Tot geloof gekomen en belijdenis doen

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Dominee Prins, n.a.v. uw bijdrage wil ik reageren op de vragen die u in het antwoord stelde. Allereerst wil ik u hartelijk bedanken voor het beantwoorden van mijn vragen. U vroeg aan mij of ik onder woorden kon brengen wat tot geloof komen is. Ik heb dat in mijn vraag aangegeven, maar misschien moet ik het nog uitgebreider uitleggen of misschien heeft u er over heen gelezen. In dat geval zal ik het nog eens herhalen. Tot geloof komen: geloven alles wat in de bijbel staat, ook al denk ik wel eens: Is dat wel waar? Geloven dat Hij, Jezus Christus, voor mij aan het kruis gestorven is en door Hem heb ik een nieuw leven ontvangen. Dank U, HEERE!!

Maar ik heb nog een paar vragen:

1. Ik geloof dat de Heere Jezus voor mij aan het kruis is gegaan. Ik geloof alles wat in de bijbel staat. Mag ik in dit geval belijdenis doen?

2. Ik werk op zondag eenmaal in de maand mee aan kinderdienst van de vrije evangelische kerk. Evangelisatiediensten zijn dat. Ik snap ook niet wat daar op tegen zou zijn, hoewel er in onze gemeente wel eens negatief op gereageerd wordt. Is het fout om aan zulke diensten mee te helpen?

3. Ik heb steeds vaker het verlangen om belijdenis te doen en dat ik de rest van mijn leven de Heerde dienen wil. Maar als ik zie wat voor aanvechtingen ik heb van de duivel, die mij toespreekt: “Nee, je mag geen belijdenis doen, dat is niet goed,” begin ik te twijfelen en denk ik dat ik nog niet klaar ben om belijdenis te kunnen doen. Ik raak daar zo door verward dat ik begin te trillen en te huilen en wordt alles voor mijn gevoel afgesloten. Dan voel ik als het ware de aanwezigheid van de duivel op mijn kamer. Het is misschien vreemd dat ik dat zeg, maar ik lijd hier vreselijk onder.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik zal je vragen één voor één proberen te beantwoorden. Om nog even terug te komen op het wonder dat je tot geloof mocht komen. In mijn vorige antwoord vroeg ik hoe je tot het geloof bent gekomen? Ik begrijp wel je antwoord, maar om je wat verder te kunnen ‘helpen’ is het nodig dat je probeert om te omschrijven wat voor jou geloven is! Hoe ben je tot geloof gekomen? Door een preek, bijbellezen ,etc. Wat geloof je nu en hoe ervaar je wat geloven is? Wie is de Heere Jezus voor jou? Misschien helpt het je, als je het probeert te omschrijven in woorden als: ik verlang nu..., ik ervaar nu..., ik weet...! Heeft geloven voor jou ook te maken met gevoelens van liefde, blijdschap, verdriet, hoop e.d.?

1. Kan ik belijdenis doen? Wie gelooft dient zeker belijdenis van het geloof te doen. Zit je al op belijdeniscatechisatie? Heb je met je predikant over je verlangen gesproken om belijdenis te doen?

2. Kun je meehelpen aan een kinderdienst van de vrije evangelische kerk en in je eigen gemeente belijdenis doen? Ik weet natuurlijk niet van wat voor gemeente je nu dooplid bent. Mogelijk een reformatorische gemeente? En je helpt mee bij een evangelische gemeente? Mogelijk zie je dan ook wel grote verschillen tussen de vormgeving van de dienst en hoor je ook verschil in de prediking. Word je daardoor niet heen en weer geslingerd tussen het een en ander? Om belijdenis te kunnen doen, heb je niet alleen A, echt geloof nodig (al is het nog maar een heel klein, b.v. dat je van harte beaamt wat de Heere Jezus zegt: “zonder Mij kun je niets doen!”), maar B, ook hartelijke instemming met de prediking die je bij jou in de gemeente hoort. En C, bij belijdenis doen hoort ook een hechte verbondenheid met de gemeente (het kerkverband) waarin de Heere je een plaats heeft gegeven. Het is dus wel zinvol dat je voor jezelf wat helder zicht krijgt op A, B en C! Anders blijft het hier en daar toch wringen. Daarbij is de leiding van de Heere onmisbaar. Hij wil je zeker hierbij de weg wijzen, door het Woord, gebed, prediking, een goed gesprek met een wijs en gelovig iemand.

3. Over de aanvechtingen van duivel! Ik las niet in je antwoord, wat je met de ‘adviezen’ uit mijn vorige antwoord hebt gedaan, die ik je hierover heb gegeven. Bij de aanvechtingen die je omschrijft, heb je zeker goede pastorale hulp nodig. Als je er zo door wordt ‘aangevallen’ als je schrijft, belemmert dat inderdaad je ‘hele geloofsleven’. En verhindert het je ook om een helder zicht te krijgen op het doen van de Belijdenis van het geloof.

Tot zover mijn antwoord. Ik zal ook voor je bidden. Heb je nog vragen, dan mag je ze altijd stellen. Heel veel zegen, sterkte en wijsheid van de Heere God toegebeden!

Met vriendelijke groet,
ds. J. Prins

Lees meer artikelen over:

belijdenis