Over geloof praten in verkeringstijd

Ds. C.G. Vreugdenhil / 15 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-panellid. Sinds ruim een jaar heb ik verkering met een hele lieve jongen. Hij is opgegroeid in de PKN, maar sinds enkele jaren zit hij in de HHK. Ik zit zelf in de Ger. Gem. We praten geregeld over het geloof, maar er zijn bepaalde punten die hij (en ik zelf ook...) lastig vindt. Het gaat dan met name over de zondigheid van de mens (geneigd tot alle kwaad, geen enkele goede vrucht van een kwade boom) en het feit dat de Heere alles al voorbesloten heeft (dus ook armoede, ziekte, oorlogen). Kunt u hier iets meer over vertellen en een bijbels gegrond handvat geven?

Antwoord

Het verschil in theologisch gehalte van de Ger. Gem. en de HHK lijkt me niet groot. Ik denk dat het veel overeenkomt. Het zal dan wel zitten in het feit dat je vriend in de PKN is opgegroeid. Dan kunnen er wel behoorlijke verschillen zijn. Het beste kun je over de onderwerpen die je noemt in de belijdenis iets lezen. Daar is zowel de Ger. Gem. als de HHK het mee eens. Over de zondigheid van de mens: zondag 3 en 4 uit de Heidelbergse catechismus. Gods eeuwige besluiten (verkiezing): DL I artikel 6 en 7. Ook uit de NGB artikel 13.

Het is te uitgebreid om hier op al die zaken uitgebreid in te gaan. Het beste kun je een verklaring nemen van de stukken in de belijdenis die ik noemde en daar met elkaar over spreken. Sterkte ermee. Het is de moeite waard en het gaat niet om bijzaken.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

15 reacties
Autumn
De dominee noemt de catechismus en de DL als bronnen, maar zijn er ook verwijzingen over de punten die de vragensteller noemt naar de Bijbel? Ik ben daar wel benieuwd naar.
ceciel72
@ds vreugdenhil tussen Ger.gem- gemeente Ger-gem. gemeente zit ook een heel groot verschil wie het vatte kan vatte het....
dutchy2
Absoluut ceciel72; je heb duidelijk een "lichtere" ger.gem. en een "zwaardere" ger.gem.
rotterdam
@Het verschil in theologisch gehalte van de Ger. Gem. en de HHK lijkt me niet groot. Ik denk dat het veel overeenkomt.
Dominee heeft gelijk, blijft dus de vraag waarom deze kerken niet samen gaan, überhaupt, waarom moest er een HHK komen ? Waarom zijn de HHK'ers niet overgestapt naar de Ger.Gem. ? Of samen op weg als Nederduits Gereformeerde kerk ?
jsml
Dan krijg je ook een HGG....
vrouw78
@ Rotterdam, verschil in theologisch gehalte van de GG en HHK lijkt je niet groot,

Verschil bij ons in de buurt is dat de GG geen zondagschool wil en ook zeker geen vereniging. Dat heb je bij de HHK wel.
rotterdam
@vrouw78 ; dat bedoel ik - het gaat nergens over.
Wel of geen zondagschool, is dat een reden om 2 kerken te hebben ?
Overigens, m.b.t. de verschillen, citeerde ik Ds. Vreugdehil.
dkw
Geen of weinig verschil tussen de Ger Gem en de HHK?
Hebben degene die dit zeggen zich wel eens verdiept in de artikelen van de Ger Gem aangaande de wedergeboorte en wat de HHK hier van zegt?
De habitus en de actus, Comrie, Kersten, Moerkerken en anderen ten opzichte van de HHK?
Daar zit wel degelijk een groot verschil tussen.
rian2
Is denk ik per gemeente erg verschillend... zowel in de gereformeerde gemeente als in de HHK zijn grote verschillen, als ik kijk naar onze plaatselijke HHK en Ger Gem zit er behoorlijk veel verschil in.
Destijds wilde HHK samen werken, maar de Ger Gem wilde dit niet o.a. door het ruime aanbod van genade, en het te weinig prediken over de standen van het genade leven, en er was nog een reden die ik niet meer weet.
Wat mooi als we tot die Kerk mogen behoren, 1 Hoofd en zo zijn we allen lidmaten van Hem.
Wat een verbondenheid in deze wereld vol verschillen.
GdJ
dkw,
zou je in het kort iets over dat degelijke verschil kunnen noemen?
dkw
@GdJ, dit is al vaak besproken hier hoor, en je moet redelijk thuis zijn in de theologische termen, helaas is het nogal ingewikkeld geworden.

