Last van bruxisme

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik heb erg last van bruxisme en heb daarvoor een bitje gekregen van de tandarts. Maar ik merk dat ik ook overdag mijn kaken erg stijf op elkaar hou en zodra ik dat merk, ontspan ik ze gelijk. Ik wil hier ontzettend graag van afkomen. Zijn er misschien tips voor mij?

Antwoord

Eigenlijk denk ik bij klemgedrag overdag aan het afleren van die gewoonte. Hiervoor is begeleiding beschikbaar in de persoon van een gespecialiseerd orofaciaal fysiotherapeut. Dit zou mijn eerste stap zijn. Uw tandarts kan hiervoor een verwijzing schrijven.

Klemgedrag is over het algemeen een uitingsvorm bij concentratie of stress. Wanneer het gedrag niet voldoende "afgeleerd" kan worden is begeleiding door een psycholoog in het omgaan met stress ook een mogelijke oplossing. Een psycholoog kan bijvoorbeeld nagaan in welke situatie het ongewenste gedrag optreedt en strategieën aanleveren om deze situaties te vermijden of anders vorm te geven.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts