Hulp vragen bij psycholoog

Ds. C.G. Vreugdenhil / 4 reacties

Vraag

Mag ik voor psychische nood, waarmee ik nog wel in het dagelijks leven kan functioneren maar wat me toch geregeld belemmert, hulp vragen bij een psycholoog, terwijl ik vast geloof dat de Heere voor mij een Hulp in de benauwdheden wil zijn? Dit is al lange tijd een worsteling voor me. Enige tijd terug ben ik uiteindelijk toch in therapie geweest, maar dat heeft meer schade gebracht dan hulp. Daarom vraag ik me nu af, zou het Gods weg kunnen zijn dat Hij die problemen als een doorn in mijn vlees gegeven heeft, om me dicht bij Hem te houden...? Mij te leren dat ik alleen op hem mag vertrouwen? Ik zou het fijn vinden, wanneer een Ger. Gem.-dominee hierop in zou willen gaan.

Antwoord

Het gebruiken van de ‘middellijke weg’ om genezing of hulp te krijgen voor psychische problemen is goed. Daar mogen we de zegen van de Heere over vragen.

Helaas heb je geen goede hulpverlener getroffen, want normaal gesproken moet je er niet méér door in de problemen komen. Zeker is waar dat bepaalde moeilijkheden een doorn in je vlees kunnen zijn om je klein te houden. Maar dat neemt niet weg dat ik wil aanraden om hulp te zoeken bij een goede hulpverlener. Het zou goed zijn om met iemand anders die je goed kent te spreken over je probleem en ook om te spreken met mensen die zelf een goede ervaring hadden en geholpen zijn door iemand die deskundig is. Sterkte ermee en doe het biddend.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

psycholoog
4 reacties
snoes
Ik herken je vraag zo goed en sluit me ook volledig aan met dit antwoord. Persoonlijk zie en ervaar ik het als een zegen dat er mensen zijn in deze wereld die je hiermee zo goed kunnen helpen. Zeer teleurstellend dat iemand je vertrouwen heeft geschonden...ook hiermee weet ik zo goed wat je bedoelt en is het moeilijk om dan weer opnieuw de stap te zetten naar hulpverlening. Zelf ik heb zeer goede ervaringen bij De Vluchtheuvel. Ik zie het zelf echt als Gods leiding in mijn leven dat ik, toch ook na veel wikken en wegen, toch zo geholpen ben door alleen al te praten met iemand die je begrijpt en die je goede adviezen kan geven hoe verder....God heeft deze mensen toch ook kennis gegeven zodat ze hun naasten kunnen helpen hiermee. Bidt of God deuren wil openen voor je...dat je iemand mag treffen waar je je goed en veilig bij voelt. Van harte veel sterkte toegewenst in deze moeilijke weg....En als je straks mag ervaren dat het je geholpen heeft, dan mag je God toch ook weer dankbaar zijn....verwacht alles van Hem!
rian2
Het zou zo een vraag van mij kunnen zijn.
Zelf worstel ik ook met problemen van onder andere mijn jeugd en heb ook trekken van ADD.
Nog niet heel lang geleden is de Heere in mijn hart gekomen, mag bij tijde vol zijn van ZIjn liefde.
Ik denk en belijd de Heere is mijn Hulp en mijn Rots, Hij zal mij leiden.
Op andere momenten loop ik wel tegen dingen aan, waar ik niet verder mee kom.
Ben zo bang dat ik mijn hulp ga verwachten van mensen, ik wil zo graag heel dicht bij Hem leven.
Aan de andere kant hebben we elkaar als mensen hard nodig, en God gebruikt mensen.
Blijf bidden, Leid mij Heere op de weg die ik gaan moet.
En toch de Heere helpt mij, elke dag.
Door Zijn Woord en de prediking, Hij geeft mij kracht.
Moet er wel bij zeggen dat mijn man net een diagnose heeft, onze dochter 2 jaar, en we ook zorgen hebben rondom onze zoon.
Dus dat de focus veel op hun gericht zijn.
Roozemond
Een stukje nuchterheid is hierbij gebaat denk ik. De Heere geeft mensen die ons kunnen helpen. Waarom zouden we daar geen gebruik van maken? Hij wil het juist zegenen.
Herken de negatieve ervaring vanuit de hulpverlening goed en als dat het geval is ben je het ook echt even heel erg zat.... tot je weer inziet dat je gewoon hulp nodig hebt. Er zijn er die je echt kunnen helpen. Ik geloof niet dat God er een behagen in schept om meer beschadigd ergens vandaan te komen dan toen je er mee begon. We leven helaas in een gebroken wereld en de hulpverlening betreft ook mensen die dezelfde afkomst hebben als wij om het zo maar eens te noemen. Maar geef niet op, zoek verder, vraag het om je heen. Natuurlijk moeten we op Hem vertrouwen, maar is vertrouwen niet juist een stukje loslaten en je laten helpen door anderen?!
AHHK76
Ik begrijp je vraag ook heel goed. Als we trek hebben, wachten we niet tot de melkboer langskomt... Want die komt meestal niet meer, dus gaan we naar de winkel. Als we geen werk hebben, gaan we solliciteren. Als we ziek zijn gaan we naar de dokter. Maar als we psychologische hulp nodig hebben, dan beginnen we twijfelen...?! Zelf heb ik wel proffesionele hulp en ben daar heel blij mee. Juist een christelijke hulpverlener kan je helpen als het geloof ook een rol speelt in de problemen. Maar als je op een andere golflengte zit, dan werkt het inderdaad niet. Dan is het goed een andere te zoeken. Ook voor hulp mag je bidden en danken, net als voor eten en medicijnen en alles.... Ik ervaar niet, dat ik door de hulp God niet nodig heb. De hulpverlening lost de problemen vaak ook niet op, maar helpt een weg te vinden om er mee om te gaan. Dus adviseer ik je echt wel biddend hulp te zoeken. Ik hoop dat je de juiste hulpverlener vindt en dat het je helpt. Sterkte!