Komen met lege handen

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Wat wordt er bedoeld met "komen met lege handen"? Een dominee zei in een preek een keer dat je blij moet zijn met lege handen, omdat je die kunt vouwen. Wanneer kun je zeggen dat je lege handen hebt?

Antwoord

4 reacties
AHHK76
Als je bent zoals de tollenaar, die bad: Wees mij zondaar genadig. Of zoals het verwoordt staat in dit lied:

Vaste rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op uw trouw,
laat mij rusten in uw schauw,
waar het bloed door u gestort,
mij de bron des levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.

Eenmaal als de stonde slaat,
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d' aardse woon
opklimt tot des rechters troon,-
Rots der eeuwen, in uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.
jackr
Kun je ook 'volle' handen hebben omdat ze 'leeg' zijn?
Je rijk voelen omdat je 'arm' bent?
Trots zijn op je 'nederigheid'?
jsml
@jackr, goeje vraag!!
AHHK76
Beste jackr en jsml,
Het gaat hier volgens mij om het verschil tussen de Farizeeër en de tollenaar, zoals de Heere Jezus verteld wordt.
De tollenaar had niets dan zonden om aan God te geven, de Farizeeër had zelf nog een heleboel goede dingen.
Zodra je voelt dat je wat wordt met je ootmoed, leegte en armoede.... Dan mag je ook dat voor God belijden!
Want als je jouw zonde voor God belijdt, dan wil Hij ze vergeven. 1 Johannes 1 : 9.
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar bij mij ligt hoogmoed wel steeds op de loer. Dan weet ik weer dat ik niet beter ben als de Farizeeër.