Kerkenraad tegen kindercrèche

Ds. C. Harinck / 12 reacties

Vraag

In onze gemeente (Ger. Gem.) waar heel veel kinderen zijn, is er geen kindercrèche. Er is veel vraag naar, maar de kerkenraad wil het niet om de volgende redenen: een zaal moet geïsoleerd worden. Wat wel mogelijk is volgens hen: de ouders zouden tijdens de kerkdiensten huisgodsdienst kunnen houden met de kleintjes. Verder nog redenen die eigenlijk ook allemaal veel tegenargumenten hebben. Het doet me veel pijn dat er nu dus zoveel ouders thuis zitten en niet naar de kerk kunnen omdat ze voor de kinderen thuis moeten oppassen, terwijl we zo graag naar de kerk willen (Ps. 84)! Als er een kindercrèche georganiseerd zou mogen worden, kunnen de kerkdiensten (ook wanneer de sacramenten worden bediend) door veel meer mensen bezocht kunnen worden, wat we allemaal zo hard nodig hebben! Wij zien alleen veel voordelen van een crèche. Wanneer we de kerkenraad erover benaderen geven zij aan dat hun standpunt niet is veranderd. We willen ons onderwerpen aan de kerkenraad. Maar is er misschien een mogelijkheid dat de kerkenraad er van bovenaf toe gestimuleerd wordt? Natuurlijk mag het gebed hiervoor niet gemist worden, de Heere is almachtig. Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen en er niet meer over denken? Het houdt me veel bezig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik begrijp niet goed op welke gronden de broeders van de kerkenraad hier tegen bezwaren hebben. Het komt de kerkdiensten alleen maar ten goede. Een kindercrèche is wel iets wat wij vroeger niet kenden, maar daarom hoeft het nog niet verkeerd te zijn. De oppas kan de kinderen ook nog iets laten doen wat met de Bijbel in verband  staat, zoals een bijbelse kleurplaat of voorlezen. De huisgodsdienst belemmert het ook niet, want er blijft na de diensten en 's avonds tijd over om de catechisatielessen te bespreken, iets voor te lezen en  over de preek te praten.

Ik weet van oude mensen, dat toen er niet zoveel vervoer was, zo rond de jaren dertig, de kerkgangers die van ver kwamen, tussen de diensten overbleven in de kerk en de kinderen hun speelgoed meenamen. Dat leek ook veel op een crèche.

Je moet proberen het eens rustig met één bepaalde broeder van de kerkenraad te bespreken. Je kent onder hen wel een broeder die daarvoor open staat. Deze kan het dan weer aan de orde stellen op een kerkenraadsvergadering. Je kunt ook een vraag indienen voor de ledenvergadering. Maar maak over dit punt geen heibel, want het is een zaak van ondergeschikt belang.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

crèchekerkenraadkerkgang
12 reacties
naam
Bij ons is er ook geen creche. Wat ik soms wel een beetje tegenstrijdig vind is dat ouders graag een creche willen maar wel met gemak de middagdienst overslaan (juist n extra dienst voor ouders met thuisblijvende kinderen) of de weekdiensten. Dat klopt dan niet.
Bij ons gaven ze overigs als reden toen er een keer naar gevraagd werd tijdens n ledenvergadering dat ze van mening zijn dat kinderen tot 4jaar door vader en moeder opgevoed moetin worden en niet bij anderen ondergebracht. En daarbij stipten ze ook het belang van de rust in het gezin aan.
Ik probeer altijd zo veel als mogelijk is mee te luisteren bij de kerktelefoon.
sydneylover
Ik hoorde pas van een aantal kennissen dat de grote gemeente van Barneveld-Zuid ook geen creche heeft. Dat optellend bij een kerkenraad waar er van de 4 ouderlingen 3 boven de 80 jaar zijn, en de conclusie is snel getrokken:
Het is heel vaak een standpunt puur op traditionele grond genomen en het is zeer kwalijk dat een kerkenraad oneigenlijke argumenten als geen isolatie en huisgodsdienst gebruikt om dit tegen te houden. Geeft de kerkenraad ook handen en voeten aan het advies van huisgodsdienst, hoe zij dat voor zich zien? En een isolatie-probleempje kan volgens mij snel opgelost worden, budget is doorgaans het probleem niet en de bouw zit te springen om werk..

Alhoewel ik het met ds. Harinck eens ben dat het een zaak van ondergeschikt belang is, is het een symptoom van een veel dieper probleem, namelijk dat heel veel kerkenraden op puur traditionele grond heel veel zaken tegenhouden. Dit is ontzettend jammer omdat de gemeente veel meer is dan alleen de beide kerkdiensten!
Juist de perifere zaken kunnen zo dienstbaar zijn om de gemeente te bouwen en te stichten. Ik heb er in de gemeente waar ik lid van ben geen last van, er is bij ons een rijk gemeenteleven (met een creche voor de -2 en een creche voor de -5).

