Herbalife

BSc J.H. Nijsink-Haase / 20 reacties

Vraag

Ik wil graag weer een start maken met consequent afslanken. Ik heb daar in de laatste vijftien jaar al diverse pogingen toe gedaan. Het enige wat bij mij succesvol werkte is Herbalife. Tenminste, op korte termijn. Ik viel daarmee gemiddeld een kilo per week af en ik vond het lekker, had geen hongergevoel en kreeg er energie van. Het enige wat ik vervelend vond waren die grote 'pillen' die je er verplicht bij moest slikken en het vele drinken (en plassen), maar dat neem ik voor lief. Ik ervaar wel op langere termijn een groot nadeel, want ik heb het nu drie keer gedaan en alle drie de keren ben ik nadien het dubbele (!) weer bijgekomen van wat ik kwijtgeraakt was... Inmiddels ben ik dus veel en veel te zwaar. Voordat ik de laatste keer begon, ben ik ervoor naar de huisarts gegaan en die vond het een prima idee om (voor de derde keer dus) met Herbalife te beginnen. Alleen gaf hij me tabletten (welke weet ik niet meer), omdat ik teveel vocht vast hield en/of een te hoge bloeddruk had. En ik mocht absoluut niet méér dan één liter per dag drinken. Toen werkte Herbalife niet zoals de eerste twee keer, omdat je met Herbalife twee liter water per dag moet drinken. Mijn begeleidster van Herbalife vond het heel raar dat ik zo weinig maar mocht drinken, in haar optie was veel drinken juist gezond. Nu, inmiddels weer wat jaren later, voel ik dat ik echt weer serieus ergens aan moet beginnen. "Sonja" e.d. werken niet voor mij, gewoon minder eten ook niet. Dus... weer Herbalife, maar nu zonder eerst naar de dokter te gaan? Zodat ik veel kan drinken (die tabletten heb ik niet meer)? Hoe denkt u daarover? En is het trouwens wel gezond om zo snel af te vallen? Eén kilo per week betekent, wanneer ik het een half jaar doe, dat ik dus echt veel afval in korte tijd. Ik zou op gewicht kunnen blijven, als ik (mijn hele verdere leven) iedere morgen een shake van Herbalife zou nemen. Dat heb ik nooit gewild, maar ik denk dat ik het nu zou doen; ik wil niet weer opnieuw het dubbele aankomen. Is er iemand die verstand van Herbalife heeft, in combinatie met hoge bloeddruk en vochtvasthouden en me hierin eerlijk advies kan geven? Alvast heel erg bedankt voor uw moeite en tijd!!

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Ik zal proberen een antwoord te geven, maar eigenlijk weet ik te weinig van je situatie. Ik hoop dat onderstaande opmerkingen je kunnen helpen om een goede overweging te maken.

Ik weet helaas niet hoe je voedingspatroon eruit ziet en welke pogingen je al hebt gedaan om af te vallen en met welk resultaat. Misschien ga je een beetje kort door de bocht wanneer je zegt dat gewoon minder eten ook niet helpt om af te vallen...

Helaas heb ik geen praktijkervaringen met Herbalife. Op de website van Herbalife is helaas ook weinig te vinden over de voedingswaarde van de producten en er worden ook geen onderzoeksresultaten gepubliceerd die het effect van het product onderbouwen. Alleen het volgende wordt genoemd: "Ondersteund door de wetenschap: Klinische studies tonen aan dat het dagelijks gebruik van maaltijdvervangende shakes als onderdeel van een caloriebeperkend dieet, samen met gemiddelde beweging, effectief is voor het beheersen van het gewicht" (einde citaat). Dat betekent niet dat er ook onderzoek is gedaan naar de producten van Herbalife zelf. Let erop dat wordt genoemd dat de producten effectief zijn in combinatie met beweging.

