Zangerige toon bij leesdienst

drs. I. A. Kole / 15 reacties

Vraag

Ik kerk met mijn vrouw en zoon bij de Gereformeerde Gemeente, de gemeente waar ik ben gedoopt en in ben opgevoed. Ik ga al ruim 30 jaar naar deze kerk. Van vroeger kan ik me onze ouderlingen herinneren als ambtsdragers die hun Bijbelgedeelten en preken duidelijk en verstaanbaar lazen. Echter, de laatste jaren is er een aantal ouderlingen in de kerkraad gekomen die dit alles op een zangerige toon doen. Ze lezen uit de Bijbel alsof deze op noten staat en dan ook nog eens steeds dezelfde melodie. Helaas stoor ik me hier enorm aan. Ik probeer dit niet te doen, het gaat tenslotte om het woord van God. Echter, juist omdat het om het woord van God gaat, hebben we toch allen de verantwoordelijkheid om dit zo duidelijk mogelijk aan de hoorders over te brengen? Ik heb het gevoel dat we door op deze manier het Woord te brengen, het Woord in de weg staan. Luisteraars haken af. De aandacht verslapt en men hoort uiteindelijk niets meer. Dit is uiteraard niet goed te praten, maar als je als lezer weet dat dit zo is, moet je je dan juist niet extra inspannen de Bijbel en de preken op een zo duidelijk mogelijke manier aan de oren van de luisteraars te brengen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat er irritatie ontstaat, maar komt dat omdat je meent dat de ouderlingen een bepaalde onnatuurlijke houding aannemen. Of kunnen ze niet anders, is het onecht of echt, gemaakt of authentiek? Advies: Bid samen voor de kerkdienst of de Heere de satan aan banden legt en jullie niet afleidt, maar dat het Woord ons gevangen neemt.

Breng je zorgen bij het huisbezoek ter sprake. Bespreek je vraag met een ouderling waaraan jullie een binding hebben en vraag of hij dat in de kerkenraad aan de orde wil stellen. Mogelijk zijn er meer mensen die zich storen aan de wijze van voorgaan. Schrijf gezamenlijk een bief aan de kerkenraad en vraag  om een gesprek met de kerkenraad. Houd vol en vraag of de Heere de weerzin weg wil nemen, zodat je net als Zacheüs Jezus wil zien: Ik moet heden in jullie huis blijven. Zegen!

Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

leesdienstpreekpreektoon
15 reacties
dkw
Inderdaad:
Stap 1 zoek het telefoonnummer van de ouderling(en) op.
Stap 2 pak de telefoon en toets het nummer in.
Stap 3 zodra hij opneemt leg je verhaal uit.
Stap 4 kijk of je wat met het antwoord kan.

Een ouderling is niet eng, het is een gewoon mens van vlees en bloed, net als jij en ik, hij zal vast een telefoon hebben die je kunt bellen, met een ouderling kun je gewoon praten en gewoon vragen stellen.

Succes!
Arjan
Beste dkw,

Dank voor je stappenplan en de lekker laagdrempelige manier van hulp.

Ik heb bovenstaand inderdaad probleem besproken op huisbezoek. Jammer genoeg gaat het gesprek dan al snel de richting van de hoorders op. Extra je best doen, nog beter luisteren etc. Wanneer het lezen van de ouderling wordt besproken gaat het snel over: we moeten bekwaam gemaakt worden.

Het probleem is dat men niet onderkent dat op deze manier lezen gewoon niet goed is.
Sterker nog, er was zelfs een ouderling die zei dit bewust te doen om zo geen verkeerde klemtonen te leggen.

Jammer genoeg is er onder kerkraden nogal wat onbegrip hierover.
dkw
Het argument van beter luisteren of bekwaam gemaakt worden is natuurlijk onzin, we lezen de bijbel toch ook niet in het Latijn, want ja, we moeten bekwaam gemaakt worden?
Natuurlijk moeten we bekwaam gemaakt worden, maar de middelen mogen daarom wel zeer eenvoudig zijn, en op normale toon lezen hoort daar zeker bij.

Ik zou de gemeente rond gaan en meer medestanders vinden die dit ook een probleem vinden.
Ik weet niet of er een dominee is? Vast wel een consulent, bel die ook op of schrijf een brief, mede namens andere gemeente leden.

