Duizelingen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Regelmatig heb ik last van behoorlijke duizelingen. De ene keer heb ik dat een paar keer per dag en de andere keer heb ik het bijvoorbeeld een week niet. Het voelt dan net of ik mijn evenwicht verlies in de achterkant van mijn hoofd en dat ik vervolgens heel diep val. Dit duurt echt maar een paar seconden, maar het is wel zodanig dat ik me echt in een reflex stevig vastpak. Het komt ook altijd echt onverwachts want meestal doe ik dan niets bijzonders. Ik sta bijvoorbeeld met iemand te praten, zit ik aan tafel of ben iets aan het typen. Soms verlies ik ook daadwerkelijk mijn evenwicht en kan ik mezelf tegenhouden door snel tegen een muur aan te gaan leunen. Het is echt een totaal ander gevoel dan dat je snel opstaat. Hierna voel ik me vaak nog een paar minuten wat zweverig. Een paar uur later heb ik dan nog last van vage misselijkheid, een beetje licht gevoel in mijn hoofd ,vage hoofdpijn, en lichtere duizelingen. Nu heb ik al wel een aantal jaren een whiplash, maar de klachten van duizeligheid zijn wel toegenomen, terwijl de andere klachten zoals pijn in de nek/rug, spierspanning, tintelingen etc. juist minder worden. Zelf dacht ik dat het mogelijk te maken had met de gevolgen van deze whiplash, maar juist omdat de andere klachten afnemen vraag ik mezelf ook wel af het reëel is om dit te denken. Kunt u mij advies geven?

Antwoord

We maken onderscheid tussen draaiduizeligheid en "een licht gevoel in het hoofd." Dit laatste heb je ook wanneer je vanuit je hurken (tuinwerk bijvoorbeeld) ineens snel rechtop gaan staan. Draaiduizeligheid heeft als bijkomende verschijnselen misselijkheid en braken.

Er zijn diverse oorzaken voor draaiduizeligheid:

-houdingsafhankelijke draaiduizeligheid (bij houdingsveranderingen)

-de ziekte van Meniere (daarbij hoort ook misselijkheid, oorsuizen en hardhorendheid mn tijdens de duizeligheidsaanval)

-labyintitis (evenwichtsorgaan ontsteking – dit is vaak viraal)

Het lijkt me raadzaam je huisarts te bezoeken. Ik kan niet zeggen of dit gerelateerd is aan je eerdere whiplash.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

duizelig
3 reacties
ikbenikke
Erg herkenbaar. Na jaren lange zoektocht bleek het bij mij te gaan om epilepsie.
juni
herkenbaar. wij en vele anderen,gaan naar emmerich. naar dr. de vries .zijn vrouw heet ute. op internet te vinden.
drj
Misschien verstandig in de tussentijd vóór je afspreek met de dokter op te letten wanneer je er last van hebt. Vooral of het is bij verandering van houding (van je hoofd). Bijv. opkijken van je werk, opstaan uit bed, enz. En let op de verschijnselen die dokter De Jong heeft genoemd. Dat maakt het voor je huisarts makkelijker erachter te komen waar je klachten vandaan komen.

Bij wiplash gaat het meestal om klachten van een onzeker gevoel en over het algemeen niet om een gevoel van vallen, wat zoals dokter De Jong schreef, op draaiduizeligheid duidt.