Messiasbelijdende Joden

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wij hebben eigenlijk een vraag voor dominee Jonker van de stichting Steun Messiasbelijdende Joden. Wij vroegen ons af of Messiasbelijdende Joden ook nog op de achtste dag besnijden en volwassen dopen?

Antwoord

Messiasbelijdende Joden beschouwen zich als Joden die in de Heere Jezus geloven. Op grond van Gods verbond met Abraham willen alle Joden hun jongetjes laten besnijden. Dit doen de Messiasbelijdende Joden dus ook. Meestal is dit op de achtste dag, maar van die regel kan ook worden afgeweken. Door de besnijdenis is men verbonden met het Joodse volk.

De meeste Messiasbelijdende Joden praktiseren de doop door onderdompeling na geloofsbelijdenis. Als het een kind van Messiasbelijdende ouders is, kan het kind al op bijvoorbeeld 14-jarige leeftijd belijdenis doen en zich laten dopen. Voor andere kinderen geldt dat zij van overheidswege niet mogen worden "overgehaald" tot "het geloof in Jezus." Pas wanneer zij op 18-jarige leeftijd volwassen zijn, mogen zij hun geloofskeuze vrij doen en zich laten dopen.

Messiasbelijdende Joden zien de doop als teken van de verbondenheid aan Jezus Christus.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Jodenbesnijdenis