Helaas is een speciale (s)preekstem wel eens een teken van goed of behoudend, maar dat is natuurlijk niet zo.

Doe maar gewoon normaal, ook het lezen op normale toon, en als ze dat niet kunnen moeten ze geen preek lezen maar dit uitbesteden aan iemand anders die het wel goed kan, dat is heus niet erg voor die ouderling, hij kan alle werkzaamheden doen die erbij horen, maar als hij wat minder kan lezen kan hij het beter bij iemand anders doen, desnoods doet hij zelf dan nog wel het gebed ofzo.
Arjan
@dkw Dank voor je antwoord.

Nu ik er zo mee bezig ben, en er met anderen over praat hoor ik om me heen dat dit heel erg veel gebeurd. Ook in gezinnen als er door ouders uit de Bijbel wordt voorgelezen. Iedereen heeft natuurlijk zijn gaven maar ik hoor bijvoorbeeld van mensen die de hele dag in het bedrijfsleven aan de slag zijn, de prachtigste presentaties kunnen geven, maar zodra de Bijbel opengaat vervallen in een soort monotoom gebrom en prachtige gregoriaanse swing aan het einde. Dit fascineert me. Tegelijkertijd verbaasd het me ook. Ik ben dit vanuit thuis totaal niet gewend.
Het zal wel een stukje gewenning en gewoonte zijn denk ik.
Wij zijn in ons gezin sinds 1 januari gestart met het lezen voor het eten, niet erna.
Dit resulteert in het feit dat we tijdens het eten hier vaak over praten. Ik stel nu steevast (oh nee, daar ga ik, gewenning!) de vraag: is er vandaag iets gebeurd wat van toepassing is op wat we hebben gelezen? En dat maakt het Bijbelgedeelte zo prachtig praktisch.
Mona
Een tijdje geleden was er hier een vraag over een dominee met een preektoon.
Misschien kan je dat een beetje vergelijken?
Lees in ieder geval eens het eerlijke antwoord van ds Heijkamp.
Het komt er op neer dat het niet nodig is....
Spatie
Het verbaast me niet dat de kerkenraad met zo'n argumentatie komt. Is heel herkenbaar. Zo'n argument is ook inzetbaar bij ieder "commentaar" wat gegeven wordt. Je wordt direct monddood gemaakt, het ligt altijd aan jezelf.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om meer mensen te mobiliseren. Je krijgt dan al gauw een actie-groep en dat maakt de sfeer er niet beter op. En geloof me, gelijk krijg je nooit! Datzelfde geldt voor het inschakelen van de consulent. Die branden hun handen niet aan zulke zaken en zijn het gewoon eens met de kerkenraad.

Het klinkt niet allemaal positief, helaas, maar het is wel de praktijk (meestal)
sjefdevries
al die zangerige tonen is een vorm van zichzelf wel heel erg belangrijk vinden, uiterlijke vorm en farizeeën gedrag.
rotterdam
Nou nou, Sjef, kan het ook wat minder ?
Farizeeën gedrag ? Dat zeg je toch niet van mede Christenen.
Daar schieten we echt niets mee op.
Een bepaalde manier van spreken of zingen komt bij heel veel kerken voor.
Denk maar aan het gregoriaans in de R.K. en de Oud Slavische gebeden in de Oosterse kerken.
Trouwens de muezzin doet zijn oproep vanaf de minaret ook met een andere stem als dat hij bij de groenteman boodschappen doet.
Dus ? Allemaal Farizeeën ? Alleen Sjef en de zijnen weten hoe het hoort ?
Beetje kort door de bocht.
mieptruus
Rotterdam,
Ik denk dat Sjef hier zijn irritatie mee uitspreekt.
Ik ken het namelijk ook.Lange uithalen in een preek of gebed. Of bij familie die opeens zangerig lezen en bidden. Omdat je dan opeens vroom moet gedragen. Daarna kunnen we gewoon weer gek doen.
Ik begrijp dat jij het zo niet ziet,omdat je andere gelovigen in de wereld dergelijk gebeden hoort doen.
Maar ik deel het gevoel van Sjef. Laatst op verjaars visite was een ger gem man in pak, werkzaam bij een gelijke gestemde stedelijke partij.(vriend van familie)
Deze man kan goed stiekem moslim pesten op een verjaardag. Van die gemene opmerkingen maken.
Met dit voorbeeld kan je misschien begrijpen waarom wij het zo zien.Persoonlijk ga ik walgen van dat zangerige.
Verder gaat het erom of mensen kunnen luisteren naar wat je te zeggen hebt, niet om hoe je het zegt.
mieptruus
vraagsteller, misschien iets om te bespreken op de manslidmaten vereniging?
MUS
Doet me denken aan de Koran... Die wordt ook zangerig gelezen!
Advies: doe normaal!
rotterdam
@Mieptruus, ik heb geen persoonlijke mening uitgesproken over wat wel en wat niet mooi is.
Ik begrijp de discussie niet, als er in jouw kerk "zangerig" wordt gepreekt dan ga je toch gewoon naar een andere kerk, keuze genoeg in Nederland - elk wat wils.
Over die man in dat pak van de Ger.Gem. is het duidelijk, Christenen pesten niet en maken geen gemene opmerkingen over andere mensen, ook niet over Moslims.
De bijbel is overduidelijk hierin "uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend".
splitsecond
Ik vraag me altijd af of zo'n dominee of ambtsdrager ook op die toon boodschappen doet bij de slager. Lijkt me wel grappig om te zien dan hahaha
elisdewaard
Ik heb maar 2 dingen te noemen hierop:
1. Dominees en ouderlingen zijn geen retorici maar hulpverleners.
2. Dit is net zo'n discussie als bij de HSV. En net zo'n rare reactie. Heb je een nieuwe, betrouwbare vertaling die zo het Woord dichter bij de mensen brengt (wat een zeer Bijbelse boodschap is) en dan wijs je het af.. Jammer, heel jammer.
Alexander91
Beste vraagsteller,

