Stoppen met computer en internet

Ds. A.A. Egas / 24 reacties

Vraag

Ik heb na een bepaalde tijd van overwegen besloten om te stoppen met het gebruik van de computer en internet. Mijn vrouw en ik hebben al zonder invloed van anderen geen tv genomen toen we gingen trouwen. De reden; ik denk dat de computer geen toevoegde waarde heeft in het leven van een christen. Veel mensen zeggen "het is makkelijk", maar dat is mijns inziens geen goede reden om uren en uren achter een pc of tv te zitten. Juist de hang naar gemak, zorgt voor luiheid en verwarring. Tevens de kosten van pc's, tablets, tv's, hifi etc. Paulus zegt dat onderdak en voeding genoeg is. Er zijn mensen die echt geloven in evangelisatie op internet. Ik geloof daar niet in. God kan zeker met kromme stok recht slaan. Maar is daarom de kromme stok goed? Ik lees zoveel rare argumenten betreffende christelijke zaken in bladen als Visie, de Oogst, verschillende internet-forums etc. dat ik me afvraag of dergelijke bladen wel nut hebben. Het zorgt alleen maar voor discussie en zorgt ervoor dat mensen die de volle waarheid niet willen, een podium krijgen. Bijv. met homo-discussies, Israel-hobbyisten en de discussies over evolutie, chilliasme, wetenschap, etc. Ik denk dat echte christenen niet mee moeten doen met wat de wereld doet. We zijn het zout en we moeten daardoor juist andere dingen doen. Bijvoorbeeld gebed, diepe bijbelstudie (zelfstudie), stille tijd, vriendschap uitbouwen met Jezus, luisteren naar de stem van God, sterven aan jezelf (d.w.z. bereid zijn je eigen wensen in te leveren). Ook is er onder mensen een grote handicap; men vindt dat men recht heeft op vermaak. Pc en tv zorgen voor vermaak op zo'n 'aantrekkelijke' wijze, dat de drempel tot het zien of horen van iets zondigs enorm laag is. Persoonlijk denk ik dat 90 procent van de huidige christenen een schermverslaving heeft. Ze zitten, net als de ongelukkige wereld, constant naar een beeldscherm te staren, iets wat hen constant tot zonde verleidt. Jezus zegt hiervan: houw het af! (doe het weg!). Ik daag christenen uit -en hierbij jammer genoeg de minderheid die Jezus echt 100 procent wil volgen- om te stoppen met tv en pc en al die verloren uren regelrecht aan God te doneren. Het evangelie is radicaal. Zoveel mensen willen het grijs hebben. Voor de een dit, voor de ander dat. Maar zo is het niet! Het is hemel of hel, zonde of heiligheid, wereld of Gods Koninkrijk. Misschien ook wel pc/tv of diepe gemeenschap met Jezus. Want, zouden deze middelen niet de reden kunnen zijn dat de kerk van tegenwoordig zo slap functioneert?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Het is een goede en aanbevelingswaardige zaak om zo lang mogelijk zonder computer te doen. Maar bedenk wel, op dit moment maak ik gebruik van mijn computer om jou, die ik niet ken, toch een antwoord  op je vraag te kunnen geven. Er zijn dus ook positieve aspecten aan het internetgebruik. Wel wil ik benadrukken dat zoals eeuwen geleden van de boekdrukkunst gezegd werd: "het is een weg naar de hemel en een weg naar de hel", die ook geldt van internet. Waarbij ik ook heel duidelijk zie dat het open-internet in zijn verleidende kracht, duizendmaal erger en gevaarlijker is dan de TV. Inderdaad moeten we te midden van een toenemend materialisme steeds meer leren bidden "Geef ons heden ons dagelijks brood." Een kernmerk van de christen is de eenvoud en soberheid. We behoren ons in dat opzicht ook anders te gedragen dan de wereld. Het "wordt de wereld niet gelijkvorming" geldt in ook op dit terrein. Dat houdt in een voortdurend sterven aan al onze begeerten. Dat kan dan ook alleen in de gemeenschap met Christus.

Die gemeenschap wordt verkregen in de weg van het gebed, de omgang met het Woord en de meditatie. Geve de Heere ons meer en meer dat aangebonden leven. Dat doet ons ook waken voor het nutteloos tijdverdrijf achter onze computer of met allerlei games. Ook voor de computer geldt: "Waar uw schat is, daar zal uw hart zijn."

Het evangelie vraagt in deze ook om radicale keuzes. Waarbij wel blijft gelden, dat we in alle dingen verantwoordelijk zijn voor Hem, Die ons hart kent. Wij moeten voorzichtig zijn in het oordelen over anderen en hun computergebruik. De Heere Jezus zegt immers in Lukas 6 vers 42: "Of hoe kunt gij tot uw broeder zeggen: Broeder, laat toe dat ik den splinter die in uw oog is, uitdoe, daar gij zelf den balk die in uw oog is, niet ziet? Gij geveinsde, doe eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien om den splinter uit te doen die in uws broeders oog is."

De grote vraag is: Ben ik een zoutend zout in deze wereld? Komt de Heere door mijn leven aan Zijn eer? Dat er zo weinig van de kerk uitgaat, ligt inderdaad onder meer aan haar wereldgelijkvormigheid, ook als het gaat om ongeremd computer en internetgebruik. Laat er daarom veel gebed mogen zijn om een geestelijke opwekking in de kerk en daarbuiten. Die begint op de knieën. Zijn wij daar te vinden?

