Anders opgevoed dan vriendin

Ds. J. Bos / 9 reacties

Vraag

Ik worstel erg met het geloof, maar het ergste vind ik zelf dat ik me meer om uiterlijke dingen druk maak dan of ik bekeerd ben. Dit komt omdat ik anders opgevoed ben dan mijn vriendin. Ik maak mij daarom erg druk over onze toekomst. Zo wil ik later geen tv en ook niet dat mijn kinderen (meisjes) een broek dragen. Daardoor twijfel ik of het wel goed is om met haar te trouwen. Maar we zijn ook dikwijls te ver gegaan, dus weet ik dat ik aan haar verbonden ben. Ik maak mij ook zorgen om de keuze van onze kerkgang. Doordat ik hier veel over in zit, krijg ik lichamelijke klachten en ben ik erg onrustig. Ik weet dat ik de toevlucht tot de Heere moet nemen, maar weet niet goed hoe. Ook vergeet ik door deze dagelijkse en uiterlijke dingen vaak om over mijn bestaan in te zitten. Met name hoe ik rechtvaardig voor God moet verschijnen. Ik heb soms het idee dat ik het uit moet maken, maar ben toch bang om haar te verliezen. Ook ben ik nu bang dat ik niet meer bij de Heere terecht kan omdat ik voor haar kies, zodat dat zij tussen God en mijn ziel in staat. Wat moet ik?

Antwoord

Welk geloof bedoel je als je het woord geloof noemt? Het geloof dat het wel gelooft, of het geloof waardoor de goddeloze wordt rechtvaardigd? Want alleen dat laatste is een waar zaligmakend geloof. Dan is er inderdaad ook de geloofsworsteling. Iemand die echt bekeerd wordt door de HEERE, die wordt voor eigen waarneming onbekeerd. Die wordt ontdekt aan het feit verkocht te zijn onder de zonde. Die gaat leren wat echt zonde is, namelijk een goddeloos mens te zijn die het liefst zijn eigen wil doet en die op zijn best toch naar de hemel wil. Zo een gaat, ontdekt geworden door de Heilige Geest aan de verdorvenheid van zijn hart, zichzelf verfoeien voor God. Die kijkt dus niet naar de afkomst van z'n vriendin, die jij ondertussen ondertrouwd heb (als ik je goed begrijp) maar die roept in zijn nood tot God: "O God, wees mij de zondaar genadig"! Is dat er bij jou?

Wat je vriendin betreft. Je schrijft zelf: "dus weet ik, dat ik aan haar verbonden ben." Het zou inderdaad een schande zijn als je haar nu zou 'wegzenden'. Als jullie elkaar lief hebben, hoef je je over de keuzes die je moet maken niet bezorgd te maken. Ik hoop dat jullie van elkaar houdt. Dat je ook in rede met elkaar kunt praten. Zeg haar eerlijk dat je weliswaar niet haar baas bent en ook niet wilt zijn en dat je erg veel van haar houdt. Dat je daarom, als jullie getrouwd zijn, graag haar wilt leiden in de weg en de eventuele kinderen wilt opvoeden zoals de HEERE dat van jullie vraagt in Zijn Woord. De keuze van de kerk moeten jullie samen uitkomen. Maar nogmaals: de leiding behoort daarbij te liggen bij man, die immers het hoofd is.

Lees met je vriendin de hoofdstukken over huwelijk, gezin en maatschappij door. Lees vooral ook samen het huwelijksformulier. Denk erom: zij staat niet tussen God en je ziel in! Het enige wat daar tussen staat is de zonde. Maar juist die zonde mag, waar er oprecht berouw is en het verlangen die te haten en te vlieden, beleden worden aan de HEERE. De HEERE belooft, op grond van Christus zoenwerk, oprecht beleden zonden te vergeven, Ps 32. Lees daarbij Jesaja 55: 7 en de brieven van Johannes. Je hebt haar (nogmaals: als ik je goed heb begrepen) al gehuwd. Belijd dat samen als zonde voor de HEERE. Vraag je predikant vervolgens om een gesprek met jullie samen.

Je laatste woorden zijn: wat moet ik? Ik hoop dat ik dat duidelijk gemaakt heb.