De ger gem (in Ned) leert dat de wedergeboorte onbewust plaatsvind in de mens, het geloof word ingestort, dit is onbewust, de persoon merkt daar niets van, daarna begint het stuk der ellende, zondekennis en dergelijke, dan volgt er een soort van verlossing, een openbaring in Christus, maar de zonden zijn nog niet vergeven, dit is een nadere weldaad die niet perse bewust beleefd hoeft te worden, dit gebeurd maar bij een enkeling, omdat de zondaar al gerechtvaardigd is, al is het onbewust.

De PKN/HHK en vele andere kerken leren dat de mens geestelijk dood is, de zonde en ellende kennis vinden voor de wedergeboorte plaats, als de zondaar nog onder de wet, dus niet behouden, is. Als Christus overkomt, vind de wedergeboorte plaats, één van de eerste vruchten is dus de rechtvaardigmaking, de bewuste vergeving van zonden.

Het stuk der ellende, de zondekennis word binnen de ger gem (in ned) in de wedergeboorte geplaatst, de zondaar is dan al onbewust gerechtvaardigd, anderzijds word er gezegd dat er geen rust moet zijn buiten Christus. Maar het geestelijk leven begint dus onbewust.
Er zit verschil in de hebbelijkheid en de dadelijkheid des geloofs.

Het stuk der ellende, de zondekennis word in de andere kerken (meestal) buiten de wedergeboorte geplaatst, het geestelijk leven begint pas bij de rechtvaardigmaking, dus als de zonden vergeven zijn.
Rozijn
@dkw: de scheidslijnen over dit onderwerp liggen echt niet precies op de kerkmuren. Hiervoor kan ik verwijzen naar het boek van ds. Kort uit de OGG.

@vragenstelster: als ik eerlijk ben denk ik dat de kerkverbanden weinig invloed hebben op de gedachten van je vriend. Ik denk eerder dat hij vatbaar is voor filosofisch redeneren over de Bijbel. En je loopt er mee vast. Voor worstelingen over de Godsregering zou ik willen verwijzen naar psalm 73. De vragen worden nooit opgelost als je niet in het heiligdom komt en daar klein wordt voor God.
Je zou ook kunnen denken aan het boek Job. Als de Heere Job vragen gaat stellen, gaat bij Job de hand op de mond en belijdt hij zjin nietigheid. Maar juist daar komt de vrede en vreugde weer terug.

Ga niet proberen God te begrijpen. Hij is zoveel groter dan wij.

Wat betreft de vragen over de neiging tot het kwade: De brieven van Paulus, met name de Romeinenbrief, geven hier antwoorden.

Maar voor alle dingen: neem de toevlucht tot Christus, zoekt dagelijks Zijn aangezicht. Want buiten Hem zijn alle antwoorden niet anders dan enkel voer voor de hersenen, in plaats van voedsel voor het hart.
Sprinter
Dank voor deze inhoudsvolle antwoorden en reacties!
elisdewaard
@vrouw78

Dat heb ik nou nooit gesnapt. Waarom niet? Ik ben zelf mijn hele leven opgegroeid in de kerk, zowel PKN en HHK en ik heb altijd zondagsschool gevolgd in de PKN en ik zit daar ook op JV. Ik ben later zo ongeveer alles gaan doen wat God verboden heeft en ik geloofde niet etc. Nu ben ik een dienstknecht van God en een dienaar van Hem wil ik zijn! Zijn liefde wil ik preken! Hoe dan ook, ik weet nu nog zeer veel van de zondagsschoolochtenden en ook op de JV leer je veel. Daarnaast is het goed voor je sociale contact. Ik snap dus werkelijk waar niet wat je daar nu tegen kan hebben!
vrouw78
@elisdewaard, dat snap ik ook niet. Er zijn zoveel dingen bij kerken wat ik niet snap. Toen wij nog kerkten bij een kerk die tegen zondagsschool is en tegen jv hebben we het wel gevraagd. We kregen als antwoord: jv? daar kweek je bekeerde mensen mee. Ik denk wel eens dat er mensen zijn die menen dat zij verantwoordelijk zijn hoe God een mens bekeerd. Dat er vanuit angst gehandeld wordt ipv uit vertrouwen op God.