Kiezen tussen twee jongens

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik zit in een lastige kwestie. Ongeveer vier jaar geleden had ik een relatie met een jongen. Ik kwam erachter dat hij behoorlijk gefixeerd was op uiterlijk, toch werd ik verliefd op hem. Deze verliefdheid was van mijn kant heel puur en echt. Toch wilde ik graag goede gesprekken, diepgang. Dit vond ik niet bij hem. Hij heeft mij gedumpt en had opeens een ander meisje. Ik vond dit heel moeilijk en ben nog een paar jaar verliefd op hem geweest. Vijftien maanden geleden heb ik verkering gekregen met mijn huidige vriend. Ik begon onzeker aan deze relatie, maar het ging steeds beter. Bij deze jongen vond ik wel diepgang en bescherming. Hij houdt echt heel veel van mij. Na enkele maanden vertelde hij me dat hij behoorlijk veel relaties gehad heeft en porno keek. Hij noemde zichzelf seksverslaafd. Hier is hij met Gods hulp vanaf gekomen. Het was voor mij een klap, maar hij had oprechte spijt. Ik had zoiets al eerder meegemaakt en mijn vertrouwen was helemaal weg. Toch besloot ik voor onze relatie te vechten. Hij bleef heel open naar mij toe en nog steeds. Onlangs sprak ik die eerste jongen (begin vraag) weer. Hij zei dat hij enorm spijt had van de manier waarop hij mij gedumpt had. Door omstandigheden is hij enorm positief veranderd. Ik kon vragen aan hem stellen die mij nog dwars zaten, dit luchtte me op. Later merkte ik dat het oude gevoel voor hem weer bovenkwam. Hij vertelde mij dat hij eigenlijk nog wel van mij hield toen hij met mij stopte. En nog steeds van mij hield. Ook zei hij dat hij absoluut niet tussen mij en mijn vriend in wil staan. Het is voor hem genoeg dat ik nu gelukkig ben. Toch voel ik wel wat voor hem. Ik heb er open met mijn huidige vriend over gepraat. Hij vindt het moeilijk, maar begrijpt me wel. Ik houd echt van mijn huidige vriend en ik waardeer hem enorm, toch denk ik ook aan die eerdere relatie, jongen. Ik betrap mezelf erop dat ik graag met hem wil praten. Dan voel ik me schuldig naar mijn huidige vriend toe, want hij verdient dat niet. Wat moet ik nu doen? Is dit alleen nog een 'zwak' voor hem, een soort idealistisch beeld, of houd ik toch nog steeds van hem? Bedankt voor uw antwoord alvast!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verwarrende gevoelens. Wie van de beide jongemannen is jouw liefde nu echt waard? Tja, daar zul je zelf uit moeten zien te komen! Je eerste vriend heeft je laten zitten toen hij een ander aardig meisje tegenkwam, weet je nog? Wie garandeert jou dat zoiets in de toekomst niet meer gebeurt, mocht je voor hem kiezen? En je huidige vriend heeft misschien wel zijn pornoverleden, maar hij heeft dat oprecht verteld, waarna jullie besloten om voor deze relatie samen te vechten!

Probeer voor jezelf de zaken helder te krijgen. Wellicht heb je daar tijd voor nodig. Een goed hulpmiddel is een dagboekje waarin je je gevoelens beschrijft. Beantwoordt dan onder andere deze vragen: wat verwacht je (in het algemeen) van een jongen, van een relatie? Wat verwacht je van deze beide jongens die waarschijnlijk heel verschillende karakters hebben? Wat zijn hun sterke en minder sterke punten? Met wie zou je uiteindelijk het liefste je leven willen gaan delen? Stel jezelf ook deze vraag: met wie zou ik oud willen worden?

Ik hoop voor je, dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

In ieder geval wens ik je alle goeds,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatiekeuze
5 reacties
adriaan
Dat je vriend porno keek was voor jou een klap, vertrouwen helemaal weg. Hij moest er waarschijnlijk voor werken om het vertrouwen terug te krijgen. Vervolgens ga jij over iemand van vlees en bloed fantaseren. Ik zou in het laatste geval heel wat minder vertrouwen over hebben dan in het eerste. Dat eerste is immers nep en alleen lust, geen verliefdheid geen kans dat hij er met zo'n pornomevrouw vandoor gaat. Ga je nu ook werken om het vertrouwen bij hem weer terug te krijgen en toegeven dat wat jij hebt gedaan niet beter is dan wat hij heeft gedaan? Zou wel zo eerlijk zijn.
QuadCoreInside
"Hij vertelde mij dat hij eigenlijk nog wel van mij hield toen hij met mij stopte. En nog steeds van mij hield. Ook zei hij dat hij absoluut niet tussen mij en mijn vriend in wil staan."

Dat zijn m.i. twee zinnen die volledig in tegenspraak met elkaar zijn..Als hij niet tussen jullie in wil staan, en als het voor hem genoeg is dat je gelukkig bent, waarom vertelt hij je dan in vredesnaam dat hij nog steeds van je houdt?
Hoe kan hij zeggen dat hij van je hield toen hij met je stopte, terwijl hij je dumpte en direct een ander meisje heeft?
Ik denk dat hij je aan het manipuleren is, en dat hij niet te vertrouwen is.
L_ianne
Er wordt heel vaak gezegd dat je eerste liefde altijd nog een bijzonder plekje in je hart blijft houden, dat is ook mijn ervaring. Misschien komt dat wel doordat je toen voor het eerst hebt ervaren wat verliefdheid/liefde is. Het lijkt me inderdaad sowieso handig om eens voor jezelf op een rijtje te zetten wat je van iemand verwacht. En vraag je af of je je huidige vriend wel aan de kant wilt schuiven. Is hij dat waard, nu hij je zoveel vertrouwen heeft gegeven?
AHHK76
Moeilijk hoor, als je moet kiezen...! Jouw gedachten/gevoelens zijn niet raar, maar wat wil je ermee? Dat is moeilijk, ik hoop dat je er met anderen over kunt praten en ervoor bid!
Bij jouw eerste vriend, miste je diepgang en bescherming...! Als dit nog zo is, dan lijkt het mij niet moeilijk. Maar als hij ook daarin positief verandert is, dan weet ik het niet? Eerlijk gezegd, heb ik iets meer vertrouwen in jouw tweede vriend. En volgens mij heeft hij nu ook min of meer de eerste rechten, want de eerste had jou gedumpt...
Sterkte en wijsheid toegewenst.
naam
Misschien even van beiden afstand nemen en met jezelf in het reine komen...??