Een hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

rok-broek
9 reacties
anna30
Een tip voor de vraagsteller: maak je niet druk om uiterlijkheden maar maak je druk om het ene, belangrijkste: is God al in je hart? Kun je Hem liefhebben met alles wat je in je hebt? Samen met je vriendin?
Dat is zoveel belangrijker dan de uiterlijkheden waar jij zo mee in je maag zit.
Voor God zijn niet de uiterlijkheden belangrijk, maar de innerlijkheden! Onthou dat maar.
En als je je zorgen in Zijn handen legt, zal Hij je leiden, samen met je vriendin, op weg naar het huwelijk.
Probeer de regeltjes van de uiterlijkheden wat opzij te zetten en richt je op Hem.
Daniel
'Ik heb soms het idee dat ik het uit moet maken, maar ben toch bang om haar te verliezen. Ook ben ik nu bang dat ik niet meer bij de Heere terecht kan omdat ik voor haar kies, zodat dat zij tussen God en mijn ziel in staat. Wat moet ik?'

Beste vraagsteller, je moet niets....., je mag alles. Koop gewoon een mooie spijkerbroek, een dure zonnebril, een kek overhemd, dure schoenen, een mooi jasje...en vergeet God en je vriendin.
Als jouw vriendin wel een TV wil heb je al een vet probleem, als man ben jij het hoofd, ik ben blij dat ik niet je vriendin ben (ik ben overigens een man), ik ben diep gelovig opgevoed, in de gereformeerde bond, maar er is iets in uw vraag dat schuurt, het gaat alleen om u, niet over uw naasten en dat is het tweede gebod, gelijk aan het eerste.
Verder veel succes, leer van mensen houden!
mortlach
Als je je zo druk maakt dat je er lichamelijke klachten van krijgt, en ook nog eens om dingen die er nu nog helemaal niet toe doen (bijv. de kleding van je toekomstige dochters), is het misschien raadzaam eens bij de huisarts om een verwijzing naar de psycholoog te vragen. Er zijn al genoeg dingen in het heden om je druk om te maken zonder je ook nog eens vanalles over de toekomst op de hals te halen.

Nadeel van de psycholoog is wel dat ze misschien met handreikingen komen die jou niet goed uitkomen. Dan moet je je eens afvragen of je echt van deze problemen af wilt.
evelienlut
Beste vraagsteller,

Jouw vraag kan ik me best voorstellen..... Het is volgens mij belangrijk dat je er ook samen met je vriendin over praat. Laat haar anders deze vraag en antwoord lezen. Dan begrijpt ze jouw wosteling misschien ook beter. Houd maar vast wat de Bijbel zegt. Ga alleen maar zeker ook samen in gebed voor God. En volg het advies van ds. Bos op om met een dominee te gaan praten of als jullie die niet hebben een ouderling.
Ik hoop dat het helemaal goed komt tussen jullie. Ik zal voor jullie bidden.
dkw
Ik begrijp echt niet hoe je een relatie wilt laten afhangen aangaande zaken zoals broek of tv, dit heeft helemaal niks, maar dan ook helemaal niks te maken met wat er in de bijbel staat.

Lees de bijbel en houd je daar aan, laat traditie en cultuur niet zo zwaar meewegen, onthoud je van het kwade en probeer je leven in te richten toegewend aan God.
Gisela
Eens met Evelienlut.

natuurlijk doen de uiterlijke dingen er wel toe. En als je nu al verschillend over zoveel dingen denkt kan ik je op een briefje geven dat dit heel moeilijk wordt later. Zie het bij mn broer, net zo een relatie als jullie maar inmiddels getrouwd. De TV zou de deur uit en ze heeft haar best gedaan, maar voor die mensen is het een ding als bij mij de wasmachine. Je kunt (en wilt) er niet zonder.

praat veel met elkaar en als je er van overtuigd bent dat zij zulke dingen wel wil en jij niet, en het staat je relatie tot God in de weg, denk er dan goed over na.

