Uitzonderingen abortus

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wanneer mag er eigenlijk wel abortus gepleegd worden? Ik zelf dacht als het verkrachte meisje nog maar heel jong is en de bevalling niet aan zal kunnen. Zijn er nog meer uitzonderingen? Zijn er misschien plaatsen in de bijbel aan te wijzen waar bijvoorbeeld staat dat er abortus gepleegd mag worden als de moeder in gevaar is, of bij een ander uitzonderlijk geval? Toch niet? God is toch heel fel tegen de dood? Wie heeft dan verzonnen dat je in sommige gevallen wel mag doden?

Antwoord

In de Bijbel is geen enkele reden of omstandigheid te vinden, dat abortus toelaat. Ook niet de situatie die aan het begin van de vraag naar voren gebracht is. Daarvoor is er de "Vereniging tot bescherming van het ongeboren kind" (VBOK).

De Roomse kerk heeft, zover ik weet, bij levensgevaar van moeder en kind, meestal geadviseerd het leven van het kind te redden als dit levensvatbaar was. De Reformatorische kerken hebben in een situatie waar het ging om het leven van moeder of kind gekozen voor het behoud van het leven van de moeder. Dat wil zeggen, het kind laten sterven om het leven van de moeder te redden of andersom. Het kan soms ook de keus van de moeder zijn om er alles aan te doen om het kind te redden, terwijl de kans groot is dat zij daardoor sterft. Ik heb begrepen dat deze situatie dermate weinig voorgekomen is, dat dit feitelijk een theoretische kwestie is.

Met het bovenstaande wil niet gezegd worden dat de nood die er kan zijn bij een zwangere vrouw niet groot kan zijn. Dus, hoewel we menen in gezonde situaties (nl. van vrouw en kind) abortus zonder meer afgewezen moet worden als in strijd met Gods gebod "Gij zult niet doden", mag en moet er bewogenheid een meeleven zijn met hen die er, om welke reden, onder gebukt gaan.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

abortus