Gebeurtenis onder preek

B.S. van Groningen / Geen reacties

28-12-2012, 12:27

Vraag

Voor Van Groningen. Onder een preek gebeurde er iets. Ik schrok. En dacht dat er iets uit het plafond viel, of de dominee iets wierp. Er kwam zo’n scherpe pijn in m’n binnenste! "Maakt het u wat uit, dat de Heere geboren is?" zei de dominee, en toen gebeurde dit! Ik meende dodelijk getroffen te zijn. In een klap, tegen God gezondigd. Het is eigenlijk niet eens te zeggen hoe dat voelt. Thuis keek ik en m’n velletje was nog heel, dat begreep ik niet. Het voelde juist dat ik gewond was. Ik wist niet wat mij overkwam. Sinds die tijd krijg ik onverwachts iets naar binnen, bijvoorbeeld een tekst of bemoediging. Alsof het binnenin geschreven wordt. Dan huil ik vanzelf: Zo tegen God gezondigd! Dan zeg ik: "Ach Heere,  ik weet niet eens waar het staat!" En sla de Bijbel precies op de tekst, die ik kreeg, open! Kom ik in de kerk, preekt de dominee precies over de tekst die ik kreeg! Alsof hij alles weet! Ik praat er met niemand over. Weet niet eens wat mij overkomt! Soms komt m’n toestand zo precies vanaf de kansel, dat ik dacht dat de dominee om het hoekje thuis had gekeken. Met Pasen gebeurde het onverwachts een tweede keer. Net een pijl. Dacht te sterven in de kerk. Net als de eerste keer was mijn huid nog heel! Toch ben ik dodelijk gewond hoor! Zo voelt dat. Nu loop ik... God kwijt! Tegen God gezondigd. Toch heb ik dit nooit gezocht. Ik wist van het bestaan niet eens af.  Ik ben ongelukkig van binnen, overal zie ik de dood. Sterven, God ontmoeten en dat kan niet. De zonden achtervolgen mij overal. De straten lopen over van m'n zonden. Zelfs daar werd over gepreekt. Precies zoals ik het beleef. Ik weet de weg niet!


Antwoord

De heer Van Groningen wil deze vraag graag persoonlijk afhandelen. De vraagsteller kan daarvoor contact opnemen met vragen@refoweb.nl

Dit artikel is beantwoord door

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
    25-04-1951
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
120 artikelen
B.S. van Groningen

Bijzonderheden:

Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wordt in de HHK wel het ware evangelie verkondigd? In veel Hersteld Hervormde gemeenten hoor ik zo weinig van de drie stukken. Leren ze op de school wel deze drie stukken (ellende, verlossing en dankb...
Geen reacties
28-12-2016
Je hoort wel eens de uitdrukking: "In de psalmen hoor je het bevindelijke leven van de oud-testamentische kerk". Wat wordt hier concreet mee bedoeld? Indien de kerk van voor Christus komst bedoeld wor...
Geen reacties
28-12-2006
Ik ben 17 jaar en ik krijg steeds meer het verlangen om het woord van God te verkondigen aan m’n medemens. Het verlangen om predikant te worden groeit, alleen met een mbo-opleiding lijkt het voor mij ...
11 reacties
28-12-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering