Vaak moe

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar, doe opleiding mbo-v, ben nu derdejaars. Ik heb een vrij druk leven, soms met stress, maar ik kan het wel makkelijk aan. Ik heb het vorig jaar veel te verwerken gekregen, problemen met de verkering en met de thuissituatie. Nu is dat alweer een halfjaar rustig en stabiel en heb ik alles verwerkt. Ik zit er niet meer mee en ik kan weer verder. De symptomen die ik hieronder beschrijf, kunnen (volgens mij) niets hebben met bovenstaande. Nu ben ik de laatste paar maanden vaak moe. Voorheen wist ik niet wat moe zijn was, maar ik ben nu moe, moe en nog eens moe. Ik slaap wel goed, zo'n 7-7,5 uur per nacht ongeveer. Ik heb ook wel een goed nachtritme, want ik ga meestal dezelfde tijd in bed, en kom er 's ochtends ook om dezelfde tijd weer uit. Naar mijn idee slaap ik 's nachts wel goed, ben een enkele keer wakker, maar val dan vrij snel weer in slaap. Maar als ik wakker word, dan word ik al moe wakker. Dat vind ik hier het vreemde aan. Na een goede nachtrust hoort iemand uitgerust te zijn, maar ik ben dan al moe. Daarbij heb ik het vrijwel altijd koud. Koud, huiverig en rillerig. Ik transpireer ook vrij veel. Ik heb na een tijdje grote zweetplekken in mijn kleding. Wat kan ik hier aan doen? En al die symptomen; moe, altijd koud en veel transpireren, wat zou dat kunnen zijn/betekenen? Ik maak me er de laatste tijd een beetje zorgen om. Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is lastig om via een mail een goede diagnose te stellen. Je schrijft dat je een druk leven hebt, waarin je vorig jaar veel te verwerken hebt gehad. Daarnaast benoem je klachten als moeheid, je koud voelen, zweten, rillerig en huiverig zijn.

Mijn ervaring is dat er bij jonge mensen op deze leeftijd weinig somatische ziekten (duidelijke lichamelijke afwijkingen/afwijkingen in het bloed, etc) gevonden worden. Vaak is het zo dat bij de klachten die je noemt de balans tussen draagkracht en "draaglast" niet in evenwicht is, ten gevolge van overbelasting/stress etc. Een enkele keer is er bij de klachten die je noemt toch sprake van bijvoorbeeld bloedarmoede, schildklierafwijkingen etc. Om een goede diagnose te stellen is het raadzaam om je huisarts te bezoeken.

De klachten die je noemt zien wij vrijwel dagelijks, dus schroom niet om naar je huisarts te gaan.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

moe