Ik zie in de reactie van @naam ook een oneigenlijk argument: dus als ik als ouder mijn kind 1 of 2 x per zondag naar de creche breng, dan staat dat gelijk aan dat ik mijn kind door iemand anders laat opvoeden? Zie je zelf ook in hoe totaal belachelijk zo'n argument eigenlijk is?
Autumn
Jammer dat de kerkenraad tegen de kindercreche is. Bij ons in de gemeente is wel een creche en ik ervaar het als heel fijn om samen met mijn man de diensten te bezoeken. En eens in de paar maanden pas ik zelf op bij de creche. De kinderen kunnen daar spelen, maar er wordt ook uit de Bijbel gelezen, gezongen en een werkje/kleurplaat gemaakt. En wat ik ook erg mooi vindt is dat de kinderen vlak voor de laatste psalm/gezang de kerk binnenkomen en zo ook de zegen meekrijgen!
vrouw78
De gemeente waar wij kerkten was tegen kinderoppas tijdens de kerkdienst. Als reden gaven ze op dat ze dachten dat ouders dan s morgens samen zouden komen en s avonds allebei niet omdat ze s morgens al waren geweest. Ik heb het nooit begrepen. De gemeente waar we nu kerken heeft wel oppas. Naast het voordeel dat we samen naar de kerk konden toen we nog kleine kinderen hadden, vind ik het ook fijn dat je zo de kinderen van de gemeente leert kennen. Het zorgt bij mij voor een onderlinge band.
Positivo
Beste vragenstelster, ik vraag me af of jullie geen vrouwelijke oudste of diaken hebben met wie je dit kunt bespreken? Vrouwen begrijpen immers vaak beter waarom een kindercrèche anno 2013 de normaalste zaak van de wereld is. Anders zou ik zeggen: organiseer 't zelf met andere medestand(st)ers. Zet een rooster op, richt een ruimte in en ga van start. Laat je niet ringeloren door 'n paar verstarde types! Sterkte!
Catherine
Ik heb zelf een aantal jaren opgepast en ik ben ermee gestopt vanwege het oneigenlijke gebruik, dat toenam. Pappa kwam de baby brengen, ging in de kerk zitten, terwijl mamma thuis uit kon slapen.
Ook zagen we een toename van kindjes die niet gezond waren, in die zin, snotverkouden waren, diarree hadden, soms zelfs koorts!
Er zijn gesprekken gevoerd met de betreffende ouders, maar dat leek niet zo helpen.
Nu hoeft dat natuurlijk niet overal zo te zijn, (ik hoor het ook wel van andere familieleden, die dit tegenkomen) maar het zou een grond kunnen zijn van een bezwaar van de k.r.
@Positivo: ik denk niet dat dit de bedoeling is. Je mag niet zomaar een ruimte van een kerkgebouw innemen. Bovendien zijn er veiligheidsregels!
pannenkoek
Ja, hij staat er nu wel bij. Dus ik ga het proberen.

Als eerst verbaast het mij dat Sydneylover het heeft over B-Z. Een gemeente van 1500 ledern/doopleden, en maar 4 ouderlingen? Er zijn vast wel meer mannen met gaven die een gemeente kunnen leiden!

De creche. Je mag natuurlijk niet een ruimte in nemen om die te gaan gebruiken, maar je kunt het ook thuis doen met 4 of 5 gezinnen. Kunnen er meer ouders naar de kerk. Maar dat moet wel mogelijk zijn qua afstanden.

Ik vind dat als er geen creche is je de ouders de mogelijkheid ontneemt om naar de kerk te gaan. Stel dat ze 15 jr in de kleine kinderen zitten, en 15 jaar 1x per zondag naar de kerk gaan, Zie ze dan na die 15 jr maar 2x in de kerk te krijgen, kan een probleem worden, want ze zijn nooit anders gewend.

De grens van 0-4 jr Als de kinderen gaan spelen worde ze ook even door een ander opgevoed dus dat is een reden voor niets, en als vader en moeder een oppas nodig hebben omdat ze een keer samen weg moeten geven ze de opvoeding ook even uit handen. Dan moeten ze dat ook niet doen.
Samanthi
Moeten we niet iedere dag huisgodsdienst hebben, niet iets wat erop lig, maar gewoon iets wat bij het dagelijks leven hoort zonder er een zwaar gewicht aan te hangen?
ariane
@ pannenkoek

vlgs mij staat er 3 van de 4 ouderlingen!
Maakt veel verschil.
Hermon
Jullie willen je onderwerpen aan de kerkeraad, dat is echt heel mooi. Maar ik begrijp dan niet zo goed jullie schrijven/vragen dat er misschien iemand is, die van bovenaf de kerkeraad kan bewegen (om in feite jullie zin te doen). En God is ook nog almachtig (daartoe).

Zo is het ook heel mooi dat jullie graag naar de kerk willen en allemaal de kerkdiensten zo hard nodig hebben. Maar ook hier begrijp ik niet zo goed dat jullie je daar bij gebrek aan een creche door laten weer houden. Waar een wil is, is immers een weg? Je zou door de weeks kunnen gaan. Via internet een dienst kunnen beluisteren. Oppas kunnen vragen. Op zondag (met oppas zelfs samen) een derde dienst kunnen bezoeken in een buurgemeente. Mogelijkheden genoeg om allebei twee preken per week te beluisteren of zelfs meer.

Gods zegen toegewenst!
Hubert
Wat een luxe probleem. Ik kom wel in kerken waar helemaal geen kinderen zijn.
In Israël trok men in familieverband naar de tempel op hoogfeesten. Daar trok men inclusief de reis gerust een maand voor uit.
Waarom de kinderen en babies niet gewoon in de dienst? Als ze huilen of vervelen kun je altijd nog naar een ander plek gaan.
Positivo
@Hubert: alhoewel ik je gedachte sympathiek vindt om als 'huisgezin van God' (oftewel de kerk) een warme plek te zijn voor gezinnen met/zonder kinderen, denk ik dat we veel kinderen 't behoorlijk lastig maken door stil te moeten zitten tijdens een vaak lang durende preek van een man in een zwart pak die in archaïsche taal dingen zegt waarvan een kind 'jota noch tittel' begrijpt!
Daarom: als Jezus zegt 'laat de kinderen tot mij komen' bedoelt Hij ook dat we een eigen plekje in onze kerken creëren waarbij kinderen op een wijze die bij hen past iets horen van het blijde evangelie! Immers 'jong (van God) geleerd, is (vaak) oud gedaan'.