Ziel van dieren

Ds. J.J. van Holten | Geen reacties | 30-10-2012| 08:57

Vraag

Aan ds. Van Holten. In uw laatste antwoord over het eten van vlees zegt u dat dieren geen ziel hebben. In Genesis 1:20-21 lezen we echter: "En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wemelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard..." Hetzelfde zien we in vers 24: "En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard!"

In Leviticus 17:10-44 wordt bij het verbod om bloed te eten ook over de ziel van het dier gesproken. Kunt u uitleggen hoe dit zit? Wordt in de grondtekst voor de zielen van mensen en dieren hetzelfde woord gebruikt? Of moeten we hier het onderscheid maken tussen sterfelijke en onsterfelijke ziel?

ADVERTORIAL

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Zie je ook iedere dag een stroom aan nieuws voorbijkomen? Het RD zet je aan het denken en geeft inzicht met nieuws en achtergronden in Bijbels perspectief. We duiden de actualiteit vanuit een onveranderlijke Bron. Ontdek nu één week gratis...

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Antwoord

Het antwoord op de vraag is erg eenvoudig.

In het Oud-Testamentische taalgebruik (Hebreeuws) wordt het woord "ziel" inderdaad anders gebruikt. Het Hebreeuwse woord "Nefesj" heeft de betekenis van "levend wezen" en wordt gebruikt voor zowel mensen als dieren. In de teksten die hieronder worden genoemd zie je dat voor dieren maar ook voor mensen gebruikt (Jacob die met 70 "zielen" in Egypte aankomt bijvoorbeeld.) In het Oude Testament wordt nog geen onderscheid gemaakt tussen lichaam en ziel zoals dat bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament (Grieks) wel is. Daar wordt gesproken over de "psyche" en dat is wat wij nu onder ziel verstaan, naast het "sooma" = lichaam. Het Oude Testament maakt dat onderscheid niet.
 
Wel wordt er in het Oude Testament gesproken over de "ruach" dat is de "levensgeest" (bijvoorbeeld de levensgeest die God in de neusgaten van Adam blaast waardoor het stof van de aarde een levend wezen wordt).

In 1 Korinthe 15 kun je lezen dat daar inderdaad zeer sterk het onderscheid wordt gemaakt tussen sterfelijk en onsterfelijk. Het Oude Testament kent dat onderscheid (nog) niet.

Voor heel het bijbelse getuigenis geldt dat alleen de mens een onsterfelijke ziel heeft en een dier niet.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten

Lees meer artikelen over:

dieren
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
    22-12-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief
126 artikelen
Ds. J.J. van Holten

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Samen boven op de slaapkamer

Mijn dochter van 14 heeft verkering. Is het verantwoord om ze samen boven op de slaapkamer te laten voor de computer?
1 reactie
30-10-2010

Bindingsangst bij vriend

Mijn vriend en ik hebben zo’n vier jaar een relatie. Maar waarschijnlijk heeft hij bindingsangst (het is nog niet bewezen, maar alles lijkt erop). Aan trouwen moet hij nog niet denken en intieme momen...
1 reactie
30-10-2009

Zonder bidden of zingen

Is het mogelijk om zonder te bidden of te zingen toch een kind van God te zijn? Het zit namelijk zo; ik heb een vriendin (gewoon uit een vriendengroep) die christelijk is net zoals ik. Zij zegt dat ze...
2 reacties
30-10-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag