Jij daar!-poplezingen die bedoeld zijn om jongeren en ouderen bewust te maken van de inhoud en motivatie achter deze muziek. Je zou ze ook eventueel kunnen voorstellen dat ze zelf meekomen. Als die optie er is, lijkt me dat niet slecht. Daarna kun je ze nog wat teksten geven of videoclips laten zien al dan niet met vertalingen. Zo'n 30 seconden van een videoclip van Lagy Gaga (b.v. Judas) of Nicki Minaj (b.v. Roman Holiday - The Exorcism of Roman) moet wel genoeg zijn om onpasselijk te worden, maar als het niet nodig is zou ik het laten.

Misschien menen ze dat ze eens ernstig met hun zoon kunnen spreken en het simpelweg verbieden en dat dat genoeg is. Ik betwijfel dat. Misschien zal dat bij een enkel kind werken, maar mijn inschatting is dat hij er heimelijk mee zal doorgaan en er niets wezenlijks verandert. Grote kans dat hij hun woorden zal afwijzen, met als argument dat ze er geen verstand van hebben. Uiteraard is het goed grenzen te stellen en kinderen te beschermen tegen verkeerde invloeden. Maar het is belangrijk dat hij zelf realiseert waar hij mee bezig is. Uiteindelijk moet de verandering uit hemzelf komen. Hij moet onderscheid leren zien tussen de boodschap van deze muziek en de boodschap van het evangelie. De verandering moet dieper gaan. Het is uiteindelijk zinloos als hij zou breken met deze muziek, maar verder onbekeerd zou blijven.

Ik heb wat gezocht en vond het hardstyle-muzieknummer "FTS" van Showtek, dat denk ik vrij goed illustreert wat de boodschap is van deze muziek. Ik heb de tekst geprobeerd voor je te vertalen:
"Dit is waar ik van hou, en ik kan er niet mee stoppen. Dronken en high worden op op feestjes, van 9 tot 7 uur in de morgen. Ik leef voor de muziek, jointjes draaien, high worden, mezelf verliezen, ik neem wat pillen en ga naar La La Land. Ik geef al mijn geld uit aan drugs en dure tickets. En het is het uiteindelijk allemaal waard. Ik wil leven in mijn eigen wereld. Weg met het gewone leven, weg met een baan van 9 tot 5. Ik geniet van elk moment, elk uur, elke minuut. Dat is wat ik doe op vrijdag en zaterdag. Waarom zou ik het leven serieus nemen? Ik wil gewoon doen wat ikzelf graag doe! Ver zijn van de werkelijkheid, want ik kan de samenleving niet uitstaan. Het is mijn eigen wereld, ik wil gewoon deze muziek horen. Ik denk dat het hele systeem waardeloos is. Iedereen werkt zich kapot gedurende de week, en wordt helemaal gestresst. Dus wat is er verkeerd en wat is goed? Ik leef voor het weekend, ik leef voor de hardstyles, ik leef voor hardstyle!"

Dit geeft treffend de essentie weer van de onderliggende boodschap van het grootste deel van de popmuziek van de laatste 60 jaar. Zet dit tegenover het evangelie van Christus en een grotere tegenstelling kan je niet hebben.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Hartelijke groet
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

popmuziek
1 reactie
refoweb
Voor reacties op de poplezing kun je terecht bij het nieuwsartikel wat gisteren gepubliceerd is.

Hier geldt nog steeds: "Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."