Ik raad je zeker aan om je vragen met de huisarts te bespreken. Het is niet voor niets dat hij je destijds tabletten voor heeft geschreven en je het advies heeft gegeven om minder te drinken. Ik vind een vochtbeperking van 1 liter per dag ook erg weinig. Als er sprake is van bijvoorbeeld hartfalen wordt vaak een natriumbeperkt (zoutbeperkt) dieet en een vochtbeperking van 1500-1750 ml geadviseerd. Bespreek met je arts of je je nog steeds aan een vochtbeperking moet houden en hoeveel je dan mag drinken. Vraag ook na ook nog een ander dieet nodig hebt, bijvoorbeeld een natriumbeperkt dieet. Als het goed is kan hij je ook uitleggen welke medicijnen je destijds hebt gebruikt en met welke reden.

Houdt je op dit moment nog vocht vast? Ook daardoor kan je gewicht toenemen.

Je wilt graag een nieuwe poging doen om gewicht te verliezen. Het is belangrijk dat je er dan ook echt voor gaat en zoekt naar een manier die bij je past. Je overweegt om weer gebruik te gaan maken van Herbalife.

Je geeft aan dat je drie keer gebruik hebt gemaakt van Herbalife om gewicht te verliezen. Je bent daardoor afgevallen, maar vervolgens nog meer aangekomen. Je kunt je dus afvragen of dit werkelijk wel bij jou werkt en of het verstandig is om opnieuw met deze methode te beginnen. Het 'voordeel' van een product als Herbalife is dat je precies wordt voorgeschreven wat je moet nemen. Als je dat doet val je af. En dat is ook logisch. Neem bijvoorbeeld de Formula 1-shakes. Volgens Herbalife kunnen ze gebruikt worden als vervanger voor het ontbijt, de lunch of het diner. Een shake bevat maar 220 calorieën (kcal). Dat is erg weinig voor een complete maaltijd.

Met nog een stuk of drie tussendoortjes (bijvoorbeeld een Protein Bar van 140 calorieën) kom je in totaal op een lage calorie-inname (iets meer dan 1000 calorieën per dag). Bij zo’n lage calorie-inname is het vrij logisch dat je afvalt: je verbrandt meer calorieën dan je inneemt en je gaat je reserves verbranden. Ik moet daarbij wel opmerken dat een Protein Bar met 140 calorieën ook behoorlijk wat calorieën bevat. Ter vergelijking: een appel bevat zo’n 65 caloriën.

Je moet je afvragen of je je hele leven een shake wilt blijven gebruiken als ontbijt. Waarschijnlijk zijn de shakes nogal prijzig. Ik vraag me ook af of een shake wel voldoende voedingsvezels bevat, ik kan hier niets over terugvinden. En alleen een shake is wel een mager begin van de dag. Een goed ontbijt zet je darmen aan het werk, voorziet je hersens van glucose en kan een hongergevoel tijdens de rest van de dag helpen verminderen.

Zodra je stopt met het gebruiken van een product als Herbalife, en weer 'gewoon' gaat eten, is de kans groot dat je weer terugvalt in je oude voedingspatroon. Je hebt jezelf eigenlijk niet aangeleerd om bewuste keuzes te maken en een gezond dagmenu samen te stellen. Zo heb je niet geleerd om eens een stuk fruit als tussendoortje te nemen, maar een 'chocoladereep' (Protein Bar). Mogelijk ben je geneigd om te gaan snaaien of kies je voor calorierijke producten bij de maaltijden. Als je voeding meer calorieën bevat dan je verbruikt, kom je aan.

Je zou in overleg met je huisarts opnieuw met Herbalife kunnen beginnen om wat overtollige kilo’s kwijt te raken. Bedenk van tevoren hoe lang je hiermee door wilt gaan en hoeveel kilo’s je op deze manier kwijt wilt raken. Maar daarna moet er ook iets gebeuren om ervoor te zorgen dat je niet opnieuw aankomt. Het is erg belangrijk dat je jezelf een gezond voedingspatroon aanleert met voldoende lichaamsbeweging. Ik wil je zeker aanraden om eens met een diëtist in gesprek te gaan en je gebruikelijke voedingspatroon te bespreken. Vanaf januari wordt de diëtist weer voor drie uur vergoed vanuit de basisverzekering. De diëtist kan jou begeleiden bij het aanleren van een gezond voedingspatroon en om op een verantwoorde manier af te vallen. Bespreek eerst met je arts of je nog een vochtbeperking en eventueel een natriumbeperking nodig hebt, zodat de diëtist daar in zijn/haar advies ook rekening mee kan houden.

