Bewijsmateriaal voor Oude Testament

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb het boek "Bewijs genoeg" van Lee Strobel gelezen. In dit boek wordt bewijsmateriaal voor het Nieuwe Testament onderzocht. Is er een vergelijkbaar boek, maar dan over het Oude Testament?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lee Strobel ondervraagt in het genoemde boek allerlei mensen met betrekking tot het Nieuwe Testament. Dezelfde werkwijze volgt hij in een ander boek: "Feiten genoeg... die voor een Schepper pleiten" (uitg. Gideon).

Als het gaat over het Oude Testament in zijn geheel, is het wat oudere boek "Het ontstaan van de Bijbel" interessant als korte samenvatting (uitgave EO, 1979). Het is geschreven door W. J. Ouweneel en W. J. J. Glashouwer.

Op internet is veel te vinden ten aanzien van de betrouwbaarheid van de Bijbel. Bijv. van Associates for Biblical Research. De website Christiananswers is in het Nederlands, maar in het Engels is nog veel meer materiaal toegankelijk. Een mooi, wetenschappelijker werk in het Engels, is K. A. Kitchen, "On the Reliability of the Old Testament" (Eerdmans, 2003; ook in het Duits vertaald).

In het Nederlandse taalgebied ken ik geen dergelijk boek. In de Bijbelcommentaren van Studiebijbel Oude Testament (SBOT, nu gereed Genesis t/m Jesaja) besteden wij veel aandacht aan vragen over de betrouwbaarheid, maar dan wel steeds gekoppeld aan Bijbelboeken. Voor meer informatie.

Prof. dr. M. J. Paul