Geen christen of kerkganger

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben geen christen of kerkganger, maar ik ben wel redelijk bekend met het geloof en de leer van (jullie) christenen. Ik geloof zeker in God en ik heb veel kennis van/over de Bijbel. Ik geloof op mijn eigen wijze en ik beschik over kennis, wijsheid en levenservaringen die mijn geloof onderbouwen en bewerkstelligen (veroorzaken). Maar waar het mij om gaat is het volgende: ik ben heel benieuwd en ik verlang ernaar om kennis, inzicht, geloofsopvattingen, geloofsovertuigingen, (onderbouwde) beredenering, (onderbouwde) argumentatie en wijsheid van (jullie) christenen over het (jullie) geloof en over de (jullie) leer van (jullie) christenen te mogen ontvangen en ik tracht/en ik zal deze vergelijken met mijn eigen kennis, wijsheid en geloof, om op deze wijze ontwikkeling en verrijking voor mijzelf te laten geschieden. Ik zal daarom veel onderwerpen benoemen, vergelijken en vragen stellen. Ik hoop dat jullie bereid zijn deze zoveel mogelijk te beantwoorden, bijvoorbaat dank ik jullie hiervoor. Ik wil nog heel duidelijk benadrukken dat ik respect heb en toon voor datgene wat jullie geloven. Ik wil en ik zal niet oordelen over jullie geloof en als een of meerdere opvattingen van mij onjuist zijn (volgens jullie) dan zou ik dit graag vernemen. 1.God is eeuwig. 2. God is almachtig. 3. God is alwetend. 4. God is volmaakt (goed). 5. God is alomtegenwoordig (betekenis = overal en tegelijkertijd aanwezig). 6. God is immanent (betekenis = er in blijvend, innerlijk, inwonend). In de christelijke vorm van deze betekenis is dat God voortdurend van nabij aanwezig is, als een innerlijke drijvende kracht die de gehele schepping doordringt. 7. God is transcendent (betekenis = de grens van de zintuiglijke waarneming te boven gaand (bron: Van Dale). 8. God is uniek (het monotheïsme, geloof in het bestaan van één God). Mijn vragen: 1. Zijn deze opvattingen correct, zijn dit de eigenschappen van God volgens (jullie) christenen? 2. Zijn dit alle eigenschappen van God of zijn er nog meer eigenschappen volgens (jullie) christenen? Ik las in een antwoord gegeven door de redactie van refoweb op de vraag "geloof" eerder gesteld op Refoweb het volgende: " God is alleen aanwezig in mensen die Zijn Zoon Jezus Christus hebben aangenomen door het geloof. Van die aanwezigheid is sprake door middel van de Heilige Geest." Ik neem aan dat het citaat correct is en op ware geloofskennis (van de christenen) berust en dat alle christenen (jullie) deze geloofsovertuiging en geloofsopvatting delen met de redactie. Is mijn aanname correct? Er is nog veel meer wat ik wil weten, maar ik zal mijn vragen onderverdelen in meerdere vragen. Dit is de eerste vraag op Refoweb en de andere vragen zal ik in de toekomst op Refoweb stellen. Ik veronderstel dat het antwoord en de reacties op mijn vraag zullen leiden tot wederom vragen en ook reacties van mijn zijde. Deze wil ik gaarne kunnen melden onder de reacties op mijn vraag, zonder dat deze verwijderd worden of zonder dat deze leiden tot het sluiten van het onderwerp, ook als deze tegenstrijdig zijn tot het antwoord van de panelleden en ook als deze tot een over en weer gaande stroming van reacties (een discussie met wederzijdse respect) zal leiden tussen mij en Refowebbezoekers.

Antwoord

Beste vraagsteller. Allereerst van harte welkom op Refoweb en dank voor je belangstelling in zaken die met het christelijk geloof te maken hebben. In principe kun je hier je vragen stellen, zij het dat het meestal wel enkele weken duurt voordat er een antwoord volgt. Onze panelleden zijn in het dagelijks leven namelijk zeer druk en voor hen is Refoweb vrijwilligerswerk. Bovendien hebben we in de vragenrubriek de policy om zo min mogelijk in discussie te gaan over het antwoord van onze panelleden. Daar hebben we namelijk ons forum voor. Het lijkt ons daarom verstandig dat je daar al jouw vragen stelt en daar ook -indien nodig- met tegenargumenten/-vragen komt. Aan de vele reacties in deze rubriek -ondanks onze beperkende maatregelen- kun je in ieder geval aflezen dat er genoeg bezoekers zijn die jou graag van dienst willen zijn.

Hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek