Kerkdiensten voor alleen gelovigen

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ergens diep in mijn geheugen weet ik dat er in Engeland predikanten waren die kerkdiensten hielden voor alleen gelovigen met bijvoorbeeld avondmaalsviering en aparte diensten voor onbekeerden. Was dit bij Spurgeon het geval? Of was het een ander? Is dit nu nog steeds actueel? Weet u misschien het antwoord?

Antwoord

Op deze specifieke vraag durf ik geen vastomlijnd antwoord te geven. Het enige wat ik er op kan zeggen, is dat dr. Martin Lloyd Jones (Londen) 's morgens diensten hield waar ieder welkom was en 's avonds diensten voor de eigen gemeente. De morgendiensten waren meer evangelisatorisch van aard en de avonddiensten dienden om de eigen gemeente verder te leiden in de kennis der zaligheid.

Of tijdens de avondmaalsdiensten(-tijden)  in Schotland deze tweedeling tussen  bekeerden en onbekeerden werd aangehouden, durf ik niet te zeggen. Het feit dat men geacht werd bij de kerkenraad een penning te komen halen als men van zins was aan de bediening van het HA aan te zitten, wijst in een andere richting, zou ik denken. Maar iemand als ds. Budding in Waarder, die meerdere keren een avondmaalstijd in Schotland heeft meegemaakt, zou daarover opheldering kunnen geven.

Dat Spurgeon deze tweedeling zou hebben aangehouden, ligt zeker niet in de lijn der verwachting gezien zijn wervende prediking juist aan het adres van onbekeerden.

Ds. P. van der Kraan