Een christen noemen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Wanneer mag men zichzelf een christen noemen? Is dat wanneer men is gedoopt? Of is dat al wanneer men gelooft in God, Christus en de Heilige Geest? Is het enkel het geloof dat je christen maakt of zit er ook een bepaalde daad aan verweven, zoals de doop?

Antwoord

3 reacties
MUS
Een christen is iemand in wie Christus woont. Dat wordt er niet door water ingegoten.... Inderdaad door het geloof alleen (sola fide).
rotterdam1
@ Mus ; Dat zou ik liever iets anders formuleren.

Wij geloven dat de Almachtige en barmhartige God en Vader, ons en onze kinderen door het bloed van Zijn geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven heeft. En dat Hij ons door Zijn Heilige Geest tot leden van Zijn eniggeboren Zoon en zo tot Gods kinderen heeft aangenomen en ons dit met de Heilige Doop verzegelt en bekrachtigt.

Ingegoten is wel een heel groot woord maar toch ; verzegelt en bekrachtigt.
Daniel
Als refoweb antwoord met een url is de vraag niet zo van belang, ik maak zelf wel uit of ik een christen ben,

De Bijbel laat zien dat dat geloof komt door het horen van het Woord van God (Rom. 10 : 17). Door het horen van het Woord komen mensen tot geloof en worden ze verzegeld met de Heilige Geest als onderpand van de verkregen verlossing (Ef. 1 : 13, 14).

Soms word ik moe van mijn reacties, ik wil het altijd beter weten, beste vraagsteller/ster, ga naar de kerk, geloof en zit niet te tobben over wanneer je je een christen mag noemen.