Verkoudheid steekt kop op

drs. A.J. van den Noort / 1 reactie

Vraag

Al meer dan een jaar steekt bij mij steeds een 'verkoudheid' de kop op. Ik heb het idee dat deze maar niet weggaat. Steeds als mijn weerstand wat lager is doordat ik bijvoorbeeld wat laat naar bed ga, of als ik even flink doorfiets in de koude buitenlucht, krijg ik weer een pijnlijke keel. M'n keel verergert ook door chocola heb ik de indruk en koek. 's Ochtends heb ik ook steeds rochels in m'n keel. Kamillethee o.i.d. helpt vaak wel weer, maar ik zou het zo graag eens kwijt zijn. Wat zou ik daaraan kunnen doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Voor mij is dit een lastige vraag, omdat ik niet weet hoe oud je bent, of je verder gezond bent, of je medicijnen gebruikt, rookt etc.

Als ik je vraag zo doorlees, spelen er met name keelklachten: keelpijn en slijm in de keel. Deze klachten kunnen met velerlei zaken te maken hebben, bijvoorbeeld roken. Ook kan een verkeerd ademhalingspatroon deze klachten veroorzaken. Een normale ademhaling verloopt via de neus, de neus bevochtigd de inkomende lucht, zodat deze lucht de luchtwegen niet uitdroogt. Sommige mensen ademen niet door de neus, maar door de mond, hierdoor drogen de luchtwegen wat uit, waardoor ze irriteren en pijnklachten of slijm kunnen geven.

Soms spelen er vergrote keelamandelen, die telkens irriteren/ontsteken. Andere keren speelt er een allergie voor voedingsmiddelen. Kortom: zeker gezien de duur van de klachten (ruim een jaar) is het verstandig om je huisarts een keer te bezoeken.

Drs. A. J. van den Noort

drs. A.J. van den Noort

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Huisarts

Tags in dit artikel:

verkoudheid
1 reactie
Jenn
Zeer herkenbaar. Ik heb zelf vergrote lymfeklieren in de nek, ondertussen al zeker 12 jaar.
Ben vaak naar de huisarts geweest maar een oorzaak is er bij mij niet echt gevonden, behalve het verkeerd 'schrapen van de keel'. Vanaf september ben ik nu weer verkouden, soms 1 dag voorbij en dat begint het weer.
De weerstand op peil houden helpt wel heb ik gemerkt.