Het goede van God en het slechte eigen schuld

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Een onchristelijk meisje vroeg pas aan mij: “Ik krijg het idee dat christenen vinden dat alles wat goed gaat in het leven van God komt en alles wat slecht gaat in het leven je eigen schuld is, maar dat slaat toch nergens op?” Ik wist daar geen antwoord op. Maar toch zou ik graag een antwoord op die vraag willen geven. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

Dit meisje heeft een bepaald karikatuur gemaakt van Christenen. Want wat zij zegt is haar idee, maar niet de werkelijkheid (hoewel er wel Christenen kunnen zijn, die dit zo zeggen, maar is dit niet algemeen). Meerdere malen komen we in de Bijbel tegen, en ook in de Formulieren, dat de Heere alles wil doen medewerken ten goede, ook het kwade dat ons overkomt (zie in het huwelijksformulier het gedeelte dat na het beantwoorden van de vragen komt). Maar vooral zijn de woorden van de Heere Jezus in Johannes 9: 2-4 daarin duidelijk. Je zult dat haar kunnen voorhouden en zeggen, dat leert ons de Bijbel. En dat heeft ook de leer van de Christenen te zijn.

Ds. N.  P. J. Kleiberg