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

internettv
24 reacties
Alexander91
Als we geen tv zouden hebben, dan zouden we niet zien hoe dit soort type bekrompenheid tot ernstige gevolgen kan leiden. De laatste tijd zie ik wel eens reportages (en zeker, je moet ze met een korrel zout nemen, maar toch) over de Amish, de Mennonieten in Amerika. Deze mensen leven nog in de 18e eeuw en verbieden alle moderne dingen, maar toch leven ze niet in dezelfde stijl als rond het jaar 0. Als je daar ziet wat de gevolgen zijn voor de kinderen van dit soort opvoeding, dan schrik je wel. Kinderen daar zien God als een slavendrijver, die mensen met bliksem raakt als ze met een auto gaan rijden, of als vrouwen zich opmaken, of als ze spijkerbroeken aandoen (ook mannen) of elektriciteit gebruiken. En sommige kinderen ontvluchten het, omdat ze een glimp van de "wereldse" buitenwereld opvangen. En zodra ze erbuiten zijn, komen ze erachter dat God hun niet met de bliksem neerhaalt (waar mee gedreigd wordt), maar dat ze vrij hun gang kunnen gaan. Al deze kinderen laten God achter, ze hoeven geen genadeloze god, want ze kunnen toch niet aan al de regels voldoen. Alle gevoel voor realiteit zijn ze kwijt, en komen ze los, dan zijn ze haast verloren, want het is er gewoonweg ingebakken hoe God is. Een God van Genade en Liefde kennen zij niet, want die wordt niet voorgehouden. Straf en tucht zijn de enige vormen van liefde die ze voorgehouden wordt.

De refo-zuil is hier nog ver weg van, maar je hoort regelmatig geluiden van bepaalde personen daarbinnen die deze vorm graag zouden willen hebben. Bedenk je toch eens dat een van de sluwste en slechtste eigenschappen van mensen is, dat ze het gedrag van hun naasten willen controleren. Ze willen macht hebben over het doen en laten van hun naasten, want dat geeft hun bevestiging en status. Het wegtrekken van mensen uit de maatschappij is sekte-vorming, en dat is niet zoals de God van de Bijbel het wil. Wij als christenen worden eropuitgestuurd in de wereld, om het Evangelie rond te brengen. En om het evangelie zullen we ook vervolgd worden, niet om bekrompen gedachtegoed. Dat laatste is wel praktijk, maar niet de niet de Bijbelse voorspelling van christen-vervolging.

Een interessante bijbelstuk is de bruiloft te Kana. Hier was Christus aanwezig, en Hij verandere water in Wijn. Wijn? Alcohol? Christus die alcohol maakt? Een echt "orthodox christen" zou als het goed is tegen elke vorm van genot (afgod) zijn, dus ook tegen alcohol. Nu is dit geen praktijk, maar als deze "orthodoxe christenen" niet hypocriet willen zijn, zou alcohol en tabak (en eten) wel uitgebannen worden. Maar wat leert de bijbeltekst nu: Christus zelf maakt wijn. Wijn op zich is dus niet slecht. Alcohol op zich is dus niet slecht. Onze God kan toch niets slechts voortbrengen? Nee, de mens is slecht. De omgang van de mens met wijn die is slecht. Daar moeten we op letten. We moeten ons niet overgeven aan de wijn/alcohol. Alcoholische dronkenschap is slecht. Het gaat er dus om hoe we ermee omgaan. De omgang moet Bijbels zijn.
Zo is het ook met televisie, internet etc. We moeten er niet "dronken" mee worden, maar ons gebruik ervan langs de Bijbel leggen. Als we de televisie tot kastje van de duivel maken, dan is het roepen dat je dit kastje niet hebt een vorm van zelfverheerlijking, en dan laat je de duivel binnen in je hart. De farizeeers wisten heel goed dat zij zich aan de wet hielden. Zelfs toen Christus hen op hun fouten wees, bleven hun harten hard. Ze hadden zichzelf verhoogd, en dan kom niet je snel meer naar beneden. Dan is er een wonder nodig. Een christen leeft laag bij de grond en eet van de kruimels die de Vader hen geeft. Dat moet ik ook maar weer eens gaan doen.
mortlach
@gvv: Inderdaad. Ik kook tegenwoordig zonder zout en dat smaakt mij goed. Laat de vraagsteller lekker met zijn zout in het keukenkastje blijven zitten, heerlijk geïsoleerd van de rest van de wereld. Heeft niemand verder meer last van elkaar...
AHHK76
Volgens mij staat er ook iets in de Bijbel over niet oordelen...!?
Zelf vind ik het heerlijk om via internet preken e.d. te kunnen luisteren!
Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de computer ook weleens onnuttig gebruik. Maar dat is met zoveel dingen zo. Eten is nodig, overeten zondig. Het gaat erom dat we het op een goede manier gebruiken.
MUS
Weer zo'n Amish gedachte... De onwikkelingen in de maatschappij zijn slecht, dat was de stoomtrein, de telefoon, de radio, de tv, de computer...