Je vraagt je verder nog af of het wel verstandig is om 1 kilo per week af te vallen. Het is verstandig om niet meer dan 1 kilo per week af te vallen, om een jojo-effect te voorkomen (zie ook de vraag hierover die ik eerder heb beantwoord op Refoweb). Houdt er rekening mee dat het gewicht dat je verliest in de loop van de tijd vaak minder wordt. Het kan zijn dat je in het begin 1 kilo per week afvalt, na een aantal weken of maanden nog maar een paar ons. Dat heeft er onder andere mee te maken dat je energiebehoefte afhangt van je lichaamsgewicht. Wordt je lichaamsgewicht lager, dan daalt ook je energiebehoefte. Overigens is voldoende lichaamsbeweging onmisbaar: hierdoor stijgt je energiebehoefte en is het makkelijker om af te vallen of op gewicht te blijven.

Ik kan je dus geen pasklaar antwoord geven. Overweeg wat het beste bij jou past.  Ik wens je veel succes!

Hartelijke groeten,
Anneke Nijsink-Haase

Tags in dit artikel:

dieet
20 reacties
shaila
Mijn idee is, ga niet beginnen met Herbalife. Ten eerste kost het je veel geld en idd krijg je het jojo effect. Het is veel verstandiger dat je op gaat letten wat voor voeding je gebruikt. Je kunt dit samen doen met een dietiste of zelf proberen. En vooral niet teveel ineens willen afvallen!!
Zelf ben ik nu 4 kilo afgevallen, maar heb er een jaar over gedaan! Dat is trouwens veel beter dan een 1 kilo per week. Je moet de lat niet te hoog leggen voor jezelf. Probeer eerst eens 2 kilo in 3 á 4 maanden af te vallen. Dat moet vast lukken. Geen frisdranken meer drinken, mager beleg op bruin brood, klein koekje bij de koffie ipv grote koek enz. Probeer in alles te minderen en vooral jezelf de vraag stellen, als je weer eens zin in iets ongezond heb: WAAROM GA IK DIT ETEN??? Want vaak zit er iets achter. Je voelt je depri, maar dan kun je ook iets anders gaan doen dan eten, of verveling of gewoon een slechte gewoonte...!! Ik weet dat het ontzettend moeikijk is, maar kom op het lukt mij ook! Ik ben zelfs niet aangekomen in december. Omdat ik steeds mezelf de vraag stelde, waarom 3 oliebollen (enz)? 1 is ook lekker!!
Veel succes!!
Hanna
Overweeg eens om schadelijke E-nummers te vermijden (door kant-en-klaar produkten zoals koekjes/maaltijden te vermijden),
en witte suiker te vervangen door bv oerzoet of rijststroop (verkrijgbaar bij oa de Natuurwinkel) of palmsuiker (o.a Jumbo) en witte bloem/meel te vervangen door volkorenmeel, maismeel of speltmeel.

Kijk bv eens op de site smakelijck; http://smakelijck.blogspot.nl/
hier staan veel en makkelijk te maken recepten op, die je een heel end op weg helpen!

Mij lijkt dit makkelijker te realiseren dan Herbalife.

Als je veel gezonde dingen in huis hebt, en goede vervangers voor de 'dikmakers' dan is het makkelijker vol te houden dan dat je iedere keer de kast induikt en die slechtigheid ziet liggen...

Succes ermee en sterkte in de strijd tegen overgewicht!
juni
vragensteller,wij sturen onze mensen naar marja hevel! te vinden op internet haar telef. is 0318 573082 men komt zowel uit het noorden als het zuiden,oost en west. De dokters zijn zeer tevreden over de resultaten.[vernemen wij van de clienten]het is het proberen waard!
Spatie
Veel diëten kosten een kapitaal, een berg met tijd (e-nummer vrij) en nog meer doorzettingsvermogen.