Ik snap dat je geirriteerd hierover kunt zijn. Besef dat in al het werk wat wij mensen doen, zonde voorkomt. Wellicht heb je ergens gelijk, maar je irriteren kan je ook gaan afleiden van waar het over gaat. Probeer goed na te gaan bij jezelf welke gevoelens je hebt en of deze tot opbouw of afbreuk van de gemeente zijn. Is het afbreuk, probeer het om te zetten. Bid en mediteer erover. Zoek in de Bijbel naar antwoorden. En zoals de predikant zegt: leg het voor aan een ouderling. Denk niet na over eer en schaamte en wat men welniet zou kunnen denken. Stel je er op in dat er niet zomaar verandering zal komen. Een zaak als dit komt neer op persoonlijke kritiek op 1 of meer ouderlingen, en enige psychologie leert dat de kerkenraad het eerder voor elkaar op zal nemen dan voor jou. Je beste vrienden verdedig je in eerste instantie ook tegen buitenstaanders, zonder dat je goed nagaat wie nu eigenlijk gelijk heeft. Een goed functionerende kerkenraad zal hierboven staan. Maar je weet, we zijn allemaal mensen. Bovendien raakt dit soort kritiek ook de ouderlingen in het hart, omdat dit gedrag voortkomt uit een diepe overtuiging en zelfs uit de gedachte dat de Geest hen leidt. Hier iets negatiefs over zeggen kan mensen tot irrationeel gedrag aanzetten (afkeuring oid). In elk geval is het goed om het probleem zo direct mogelijk (met de kerkenraad) aan te kaarten. Zo kom je tot een persoonlijk gesprek en dat zal je in elk geval verder helpen.

Op basis van zangerige preeklezingen is het niet goed om van kerk te wisselen. Van kerk wisselen moet zeker met een innerlijke overtuiging gepaard zijn. Spot er ook niet mee, houdt de beste personen in eer. Besef je dat de Kerk van Jezus Christus uit meerdere ledematen bestaat, met eigen krachten en zwakheden. Als je in het ene lidmaat niet past, dan pas je misschien meer bij het andere, maar houdt vooral het Hoofd in gedachten. Hij is leidend. Sommige lidmaten hebben de neiging om te zeggen dat ze een andere niet nodig hebben. Blijf bij je kerk, en blijf hierop wijzen (tenzij je niet anders meer kunt, maar besef je dan ook deze kerk altijd nodig blijft). Het is een leerproces om je een minderheid te voelen in je kerk, maar bedenk je dat dat de plek is die God wil voor Zijn kinderen. Zij die zich vernederen, zullen verhoogd worden. Zij die zich verhogen, zullen vernederd worden. Beter de zondige tollenaar, dan de vlekkeloze farizeeer.