Spataders

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Op mijn benen heb ik net onder de knieën duidelijk zichtbare aders lopen, vooral aan de buitenkant van mijn kuitbenen. Het is niet opgezet of zo. Soms heb ik hier ook een heel vol gevoel in mijn benen, een soort pijn binnen in mijn benen. Tijdens mijn werk sta en loop ik veel. Zijn dit een soort spataders? Moet ik steunkousen dragen? Of is er iets anders aan te doen? Moet ik hiermee naar de dokter? Groeten van een jongere.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt vier vragen, ik zal proberen er zo goed mogelijk op in te gaan.

Je vraagt je allereerst af of je spataders hebt. Zonder de aders van jouw benen te zien is deze vraag lastig te beantwoorden. De zichtbare aders op het kuitbeen kunnen dat zijn, maar als ze niet opgezet en kronkelig zijn kunnen het ook 'gewone' aders zijn (en dat lijkt mij bij jou het meest waarschijnlijk).

Spataders heb je in verschillende variaties: dikke opgezette kronkelige vaten tot fijne oppervlakkige blauw/paars verkleurde vaten. Je kunt last hebben van zware, pijnlijke en gezwollen voeten en benen wat voor problemen kan zorgen zowel thuis als op het werk. Anderen hebben te kampen met slaapproblemen als gevolg van jeuk, 'rusteloze' benen of nachtelijke krampen. Ik weet niet of je dit herkent?

Dan zal ik nu ingaan op de volgende twee vragen. Er is zeker wat aan spataderen te doen. Beweging waarbij de kuitspier goed gebruikt wordt is belangrijk. Steunkousen zijn een optie maar ook andere behandelingen zijn mogelijk (bijvoorbeeld het 'wegspuiten' of een operatie). Dit hangt ook weer af van het soort spataderen. Als je een behandeling wilt is het belangrijk om jouw benen door de huisarts (of een specialist) te laten beoordelen. Hij of zij kan dan beoordelen of je spataderen hebt en welke behandeling mogelijk of gewenst is.

A. Meijer

Tags in dit artikel:

medischspataders