Je kunt het best zelf en veel simpeler. Doe het stap voor stap. Eerst frisdrank vervangen door water of thee. Daarna geen chips (alleen op een verjaardag of op bijv. zondag). Vervolgens minder snoep/koek tussendoortjes enz.
In plaats van de auto pak je regelmatig de fiets.
Zo is het voor jezelf beheersbaar en leer je jezelf geleidelijk een ander eetpatroon aan. De kans om terug te vallen is klein. Toch een keer teveel gesnackt of gesnoept? Oké is gebeurt, vergeten en weer doorgaan waar je gebleven was.
mortlach
Men zegt soms dat je waanzinnigheid kunt definiëren als steeds opnieuw hetzelfde proberen en steeds een andere uitkomst verwachten. Je hebt herbalife een aantal keer geprobeerd, en je zegt dat je steeds opnieuw weer aankomt. Waarom denk je dan dat dat deze keer anders zal lopen?

Heel veel (moeten) drinken kan duiden dat het dieet niet bepaald goed is voor je nieren. Als ik zou moeten kiezen tussen het advies van de huisarts (die er is om je te helpen) en een bedrijf (dat geld aan je probeert te verdienen), zou ik het wel weten...

Qua dieëten geloof ik absoluut niet in wondermiddelen en snelle oplossingen. Gezond afvallen is een proces van de lange adem. Maar dan is het vaak ook makkelijker eraf te houden. Meld je anders aan op het forum, daar is een topic waar mensen elkaar adviseren en bemoedigen.
anna30
Beste vraagstelster,
ik heb ervaring met middelen als Herbalife en ander soort shakes en maaltijdvervangers. Ik kan je aanraden: doe het niet! Het is handen vol geld, ze buiten je echt uit. Vooral Herbalife, omdat het volgens een piramidesysteem werkt. De big bazen verdienen handen met geld aan jouw ge-jojo.
Waarom zou het nu wel lukken als het de vorige keren allemaal mislukte omdat je het dubbele aankwam?

Die shakes en maaltijdvervangers werken volgens het principe: 200 kalorien per maaltijd.
Als je dat nou eens gaat aanhouden. Smorgens en smiddags 200 kalorien per maaltijd en savonds eet je normaal met de pot mee. Tussendoor neem je 2 stuks fruit of een kopje bouillon.
Een perfecte hulp hierbij is de eetmeter van het voedingscentrum. Die heeft mij enorm geholpen, omdat je alles wat je eet gaat invullen en het dus gevisualiseerd wordt. De site geeft je perfect een overzicht weer van de voedingswaardes en kalorieen van alles. https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/
Even registreren en klaar.

Om voorgoed af te slanken moet je doorzettingsvermogen hebben, zelfdiscipline. Heb je dat niet dan gaat het je nooit lukken.
Ik ben op dit moment bijna 10 kilo kwijt en heb er nog 25 te gaan. Veel dus. Maar door pure wilskracht (en hulp van God natuurlijk) lukt het. De knop moet om.
Iedere kilo die je eet, gaat door je mond. Afvallen doe je door minder kalorieen te eten dan dat je nodig hebt.

Ik hoop dat het je gaat lukken. Please begin niet aan Herbalife of dat soort onzindingen. Zeker niet in combinatie met je gezondheidsproblemen! Je gaat het niet redden om de rest van je leven dat te blijven gebruiken.
rina
Beste vragensteller,

het is inderdaad zo dat als je met Herbalife je juiste gewicht bereikt heb dat het verstandiger is om s'morgen een shake te blijven nemen..
je mag altijd 'savonds met de gewone pot mee eten, en ik denk als je echt geintreseerd ben en je een goede begeleiding naast je herbalife hebt, want daar ontbreekt het maar al te vaak aan en daardoor komen er de oordelen en veroordelingen vandaan..inmiddels werk ik met Herbalife... dusse als je intresse hebt mag je zeker mijn mail adres opvragen..

