Kaakzwelling

drs. G.H. Hoek / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over een zwelling/bobbel bij mijn kaak. Ik ben rond de twintig jaar en naar dat ik weet, heb ik een jaar of langer een zwelling/bobbel bij mijn kaak net onder het kaakgewricht (links) dat schuin doorloopt ter hoogte van mijn bovenlip. Ik heb aan de dokter gevraagd een half jaar terug en hij  dacht iets van een complicatie van een tand/ kies. Ik heb er geen pijn aan, alleen als ik erop druk. De kaak gaat dan knakken. Verder ben ik een aantal maanden terug bij de tandarts geweest en heb dit niet voorgelegd. Wel zijn er foto's genomen en mijn tandarts was tevreden. Als er iets had moeten zijn, had mijn tandarts dit dan op de foto's moeten zien? Wat kan ik het beste doen, ik vind het niet een erg prettige gedachte namelijk.

Antwoord

De aard van de zwelling is mij uit uw beschrijving onvoldoende duidelijk. Ik vind met name het feit dat u deze beschrijft als buiten het gewricht terwijl tegelijkertijd een gewrichtsknap ermee te provoceren, erg verwarrend. Ik adviseer u daarom voor meer duidelijkheid toch uw tandarts opnieuw te bezoeken.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts
2 reacties
anna30
Naar de tandarts gaan natuurlijk! Eenvoudig antwoord. Lijkt me logisch.

Als de tandarts foto's maakt dan kijkt hij voornamelijk naar de tanden en kiezen om te zien of er gaatjes zitten of ontstekingen. Hij zal niet uit zichzelf een foto maken van de kaak zelf als je er niet om vraagt.

Dus laat het hem zien.
Catherine
Ik denk dat je hetzelfde hebt als mijn jongste zoon. Hij is ermee naar de huisarts gegaan, omdat de tandarts ook niets zag. De h.a. stuurde hem door naar een gespecialiseerde fyso, het bleek een verdikte spier te zijn. Dat is aangeboren en wordt in de loop van de jaren erger door verkeerd kauwen, nachtelijk kaakklemmen op elkaar, vooral in tijden van spanning. Na een aantal behandelingen is hij er helemaal vanaf. Hij moet echter die spier blijven masseren en in tijden van spanning een soort bit dragen snachts, om te voorkomen dat hij weer teveel "bijt".