De weldaden van Christus zijn nog niet Christus zelf

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Er wordt wel eens gezegd: “De weldaden van Christus zijn nog niet Christus zelf. Maar Hij openbaart Zich door woord en geest in de belofte van het evangelie.” Betekent dat, dat als je de belofte krijgt van schuldvergeving, dat nog niet Christus Zelf is? Wat is dan het verschil?

Antwoord

Wat zegt het woord weldadigheid? In de grondtaal staat: Checed. In de Statenvertaling (Oudste complete Nederlandse vertaling) wordt dit woord vertaald als weldadigheid 81 keer, als goedertierenheid 147 keer, als barmhartigheid 4 keer, als gunstbewijzen 4 keer, als goeddadigheid 3 keer.

In de NBG vertaling: als goedertierenheid 157 keer, als liefde 20 keer, als gunstbewijzen 12 keer , als trouw 9 keer, als genade 5 keer, als gunst 4 keer, als weldaad 4 keer, als vriendschap 3 keer, als barmhartigheid 2 keer, als genadebewijzen 1 keer, als genadig 1 keer, als genegenheid 1 keer, als getrouwheid 1 keer, als liefdedaad 1 keer.

Het is goed om deze woorden even op je te laten inwerken. Dan wordt het woord "Weldaad van Christus" veel rijke, voller, warmer. Als we het hebben over de "weldaden van Christus", dan hebben we het over de ontelbare reeks van zegeningen die Hij door Zijn offerdaad verwierf voor al de Zijnen. Jezus Zelf is de inhoud van al die zegeningen, van al die weldaden. Lees het zelf maar na in de Bijbel. In een wereld vol duisternis brengt Hij licht... Hij zegt: "Ik ben het Licht der wereld", Johannes 8:12. In een wereld die hongert naar waarheid brengt Hij de Waarheid.... Hij zegt: "Ik ben de Waarheid". Voor een wereld vol nood en dood bracht Hij de Opstanding uit de dood aan. Hij zegt: "Ik ben de Opstanding en het Leven". Zie Johannes 11:25. Joh. 14:6.

Alle weldaden van Christus vloeien voort uit die ene grote weldaad van de "verzoening" doordat Christus betaalde. Alle weldaden: zaligheid, vergeving van zonden, wegneming van onze zonden, reiniging van de zonde, reiniging van ons geweten, rechtvaardigmaking, gerechtigheid voor God, vrijmoedige toegang tot God, Gods aflegging van alle toorn, Gods vrede met de mensen, gave van de Heilige Geest, wedergeboorte, Kindschap, gemeenschap met God, kruisiging van de wereld, besprenging met het bloed van Christus, wandelen in een nieuw leven, wandelen in de Geest, navolging van Christus, aanneming tot kinderen, recht hebben op het eeuwige leven, loskoping uit de macht van de zonde... Hoe zal een mensenkind ooit alle weldaden die uit Christus Middelaarswerk vloeien, opnoemen??? Dat is immers niet mogelijk.

En aan de andere kant: Hoe is het ooit mogelijk om Christus en Zijn weldaden van elkaar te scheiden? Wie Zijn weldaden ontvangt, ontvangt Hem, geheel en al. Het is niet mogelijk om Zijn "weldaden" te ontvangen en Hem Zelf niet.

Deze uitspraak is een van de vele uitspraken die in het verleden door mensen op een gewichtige wijze gezegd werden. Maar zij beseften toen niet wat ze in werkelijkheid zeiden. Het klonk gewichtig, het gaf aan dat je niet zomaar kon en mocht geloven dat Christus je Zaligmaker was. We moeten stoppen met zulke "grote waarheden" te verkopen. We moeten gaan studeren in Gods Woord. En  dat zegt ons duidelijk dat al deze weldaden niet kunnen bestaan zonder Hem Zelf te bezitten als Redder, Verlosser en Zaligmaker. Lees bijvoorbeeld Romeinen 5:1  "Wij dan, "gerechtvaardigd zijnde" uit het geloof, hebben "vrede bij God", door onzen Heere Jezus Christus. Twee weldaden: "gerechtvaardigd zijnde" en "vrede bij God"... doooooor: onze Heere Jezus Christus. Let op Romeinen 8:32: "Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook "met Hem" niet alle dingen schenken? God schenkt alle weldaden die Christus verwierf... maar "MET HEM".

Waarom bent u bezorgd voor uw leven, terwijl u de Heere van uw leven bezit? Die ons het grootste heeft gegeven, als wij nog vijanden waren, hoe zou Hij ons het mindere onthouden, nadat wij Zijn vrienden geworden zijn? (CHRYSOSTOMUS).

Voor wie zijn de weldaden? Voor allen die ze (deze weldaden) gelovig in ontvangst nemen? Nee, maar voor allen die Hem (onze Heere en Zaligmaker) met een gelovig hart aannemen! Alleen voor hen die Hem met een gelovig hart aannemen. Maar voor hen zijn ze ook echt allemaal, en Hij Zelf is ook voor hen! Verander dit niet!

Met vriendelijke groeten en in de hoop dat dit een beetje hulp mag zijn voor de vraagsteller.

J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns