God een Redder van alle mensen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik met de tekst uit Tim. waar staat dat God een Redder is van alle mensen? Betekent dat de Blijde Boodschap; dat niemand verloren gaat?

Antwoord

Dat niemand verloren gaat, leert de Bijbel ons anders. Dus dat betekent, dat dit niet bedoeld kan zijn in 1 Timotheüs 4 vs. 10 waar staat: (ik neem dan maar liever de Staten Vertaling, omdat ik de Groot Nieuws Bijbel een Bijbel vind met een valse leer er in, ik zou je in alle eerlijkheid aanraden, die maar niet meer te gebruiken): "omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen".

Uit deze zin kunnen wij al opmaken dat er verschil is tussen de gelovigen en tussen de andere mensen, die niet geloven, of we zelfs kunnen zeggen: verloren gaan.

Maar wat zegt dan de apostel in dit gedeelte? Dat hij arbeidt, maar dat dat niet zonder smaad, hoon en vervolging zal gaan. Maar God is een Behouder. Dat wil zeggen, dat God zorgt en bewaart. Dat doet Hij alle mensen, of mensen dat nu willen geloven of niet. Ze worden allen door God geregeerd. Hij gaat over alle levens van mensen. Maar in het bijzonder zorgt Hij voor de gelovigen.

Het Woord dat in het Grieks gebruikt wordt, wordt meestal wel vertaald door Zaligmaker. Maar uit een zin kunnen we opmaken of het woord anders vertaald moet worden met de betekenis die dat woord ook heeft, namelijk behouder, zorgdrager, enz. Wel, in die betekenis wordt het hier gebruikt.

Dan is het een blijde boodschap voor de gelovigen: de Heere zorgt en behoedt mij, wat zullen mensen mij dan kunnen doen? Maar al zorgt Hij ook voor alle andere mensen (niet gelovigen), wat zal het erg zijn als we die Heere niet nodig gehad zullen hebben. Dan heeft Hij voor je gezorgd, maar jij hebt van Hem niet willen weten. Hoe groot zal dan het oordeel zijn. Dat Hij dan ook jouw en mijn Behouder, maar ook Zaligmaker wil zijn, omdat Hij ons in Christus zalig maakt en reinigt van al mijn vuile zonden. Dan zegt de apostel: op die levende God hebben wij gehoopt, jij ook?

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

alverzoening