mijn ervaring is dat mensen veel te snel een oordeel over iets of iemand klaar hebben waardoor je nog meer in verwarring komt. mense kunnen makkelijk zeggen hoe het moet maar ik denk als de mensen er zelf ook echt probelemen mee hebben dat men niet gauw zegt de knop moet om... ik vind dit te kort door de bocht, in zekere zin is dat wel waar maar er zijn zoveel factoren die mee spelen en die het bemoeilijken om af te vallen. in het begin is het allemaal zo leuk en mooi als je 5 tot 10 kg kwijt ben, maar je moet volhouden en niemand maakt mij wijs dat men nooit een kilo aankomt of als men zoveel is afgevallen dat men altijd op het zelfde gewicht blijft. ook dan blijft het een strijd. met of zonder herbalife.
shaila
rina, vragensteller/stelster heeft al meerdere keren herbalife geprobeerd met steeds het jojo effect. En denkt u nu echt dat het in herbalife zit? Ik denk dat gewoon de knop om moet. En dat is nu juist bij de meeste mensen HET probleem. Want elk pondje gaat nog altijd via het mondje!!!!
mortlach
@shaila: Lees goed wat rina schrijft "inmiddels werk ik met Herbalife... "

Aan de andere kant is het dan ook weer niet zo makkelijk als je het doet lijken. Ik ken mensen die al dik worden als ze naar een boterham kijken! Er speelt gewoon ontzettend veel mee en dat kan het voor sommigen behoorlijk complex maken. Je zou maar iets met je stofwisseling of je schildklier hebben.

Maar goed, iedereen die probeert af te vallen of die probeert vrede te vinden met het gewicht dat ze hebben, heeft steun nodig. De zaak bagateliseren is misschien niet de beste manier om die steun aan hen te uiten...
shaila
mortlach, ik bagatelliseer het niet. Het is gewoon een zware strijd, ik weet er alles van. En helaas heb ik ook heel veel producten gebruikt om af te vallen.Wat me veel geld heeft gekost en ook kilo`s maar die kwamen er even hard en dubbel van terug! Helaas het jojo effect.
En ik wilde alleen de vragensteller/stelster duidelijk maken dat zulke producten vaak geen blijvend resultaat hebben. Idd gaat het (vooral in het begin) goed, de kilo`s vliegen eraf. Maar owee als je weer gewoon gaat eten.....! De beste weg is, denk ik, om eens langs te gaan bij een dietiste!

