Belijdenis doen maar niet zeker van kerk

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Soms kan ik er erg naar verlangen om belijdenis te doen. Toch weet ik niet zeker of ik het kan en mag doen. Zeker omdat ik niet zeker weet of ik in deze gemeente lid wil blijven. In de gemeente heb ik het wel erg naar mijn zin, maar in de preken mis ik zoveel. Wij gaan vaak ergens anders naar de kerk en dat vind ik niet goed, maar ik houd het ook niet tegen omdat ik ook verlang naar andere prediking. Ik vind het heel moeilijk om daarmee om te gaan en weet niet of ik nu wel of geen belijdenis mag doen in deze situatie.

Antwoord

Ik heb je vraag ontvangen. Of eigenlijk: jouw vragen. Het verlangen naar belijdenis doen is verheugend. Tegelijk ben je er toch niet uit. Dat komt, denk ik, doordat je serieus over de dingen na gaat denken. Die ontwikkeling moet wel uitgekristalliseerd zijn, wil je een goede keuze kunnen maken. Ik bedoel: wat mis je in de prediking? En waarom? Wat verwacht je zelf van de prediking? En hoe sta je persoonlijk tegenover de Heere?

Zolang je op deze en andere vragen geen helder antwoord hebt, is het nog te vroeg om belijdenis te doen. Ook de kerkkeuze is in het geding. Daarin dien je ook tot duidelijkheid te komen. Het is het meest juist om in de kerk van je hartelijke keuze de belijdeniscatechisatie te gaan volgen. Want in je belijdenis belijd je gelovig de Algemene Christelijke Kerk, maar kies je ook voor de plaatselijke gemeente waar je lid van wordt. Ik hoop dat ik je vragen enigszins heb kunnen beantwoorden. De Heere zegene je verder!

Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

belijdenis