Gebeurtenis onder preek

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Voor Van Groningen. Onder een preek gebeurde er iets. Ik schrok. En dacht dat er iets uit het plafond viel, of de dominee iets wierp. Er kwam zo’n scherpe pijn in m’n binnenste! "Maakt het u wat uit, dat de Heere geboren is?" zei de dominee, en toen gebeurde dit! Ik meende dodelijk getroffen te zijn. In een klap, tegen God gezondigd. Het is eigenlijk niet eens te zeggen hoe dat voelt. Thuis keek ik en m’n velletje was nog heel, dat begreep ik niet. Het voelde juist dat ik gewond was. Ik wist niet wat mij overkwam. Sinds die tijd krijg ik onverwachts iets naar binnen, bijvoorbeeld een tekst of bemoediging. Alsof het binnenin geschreven wordt. Dan huil ik vanzelf: Zo tegen God gezondigd! Dan zeg ik: "Ach Heere,  ik weet niet eens waar het staat!" En sla de Bijbel precies op de tekst, die ik kreeg, open! Kom ik in de kerk, preekt de dominee precies over de tekst die ik kreeg! Alsof hij alles weet! Ik praat er met niemand over. Weet niet eens wat mij overkomt! Soms komt m’n toestand zo precies vanaf de kansel, dat ik dacht dat de dominee om het hoekje thuis had gekeken. Met Pasen gebeurde het onverwachts een tweede keer. Net een pijl. Dacht te sterven in de kerk. Net als de eerste keer was mijn huid nog heel! Toch ben ik dodelijk gewond hoor! Zo voelt dat. Nu loop ik... God kwijt! Tegen God gezondigd. Toch heb ik dit nooit gezocht. Ik wist van het bestaan niet eens af.  Ik ben ongelukkig van binnen, overal zie ik de dood. Sterven, God ontmoeten en dat kan niet. De zonden achtervolgen mij overal. De straten lopen over van m'n zonden. Zelfs daar werd over gepreekt. Precies zoals ik het beleef. Ik weet de weg niet!

Antwoord

De heer Van Groningen wil deze vraag graag persoonlijk afhandelen. De vraagsteller kan daarvoor contact opnemen met vragen@refoweb.nl