Arbeidsrecht

drs. F.W. den Boef / Geen reacties

Vraag

Onze volwassen dochter heeft ruim een jaar twee dagen per week gewerkt voor een eenmanszaak als telefoniste. Zij heeft daar door omstandigheden nog geen salaris voor gehad. Zij is nu gestopt met dit werk. Nu hoorden we via-via dat haar baas haar had gevraagd om een handtekening te zetten voor de Kamer van Koophandel. Dat om geen belasting erover te betalen, of zoiets. Wij (haar ouders) hebben hierover met haar gepraat en haar dit afgeraden omdat dit voor ons onbekend terrein is. Wij hebben helaas al de nodige brokstukken uit het verleden opgeruimd. Wij weten niet of ze hieraan heeft meegewerkt. Kan iemand hier iets over uitleggen wat voor consequenties dat voor haar heeft als ze dat wel gedaan heeft.

Antwoord

Het is helaas niet mogelijk om deze vraag te beantwoorden, zolang de inhoud van het betreffende document niet bekend is. In beginsel is het  mogelijk om als werknemer via een schriftelijk verklaring afstand te doen van een (financiële) vordering op de voormalige werkgever. Als uw dochter echter niet wist of niet kon weten wat zij ondertekende, kan zij onder omstandigheden een beroep doen op dwang, dwaling of bedrog. Waarschijnlijk zal de vordering niet meer bedragen dan 25.000 euro. Uw dochter kan dus naar de kantonrechter stappen om haar gelijk te halen. Ze heeft daar geen advocaat voor nodig.

Mr. F. W. den Boef

Lees meer artikelen over:

juridisch