Enne volgens mij las ik het toch goed, rina werkt met herbalife, als ik het goed begrijp gebruikt ze dat dan toch?
henken
Meid wat een zware last voor je. Sterkte! Misschien kan je hier eens naar kijken. Ook christen en zal je graag bijstaan. www.olijftak.com/
Brinky
In tegenstelling tot veel mensen hier, heb ik wel goede ervaringen met Herbalife!
Het heeft mij geholpen om de 5 kilo kwijt te raken die was blijven 'plakken' na mijn zwangerschap. Zo lang je er over doet om je kilo's kwijt te raken, zo lang moet je daarna nog 1 shake per dag blijven gebruiken. Dus stel dat je na drie maanden op het gewenste resultaat zit, gebruik dan nog drie maanden lang 1 shake per dag. Ik deed dit als ontbijt, wat bij mij prima werkt, omdat ik 's ochtends weinig naar binnen krijg.
't Is natuurlijk logisch dat je daarna wel gezond blijft eten. En als je merkt dat het na een paar maanden weer wat meer is dan zou moeten, even een weekje shaken en je bent er weer voor een paar maanden van af!
Mw. Nijsink vraagt zich af of een shake wel voldoende voedingsvezels bevat. Volgens de specialisten schijnt dit wel zo te zijn, een shake zou alle ingrediënten voor een goede start hebben. Zelf krijg ik er veel energie van!
Succes met het maken van een keuze!
Race406
En daar komt de hype van de e nummers weer voorbij. Die maken je echt niet dik. Wat is dat toch tegenwoordig met die e nummers..??
@juni: Natuurgerichte therapie..? "Gekriebel onder je voeten" ;-) zodat kwalen overgaan?
Mindfulness based cognitive therapy? (De oorsprong schijnt in het boeddhisme te liggen..!!!)
Orthomoleculaire suppletie? Heeft een link met Reiki, New Age dus...
Waarom doet heel "zwaar gereformeerd Nederland" zo moeilijk over ellendestaat inleven, zonde leren zien, eerst dit dan dat, je mag dit niet en moet dat wel etc etc, maar gaat wel massaal naar mensen die allerlei praktijken uitoefenen waar je (helemaal als je zo principieel en degelijk wilt zijn!) op zijn minst toch wat vragen bij kunt (en zou moeten!!!) stellen?
Zou misschien DAT ook mede een (zo niet DE......) oorzaak zijn dat mensen zo weinig geloofszekerheid hebben?
Dat men aan de ene kant heel degelijk is, maar aan de andere kant de duivel alle ruimte geeft om via dat soort praktijken de mensen bij Christus weg te houden?
Hiermee zeg ik overigens niets over de therapeut, en wil ik ook juni zelf niet aanvallen. Maar het viel me op, en ik heb het in mijn omgeving meer gezien helaas........
Ik wil alleen heel ernstig mensen oproepen om hier heel goed over na te denken en heel serieus mee om te gaan!
Kornelie
Ook ik heb al van alles geprobeerd, en idd. altijd met tijdelijk resultaat.
Bleek er na vele vele jaren een onderliggende oorzaak te zijn... slaap-apneu.
Nu dat behandeld wordt verdwijnen de kilo's gemakkelijker, en definitief.
Belangrijkste is bewuster gaan eten en bewuster gaan bewegen.
Zelf had ik al die jaren -en nog steeds- het meeste aan het advies van de diëtiste.
Met haar begeleiding kreeg ik inzicht in mijn eet- en beweegpatronen -de basis dus- en kon ik daarmee aan de slag.
Nog 2 belangrijke tips van haar:
- gun jezelf af & toe wat lekkers, bv. op zondag bij de koffie
- een keer de mist in gaan is niet erg, herstel direct daarna je patroon en ga vol goede moed verder.
Niks geen dure of lastige diëten dus, maar gewoon nuchter en bewust bezig zijn, en blijven.
Succes!
tomstultiens
Beste vragensteller.

Ik heb erg veel verstand van herbalife producten en hoe te gebruiken.
Zelf werk ik in de topsport en begeleid veel sporters met onder andere herbalife.
Ik zou je graag hierbij willen helpen.
U kunt mij een mail sturen naar tomstultiens@gmail.com zodat we in contact kunnen komen.

Met vriendelijke groet,
Tom Stultiens
Gouwenaar
@anna30
Bedoel je geen kilocalorieen?
Scheelt toch een factor 1000...
vrouw78
@Race 406, ik stem met je in wat betreft het vragen stellen over praktijken zoals genoemd.

Ik lees op de site van Marja Hevel:
Het lichaam dient zich regelmatig te reinigen van geestelijke en stoffelijke ballast.(Behandelmethodiek:Lymfedrainage,massage)

Ik denk: kunnen wij ons door massage ons laten reinigen van geestelijke ballast? Waar is God op wie ik bouwde en aan wie ik mijn zaak vertrouwde? Of vertrouw ik God niet? Leg ik alles voor Hem neer? Of is het zo als ik bijv. wil afvallen ik eerder op mensen vertrouw dan op God?

Ik dacht eerder, met eerbied gezegd, dat God er alleen is voor geestelijke zaken. Misschien off topic, maar het stukje van Race406 raakte me omdat ik me eerder ook alleen maar drukmaakte over het feit dat ik de schuldbrief thuis moest krijgen. Ik was onbekeerd, maar dacht te weten hoe God een zondaar bekeert. Echter vertrouwde ik op mensen en ging met een gerust hart naar een soortgelijke praktijk, onbewust dat ik zonder God ging. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Hanna
@Race406; wil je ieder in zijn/haar waarde laten?
waar jij niets van moet hebben (e-nummers) daar kan een ander baat bij hebben als het weggelaten wordt!
het is niet nodig om te stellen dat het een hype is, je kan ook kijken hoe de Heere ons voedsel bedoeld heeft,
iig niet met al die zooi in ons eten wat allerlei lichamelijke klachten geeft!

net zoals met suiker, het is goedkoop om overal in te doen, maar je krijgt zo enorm veel binnen wat je niet nodig hebt, dat je ongemerkt er dikker van wordt...eenvoudig is het dan om het weg te laten uit je voeding om zo overgewicht te vermijden of te verminderen!

