Problemen van vriendin

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Wat moet ik doen met één van mijn vriendinnen (16 jaar) die problemen heeft, vooral in haar relatie tot God, maar er met niemand over wil praten? Ze wil het zelf doen, zelfs tegen mij (ben zo ongeveer haar beste vriendin) wil ze niet zeggen wat er aan de hand is. Wat moet ik hier mee? Ik wil haar zo graag helpen, maar heb geen idee hoe. Bidden lijkt niet genoeg te zijn en ik denk dat dat het ook niet is. Ben bang dat ze kwaad wordt als ik naar iemand toe stap om het over haar te hebben en te vragen of diegene met haar wil praten. Toch kan ik haar niet met rust laten, maar ik wil haar ook niet nog meer lastigvallen. Het is erg moeilijk om vriendin met haar te blijven, vooral ook omdat zij niet wil praten. Wil er iemand alsjeblieft een (praktisch) antwoord geven of een tip met iets wat ik kan doen?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

2 reacties
janvanverweg
je vriendin wil niet praten, dat is haar keus. je kan haar proberen te forceren door haar 'probleem' aan de grote klok te hangen, door er egen haar telkens over te beginnen etc. hoe zou je het vinden als jouw vriendin jouw keuze om niet te delen niet zou respecteren. wat doet dat met onderling vertrouwen.

een andere insteek is door te laten zien Wie christus voor jou is en waarom je met Christus leeft. geen preek, geen gewroet, maar een levend voorbeeld zijn.
daar bij, of liever gezegd, als fundament, geld dat je je laat blijken dat je je vriendin liefhbt zoal je jezelf liefhebt. wil ze niet praten? heb haar er niet minder lief om. kwetst ze je door buitensluiting, heb haar er niet minder lief om!

als je er voor je vriendin wilt zijn, zorg dan dat de relatie goed blijft, dan kan je er voor haar zijn op het moment dat ze zelf beseft dat ze anderen nodig heeft.

(de vader liet de verloren zoon gaan! maar Hij bleef hopend naar de horizon kijken waarachter de zoon verdween. de vader was klaar voor de terugkeer van de zoon.
we moeten niet meer willen doen dan dat de vader deed, respecteer de keuze van anderen maar veroordeel hen er niet door)
juni
tja, wie zit er het meeste mee? jij ? of je vriendin? echte vriendinnen blijven vriendinnen,door dik en dun.Ook als een niet wil/kan praten.!!Wees niet te nieuwsgierig,naar het nog onbekende wat je vriendin meedraagt.Lijdzaamheid en geduld,je aanwezigheid zonodig,en...luisteren ,opmerken en pas wat zeggen als de tijd rijp is.Je bent zelf nog zo jong!Maar alles sal reg kom.