Wie broeder en zuster lief heeft boven MIJ is Mijns niet waardig. God moet op de eerste plek staan. Zo'n leven waarin je schippert met je gweten, misschien eens wat toegeeft of er ruzie over maakt, hou je echt niet vol. Sterkte!!
Zaza
Het valt me op dat je je wel druk maakt over een broek en de tv en dat je redelijk makkelijk (lijkt het) schrijft dat je te ver bent gegaan met je vriendin. Hoe zie je dat? Heb je daar ook verkeerd aan gedaan? Ik ben het eens met Daniël, die zegt dat er iets schuurt (al snap ik het antwoord verder helemaal niet). Ik denk dat je hele blik op jullie relatie al kan veranderen, als je gaat kijken naar de dingen waarin jij zelf verkeerd gaat. Dwing jezelf daar over na te gaan denken en jouw zonden te belijden aan God. Pas als je daar vrede over hebt en vooral vrede met God ga je nadenken over je relatie met je meisje. Ik vermoed dat er dan al heel wat dingen veranderd zijn.
En als jullie dan niet blijken te passen bij elkaar, dan moet je het misschien uitmaken... Dat is aan jou en vooral aan God: wat is Zijn plan met jouw leven!
rosalientje
Inderdaad, wat doet het met je dat je te ver ging met je vriendin, niet één keer, maar dikwijls?
Is dat niet veel meer reden om je druk om te maken dan over het dragen van een broek van de kinderen die je nog niet eens hebt? Ben je niet alleen maar op die dingen (tv, broek) tegen omdat dat door de mensen gezien kan worden? Er zijn zoveel mensen die geen tv willen, maar wel open internet hebben. Dat komt voor mij op hetzelfde neer. Dat moet iedereen voor zichzelf weten, maar als dat wel mag van je, begrijp ik het probleem van de tv niet. En wat die broek betreft, je vriendin vind een broek voor meisjes waarschijnlijk wel prima, anders hoefde je vast niet bang te zijn voor je toekomstige dochters. Hoe zit het dan met je vriendin zelf? Doet ze alleen je kinderen (ooit) een broek aan of draagt ze er zelf ook één? En vind je dat dan wel oké?
Ik ben heel benieuwd.
moedervan2
Op welke bijbelteksten kun jij funderen dat jij de waarheid volgt als het gaat om uiterlijkheden? Broek, tv... Ik heb eerder het gevoel dat je bang bent voor wat de familie er van zegt als jullie wel tv zouden hebben en je meisje in een broek zou (blijven) lopen als jullie getrouwd zijn.
Over de broek kan ik he volgende zeggen, doe eens gedegen onderzoek en je zult merken dat dit punt niet zo zwart wit is en dat je waarschijnlijk jouw standpunt niet eens kan blijven handhaven. Er wordt in de bijbel in dat gedeelte in exodus duidelijk gemaakt, dat vrouwen vrouw moeten zijn (jouw meisje ziet er zeker mannelijk uit als ze een mooie broek aanheeft?) en mannen man, in wat ze dragen en opdoen. Dit was met name gericht op travestie en allerlei seksuele zonden. En in de grondtekst wordt er in die tekst niet eens gesproken over kleding maar eerder over gerei. Dit ging dus over bepaalde sieraden maar ook over wapens. In die tijd liepen beiden in lange gewaden, waardoor het broek rok verhaal helemaal uit beeld gaat. Deze tekst gaat eerder over de taak van de vrouw en de taak van de man in het gezin en in de maatschappij dan over kleding.
Het is eerder een gewoonte uit de historie en onze cultuur dan dat het gestaaft is op Gods Woord.

Over tv kun je verschillend denken. Het kan een verleiding zijn als je niet goed kunt wegzappen bij programma's die niet door de beugel kunnen, maar als je dit wel kan hoeft een tv helemaal geen probleem zijn. Als jullie er dus 1 willen moeten jullie samen goede afspraken maken over wat je wel en niet wilt zien. Zo hebben wij altijd boer zoekt vrouw gekeken, maar dit seizoen niet ivm de homo die ook mee doet.
Als je problemen hebt met tv, hoe denk je dan over internet? Zeker zonder goed filter is dit een nog gevaarlijker medium. Maar ook met filter kun je je tijd verdoen op allerlei sites. Zaak is om God op de eerste plaats te houden en als je merkt dit niet het geval is, zul je opnieuw je leven onder de loep moeten nemen.
En wat lees je zoal??? Kan dat allemaal de toets van God wet doorstaan?

En ja... jullie hebben al wel regelmatig gemeenschap. Ik vraag me af hoe je zo onzeker kunt zijn over de vrouw die je wel je vrouw gemaakt hebt. Als deze dingen dan struikelblokken zijn, waarom heb je dan niet pas op de plaats gemaakt? Toch zou ik willen zeggen, ga niet in een huwelijk waarvan je van tevoren weet dat je je er niet prettig in zult voelen ondanks dat je gemeenschap hebt gehad. Wel denk ik dat je je oogkleppen af moet zetten en je eigen ding moet gaan weten. Wat zou je beslissen als je geen kritische omgeving had, hoe zou je je leven dan inrichten? En toets dat vervolgens aan Gods wet. Als er dan geen struikelblokken zijn, kun jij met een goed geweten trouwen met het meisje waar je van houdt. Jullie moeten er samen uitkomen en de omgeving moet zich daar buiten houden.