En gelukkig hebben wij door deze 2 dingen te vermijden zoveel genezing van bepaalde klachten mogen zien,
dat we de Heere er nog iedere keer voor danken dat Hij ons dit liet zien!

wees dus niet te cru in je reactie's!
Cloudsadmirer
@vrouw78,

God is er niet alleen voor de geestelijke zaken met eerbied gesproken inderdaad. Maar ook voor de lichamelijke zaken! Een aardse vader zorgt toch ook niet alleen voor het mentale welbevinden van zijn kinderen maar zorgt ook voor goede voeding. Zo ook onze God. Voor verdere informatie kun je de spijswetten lezen. Veel groente/fruit, zaden, granen, peulvruchten, zuivere olijfolie, matig rein vlees (geen varken/paling etc), matig zuivel (boter van koeien en melk van schapen/geiten), geen geraffineerde suiker, geen vet en geen bloed.

Als God deze voeding toen goed achtte voor zijn volk dan is die voeding nu nog goed voor ons. Dit even LOS van de discussie of we ons er nu wel of niet aan mogen/moeten houden.
Cobie2809
Ik zou je graag willen adviseren om te starten met WeightWatchers. Ja, dat kost ook geld, maar je wordt goed begeleid. Ik heb ook een ruime ervaring met diverse diëten en gewoon minder eten werkte bij mij ook niet (of maar tijdelijk).

Bij WeightWatchers ga je naar een club bij jou in de buurt om je te laten wegen. Je krijgt tips hoe je bepaalde stress situaties kunt vermijden, want iedereen heeft wel eens een verjaardag en dat is moeilijk! Je betaalt elke keer dat je komt om je te wegen. Het is een soort stok achter de deur om te gaan, want elke week hoop je dat er wat af is. Tip: weeg jezelf thuis NIET. En elke week wordt een onderwerp behandeld door de coach.

Je mag alles eten. Maar.... je moet wel bijhouden wat je eet. Dat schrikt veel mensen af, maar het went heel snel. Eerst weeg je van alles (brood, beleg, etc.), maar na een paar weken weet je al veel uit je hoofd. Er zijn voorwaarden waar je aan moet voldoen (zoveel stuks fruit, zoveel gram groente, vocht, melkproduct, vetten) en je hebt een aantal 'points' per dag wat je mag opeten. Die worden berekend n.a.v. je lengte, gewicht, geslacht, dagelijkse activiteit en leeftijd. Je verdient bonuspoints als je sport (kan ook gewoon wandelen zijn!) Die kun je gebruiken door iets te eten, maar je kunt ze ook laten voor wat ze zijn, val je misschien iets meer af.

Het fijne vond ik dat je allemaal op zo'n avond of ochtend bij elkaar zit met hetzelfde probleem, je deelt tips en vervelend situaties met elkaar. Er zit altijd wel iemand die een baalweek had en een kilo is aangekomen. Maar er zit ook iemand die juist wel 1,7 kg afviel. Voor mij werkte dit echt geweldig. Ik viel langzaam af, mijn moeder veel harder. Als je op je streefgewicht bent word je begeleid naar een gebalanceerd leefpatroon. Ik zou je echt adviseren om in ieder geval een club op te zoeken bij jou in de buurt voor een kennismaking, de eerste keer verplicht je tot niets. Het klinkt misschien als één grote reclameslogan, maar ik was er echt heel blij mee, ik ben destijds 15 kg kwijt geraakt. Er zitten er weer een paar aan, maar ik blijf over het algemeen heel goed op gewicht. Het werkt echt!

Heel veel succes.